ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق آلمان و فرانسه برای میزبانی ساز و کار مالی با ایران

یک شرکت کوچک در فرانسه مستقر می‌شود و ریاست آن را آلمان به عهده می‌گیرد. ارائه خدمات به ایران صرفاً به اقلام انسانی محدود می‌شود. نفت در برابر غذا از مجرای اتحادیه اروپا.

برای باز نگه داشتن کانال‌های مالی و حفظ توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا ساز و کار ویژه‌ای بر اساس تهاتر کالا طراحی کرده. فرانسه و آلمان بر سر میزبانی آن به توافق رسیدند. فرانسه میزبانی SPV را به عهده می‌گیرد و آلمان رئیس آن را تعیین می‌کند. ارائه خدمات به ایران صرفاً به اقلام انسانی محدود می‌شود و کالاها و خدماتی را که ایالات متحده تحریم کرده در برنمی‌گیرد. نفت در برابر غذا از مجرای اتحادیه اروپا به ازای پایبندی ایران به توافق هسته‌ای.

اتحادیه اروپا به وعده خود عمل کرد. اما نه به همه آن. نفت در برابر اقلام غذایی در چارچوب ساز و کار مالی

«ساز و کار ویژه مالی» (SPV) بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد. کشورهای اروپایی قول داده‌اند که در سال آینده میلادی این ساز و کار ویژه را به‌ اجرا در آورند اما به دلیل پیامدهای تحریم‌های آمریکا هیچ کشوری حاضر نشده بود که میزبان آن شود. نشریه آلمانی‌زبان «ویرتشفتس‌ووخه»، یکشنبه ۹ دسامبر/ ۱۸ آذر به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آن‌ها افشا نشده گزارش داد که اکنون «ساز و کار ویژه مالی» به عنوان یک شرکت مستقل در فرانسه مستقر می‌شود و ریاست آن را یک مدیر آلمانی به عهده می‌گیرد. پیش از این اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ از ترس تحریم‌های آمریکا اعلام کرده بودند که میزبانی ساز و کار مالی را به عهده نمی‌گیرند.

به گفته این دیپلمات‌ها ۹ کشور به همکاری با ساز و کار مالی علاقمندند. نام ایتالیا، اسپانیا، اتریش و اتحادیه اقتصادی بنلوکس شامل هلند و بلژیک و لوکزامبورگ و البته آلمان و فرانسه که مبتکر و مجری این طرح بودند، رسماً اعلام شده.

ابتدا قرار بود ساز و کار ویژه اروپا به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های مالی و نفتی آمریکا کمک کند. بحث حتی بر سر این بود که ساز و کار مالی می‌تواند جایگزین سوئیفت در برخی معاملات بانکی بشود و وابستگی اروپا به دلار آمریکا را کاهش دهد. اما دیپلمات‌ها گفته‌اند که فعالیت ساز و کار مالی فقط شامل اقلام انسانی مانند اقلام غذایی است و کالاها و خدماتی را که در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد در برنمی‌گیرد. بر اساس این طرح یک صادرکننده اروپایی کالایی را به ایران صادر می‌کند و خارج از مبادلات بانکی مرسوم، پول و یا معادل آن را از یک واردکننده ایرانی دریافت می‌کند.

شرکت نستله که اقلام غذایی به ایران صادر می‌کند (صبحانه غله‌ای، قهوه، شکلات، غذای کمکی کودک و ....)، شرکت داروسازی سانوفی که یک شرکت فرانسوی است و دارو به ایران صادر می‌کند، و شرکت بریتانیایی – هلندی یونیلیور که محصولات غذایی و بهداشتی به ایران صادر می‌کند، از مهم‌ترین شرکت‌های اروپایی‌اند که زیر چتر ساز و کار مالی می‌توانند به تجارتشان با ایران ادامه دهند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۱۴ آذر/ ۵ دسامبر از نزدیک ‌شدن ثبت ساز و کار مالی اروپا برای ادامه تجارت با ایران خبر داده و گفته بود کشورهای اروپایی برای جلوگیری از دخالت آمریکا مراحل نهایی پیشبرد این طرح را محرمانه انجام می‌دهند. پیش از آن، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه گفته بود آمریکایی‌ها در پی بستن همه راه‌ها هستند و به همین سبب برای جلوگیری از راه‌اندازی ساز و کار مالی، کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار داده‌اند.

قرار است که ساز و کار مالی در فرانسه به عنوان یک شرکت کوچک به ثبت برسد اما به تدریج به عوان یک بانک مجوز فعالیت بگیرد. یک دیپلمات به «ویرتشفتزووخه» گفته است:

«برای ما مهم است که از منافع شرکت‌هایمان و استقلال اقتصادمان در برابر آمریکا محافظت کنیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرید

    عراق نیز در زمان صدام تحت تحریمی مشابه ایران شده بود که با فروش نفت فقط میتوانست مواد خوراکی و دارو تهیه کند، ولی‌ پس از سقوط صدام معلوم شد که صدام به قصد مردم را زیر فشار زندگی گذشته بود تا احساسات مردم علیه آمریکا و دیگر کشور‌هایی‌ که عمل این تحریم بودند را افزایش بده. متاسفانه همین روش را هم ج.ا. میتواند بکند تا با احساسات مردم بازی کند

  • روزبه

    بعد از ماهها بازی با دولت ایران سر سازوکار مالی برجام اروپایها به پنیر هلندی و نسکافه و مایع ظرفشویی ختم شد. اینهمه وعده وعید و سرکار گذاشتن اروپایها از یک طرف و هارتو پورتهای رهبر و روحانی و سرداران سپاه از طرف دیگر ببین به کجا ختم شد. دست آخر کوه موش زائید.

  • حقیقتگو

    طبق معمول اروپا راهی دیگربرای پول رسانی به حکومت آخوندها پشنهاد کرده است که درظاهر عقلانی بنظرمیرسد ولی آیا اروپا تقسیم کالاهای صادراتی به ایران را درشهرهای ایران هم بعهده می گیرد؟ به عبارتی تمامی کالاهای اروپائی به عناصرآخوندی و اقازاده ها تحویل میشود که به مقادیر زیادی ازانها برای فروش درعراق و سوریه و دوبی تبدیل آنها به یورو ودلار امکان پذیر خواهد بود...برای گول زدن امریکا هم اروپا بهانه دارد نفت درمقابل کالا و کالا را هم تحویل " ایران" و یا به عبارتی بیت رهبری دادیم ...واقعا" اروپا همچون روسیه وچین بلای جان مردم ایران درادامه حکومت چپاولگرآخوندی است...حتی کالاهای جمع آوری شده دراروپا درجهت ارسال به زلرزله زده گان طبس به محض ورود به ایران مسیر دیگری را رفت ودرترکیه و عراق و سوریه ولبنان فروخته شد....البته اروپا نفهمید !!!!!