ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌و‌گو با امیر کیانپور ــ جلیقه‌زردها،‌ خشونت‌شان و مدیریت به سبک مکرون

«مکرون وقتی انتخاب شد،‌ گفت هم چپ‌ام و هم راست. حالا هر دوی چپ و راست در خیابان علیه او به خیابان آمده‌اند.» فرانسه خود را برای اعتراض بزرگ روز شنبه آماده می‌کند.

فرانسه خود را آماده یک اعتراض بزرگ دیگر می‌کند. «جلیقه‌زردها» که در هفته‌های اخیر بارها اعتراضات‌شان به خشونت کشیده شد، شنبه هشتم دسامبر هم برای راهپیمایی فراخوان داده‌اند.

صحنه‌ای از اعتراض جلیقه‌زردها در پاریس، ششم دسامبر ــ منبع: AFP

جنبش «جلیقه زردها» جنبشی خودجوش در فرانسه است که از نیمه ماه نوامبر از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت. این جنبش به سرعت گسترش یافت و بخش‌های مختلف جامعه همچون دانش‌آموزان و دانشجویان نیز به آن پیوستند. کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه درباره جلیقه‌زردها گفته است که این جنبش «یک هیولا آفریده».

اکنون خواسته‌های معترضان استعفای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، افزایش قدرت خرید و افزایش دستمزدها را نیز در برمی‌گیرد. علی‌رغم توقف طرح افزایش قیمت سوخت، معترضان قرار است شنبه نیز راهپیمایی بزرگی برپا کنند. معترضان تظاهرات شنبه را «پرده چهارم مه ۶۸» نام نهاده‌اند.

همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است که مکرون در هفته پیش رو درباره این جنبش و برای پاسخ به خشم معترضان خطاب به مردم سخن خواهد گفت.

درباره این جنبش، سابقه و وضعیت فعلی‌اش و سرنوشت مکرون در مواجهه با آن با امیر کیانپور، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی در پاریس گفت‌و‌گو کردیم.

کیانپور در این گفت‌و‌گو اشاره کرد که این جنبش به زعم او «بیناطبقاتی» را نباید حاصل یکی دو ماه اخیر دانست،‌ بلکه حاصل سیاست‌های نولیبرالی دهه‌های اخیر است که طبقه متوسط را همچون دیگر نقاط جهان فقیرتر کرده و فقر فرودستان را افزایش داده است.

امیر کیانپور درباره حضور طرفداران جبهه ملی در راهپیمایی‌ها گفت: «مکرون وقتی انتخاب شد، گفت هم چپ‌ام و هم راست. حالا هر دوی چپ و راست در خیابان علیه او به خیابان آمده‌اند.» ژستی در ادامه سیاست‌ورزی نولیبرالی که سیاست را به مدیریت فرومی‌کاهد و میانه‌روی و اعتدال نام دارد و در واقع محوشدن تفاوت‌های بین چپ و راست در سیاست حزبی جریان حاکم است.

او درباره خشونت این جنبش هم به گزارش‌هایی اشاره کرد که درباره خشونت پلیس علیه دانش‌آموزان دبیرستانی و مشارکت مخفیانه مأموران امنیتی در تخریب اموال عمومی منتشر شده‌اند.

گفت‌و‌گوی «زمانه» با امیر کیانپور را در ادامه بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.