ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«کاسه‌های داغ تر از آش» مانع رفع حصرند یا «کاسبان حصر»؟

مجتبی ذوالنوری اصلاح‌طلبان را متهم ‌کرده که حصر برای آن‌ها دستاویزی‌ست. علی مطهری می‌گوید خامنه‌ای حرفی ندارد اما «کاسه‌های داغ‌تر از آش» نمی‌گذارند.

«کاسه‌های داغ‌تر از آش» مانع رفع حصرند یا «کاسبان حصر»؟ علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی به مناسبت روز دانشجو گفته که با نظر خامنه‌ای در زمینه حصر می‌توان مخالفت کرد اما کاسه‌های داغ‌تر از «آش» اجازه نمی‌دهند از محصوران رفع حصر شود. حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای دولت هم ادعا کرده که به رفع حصر، هنوز یک پوسته باقی مانده است. مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای طرفدار حصر اما دوشنبه ۱۹ آذر اعلام کرده که رفع همان یک پوسته باقی مانده به این زودی میسر نیست. زیرا محصوران هنوز به خواست ولایتمداران تن نداده‌اند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی (عکس: آرشیو)

مهدی کروبی ۱۱ شهریور از حبس خانگی برای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نامه‌ای سرگشاده نوشت و از آنها خواست به وظیفه نظارت بر مقام رهبری عمل کنند. این نامه بهانه تازه‌ای برای تداوم حصر محصوران شده است. مجتبی ذولنوری، دوشنبه ۱۹ آذر در واکنش به اظهارات حسالم‌الدین آشنا و علی مطهری، حصر مهدی کروبی، میر حسین موسوی و زهرا رهنورد را با یک «صحنه» و با یک «بازی» مقایسه کرده و گفته است:

«اصلاح‌طلبان صحنه بازی رفع حصر را بر هم زدند تا به نتیجه نرسد. محصوران در شرف عذرخواهی بودند اما برخی اصلاح‌طلبان مانع این موضوع شدند. کاسبان حصر کروبی را وادار کردند تا آن نامه را بنویسد و مقصر عدم رفع حصر آنها هستند. پس از آن [نامه‌نگاری] هم تمام گشایش‌هایی که در خلال رفع حصر در حال صورت‌پذیری بود به بن‌بست خورد.»

مهدی کروبی که از اواخر سال ۸۹ همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی است، ۱۱ اردیبهشت در نامه سرگشاده‌‌ای به علی خامنه‌ای، پرسش‌های ساده و سرراستی مطرح کرده بود:

«آیا وقت آن نرسیده به وضعیت نهادهای نظامی و اقتصادی زیر نظر رهبری که نقش اصلی و مهم در وضعیت أسف‌بار امروز مردم و کشور دارند رسیدگی کنید و گزارشی کامل به صاحبان انقلاب ارائه کنید؟ چرا از رهبری نسبت به ورود سپاه، بسیج و نیروی انتظامی به بانک‌داری، فروش نفت و … پرسش نمی‌کنید؟ چرا از دخالت‌های فرماندهان سپاه بر امور سیاسی و اقتصادی کشور و یا تعیین مرزهای دیپلماسی که مغایر قانون اساسی و فرمان امام است پرسش نمی‌کنید؟ چرا از مجازات خودسر و غیرقانونی ۸ ساله دکتر زهرا رهنورد بانویی قرآن پژوه که آثار علمی‌اش پیش از انقلاب نیز مطرح بوده نمی‌پرسید؟»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی در سخنانش در جمع دانشجویان اطمینان داده بود که به رفع حصر فقط «یک پوسته» باقی مانده. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اما چندان خوشبین نیست:

«امروز برخی می‌گویند ولی فقیه در برابر خدا پاسخگوست و در برابر مردم پاسخگو نیست، این در حالی است که حق همیشه دو طرفه است.»

مطهری در ادامه سخنانش در جمع دانشجویان با اشاره به دیدارش با خامنه‌ای گفت:

«من اعتراض کرده و گفته‌ام که حصر به نفع کشور نیست. مخالفتم را هم مطرح کردم. با نظر رهبری می‌شود مخالفت کرد. حتی خود ایشان هم این را مطرح کردند اما در عمل کاسه‌های داغ‌تر از آش نمی‌گذارند.»

نخستین بار عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ۱۱ شهریور که نامه کروبی منتشر شد، او را متهم کرد که در حصر فکری اطرافیانش گرفتار آمده است.

«کاش ایشان از حصر فکری اطرافیان در می‌آمد، خودش فکر می‌کرد! خودش تصمیم می‌گرفت و خودش می‌نوشت.»

 پیش از انتشار نامه کروبی، در فروردین سال جاری محمد رضا تابش گفته بود خامنه‌ای پرونده حصر را به شورای امنیت ملی یعنی عملاً به روحانی واگذار کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    من اصلن متن بالا رو نخوندم چون برای وقتم ارزش قاعلم. ولی جالبه که با خودتون فکر میکنید هنوز برای مردم اهمیتی داره که اینا از حصر در بیان یا در نیان! نه عزیزم هیج اهمیتی برامون نداره، حالا شما خبرتونو بزارید و تصور کنید دارید مردم رو سرگرم میکنید یا سرشونو شیره میمالید یا فکرشونو از براندازی منحرف میکنید، ولی در نهایت کور خوندین، همتون!! از نظر خودم کامنتم توهین آمیز نبود ببینم منتشر میکنید یا نه.