ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطار مسافری تهران ــ دمشق بار دیگر به راه می‌افتد

مدیرعامل راه‌آهن سوریه درباره اتصال ایران به مدیترانه نیز گفت دمشق و بغداد در این مورد هماهنگی‌هایی انجام داده‌اند. منتقدان تهران همواره از تشکیل «هلال شیعی» نگران بودند.

با کاهش آتش جنگ و قدرت‌گرفتن دولت مرکزی، مقام‌های دمشق در پی راه‌اندازی مجدد ارتباطات ریلی هستند. تهران نیز پروژه اتصال به دریای مدیترانه را مدنظر دارد.

کارگران سوری در نزدیکی پایتخت در حال بازسازی خطوط راه‌آهن هستند، ۹ اوت ۲۰۱۸ ــ منبع: AFP

محمد علی حسنین، مدیر عامل راه‌آهن سوریه جمعه ۱۶ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی «مهر» از آغاز بازسازی «بی‌وقفه» خطوط راه‌آهن خبر داد.

جنگ سوریه به تخریب خطوط راه‌آهن و از جمله قطع ارتباط ریلی تهران و دمشق برای انتقال مسافر انجامیده بود. پیش از جنگ زائران ایرانی می‌توانتسند با قطار از خاک ترکیه وارد سوریه شوند. حضور داعش در سوریه و عراق، و تسلط این گروه بر خط ریلی مرزی عبوری از داخل خاک ترکیه، منجر به قطع ارتباط ریلی میان ایران و سوریه شد.

حسنین به مهر درباره راه‌اندازی مجدد قطار تهران ـ دمشق گفت:

«ما مشغول نوسازی این محور به صورت کامل هستیم و به کمک و یاری ایران امیدواریم. سفرهای بین دو کشور در این محور در اسرع وقت از طریق محور جدید تنف از سر گرفته خواهد شد و امیدواریم سفرهای سیاحتی و حمل و نقل بار همچون گذشته و بهتر از آن شود.»

تنف در مثلث مرزی بین عراق و سوریه و اردن قرار دارد. ایران همواره قصد داشت این منطقه را برای ایجاد ارتباط بین شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایتش در عراق با شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایتش در سوریه در دست بگیرد.

نیروهای تحت حمایت ایران و ارتش سوریه خرداد ۱۳۹۶ این منطقه را در دست گرفتند. دی‌ماه آن سال، پیشروی نیروهای تحت حمایت ایران در استان دیرالزور و بیرون راندن گروه «دولت اسلامی (داعش) از شهر ابوکمال در مرز سوریه با عراق باعث شد تا برخی ناظران از دستیابی ایران به یک مسیر زمینی از عراق به سوریه و لبنان، تا دریای مدیترانه، موسوم به «هلال شیعی» سخن بگویند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا آن زمان (پنجم ژانویه) ساخته‌شدن این مسیر نفوذ ایران موسوم به «هلال شیعی» را رد کرد: «فکر نمی‌کنم الان چنین مسیر زمینی‌ای وجود داشته باشد.». جمعه اما حسنین تأیید کرد که اتصال ریلی ایران و عراق به مدیترانه از طریق خط آهن ابوکمال ـ لاذقیه امکان‌پذیر خواهد شد:

«بین ما و برادران عراقی برای مسیر تنف به بندر طرطوس و لاذقیه هماهنگی‌هایی انجام شده است. این خط، محوری امن و شریانی حیاتی بین ایران، عراق و ساحل سوریه خواهد بود.»

ایران از ابتدای حضور نظامی در سوریه و عراق متهم شده بود که به دنبال ایجاد یک مسیر استراتژیک به خاورمیانه است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.