ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: می‌خواهیم با بانک‌های خارجی کار کنیم اما نمی‌گذارند

رئیس جمهوری اسلامی گفت: عده‌ای از گوشه‌ای که نمی‌دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کنند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که دولت قصد همکاری با بانک‌های خارجی را دارد به این سبب که کم‌هزینه‌تر است اما عده‌ای با سر دادن شعارهایی علیه FATF و سازو کار مالی اروپا، مردم را تحریک می‌کنند بدون آنکه آثار شعارهایشان را برای مردم بازگو کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

مجلس شورای اسلامی لایحه پالرمو را در زمستان ۹۶، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را در اردیبهشت ۹۷، و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را ۱۵ مهر در یک جلسه بسیار جنجالی تصویب کرد. مجلس همچنین اخیراً ایرادات شورای نگهبان به CFT را هم برطرف کرد و آن را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داد. آلمان و فرانسه هم بر سر ساز و کار مالی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام با هم به توافق رسیده‌اند. به این ترتیب مهم‌ترین موانع همکاری ایران با بانک‌های اروپایی برطرف می‌شود اما ولایتمداران که نگران حمایت مالی ایران از حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه‌اند، نگران‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۱۹ آذر در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و ترابری گفت:

«می‌خواهیم با بانک‌های خارجی کار کنیم. بدون کار کردن با بانک‌های خارجی اقتصاد ما حل می‌شود، اما با ۲۰ درصد گران‌تر. یعنی شما جنس را وارد می‌کنید از این صرافی به آن صرافی، نهایتاً ۲۰ درصد گران‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد. اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی‌آید بگوید اگر باشد ۲۰ درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد ۲۰ درصد گران‌تر. آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهدسه روز قبل در سخنانی دولت را متهم کرد که به جای آنکه به «نسخه رهبری» برای حل معضل گرانی عمل کند به اروپا و آمریکا «چسبیده» است:

«نسخه رهبری را کنار گذاشتید و به اروپا و آمریکا چسبیده‌اید که نتیجه‌اش امروزش، پریشانی‌هایی را برای ملت ایران ایجاد کرده است. معیشت روز به روز تنگ‌تر و گرانی افزایش یافته است، دختران عقد کرده در خانه‌ها مانده‌اند و یخچال دو سه میلیونی ۱۵ میلیون تومان شده است. آن وقت شما به اروپا چسبیده‌اید و CFT را تصویب می‌کنید و از شورای نگهبان به مجمع می‌دهید و در آنجا، با همراهی چند نفر، آن تصویب می‌کنید و هستی استقلال کشور را به پای دشمنی می‌ریزید؟»

ظاهراً سخنان روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت راه و ترابی بی‌ارتباط با سخنان علم‌الهدی و برخی دیگر از ائمه جمعه در روز دانشجو نیست. رئیس جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش گفت:

«یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی‌دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود.‌ کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود.»

روحانی در فراز دیگری از سخنانش با اشاره به برجام گفت:

«می‌گویند برجام باشد یا نباشد. ترجمه کنید یعنی چه؟ برجام باشد یعنی چه؟ برجام نباشد یعنی چه؟ بگویید بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال کنید. از مردم سوال کنید که شما می‌خواهید زندگی کنید آیا آن را ارزان می‌خواهید یا گران. مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های خارجی کار نکنیم؟»

برای باز نگه داشتن کانال‌های مالی و حفظ توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا ساز و کار ویژه‌ای بر اساس تهاتر کالا طراحی کرده. روز گذشته (یکشنبه) روزنامه «‌ویرتشفتس‌ووخه» آلمان به نقل از چند دیپلمات اروپایی گزارش داد که آلمان و فرانسه بر سر میزبانی ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران به توافق رسیده‌اند. شرکت نستله که اقلام غذایی به ایران صادر می‌کند (صبحانه غله‌ای، قهوه، شکلات، غذای کمکی کودک و ….)، شرکت داروسازی سانوفی که یک شرکت فرانسوی است و دارو به ایران صادر می‌کند، و شرکت بریتانیایی – هلندی یونیلیور که محصولات غذایی و بهداشتی به ایران صادر می‌کند، از مهم‌ترین شرکت‌های اروپایی‌اند که زیر چتر ساز و کار مالی می‌توانند به تجارتشان با ایران ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدرضا کیانفر

    حسن روحانی رئیس جمهور گفت: کسی که شعار می‌دهد باید هزینه‌اش را هم بپردازد. آقای روحانی، چهل سال نابخردانه شعار مرگ بر این و آن سر دادیم، معایب خودمان را به گردن دیگران انداختیم و کشورمان را به مرز نابودی کشاندیم، آیا وقت آن نرسیده که شعار را از ادبیاتمان حذف کنیم؟ سرور گرامی، تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که همصدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،

  • farid

    عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی به اصلاح انقلاب فرهنگی فاش ساخت فیلتر شدن تلگرام به دستور حسن روحانی صورت گرفت!. وی گفت: «فیلتر اول تلگرام با دستور رئیس‌جمهور انجام شد، البته من می‌بینم برخی در این رابطه شایعاتی درست می‌کنند که اصلاً این‌گونه نیست. وقتی در اغتشاشات دیماه ! دیدیم همآهنگی‌ها در تلگرام انجام می‌شود در شورای عالی فضای مجازی بحث شد و با دستور رئیس‌جمهور تلگرام فیلتر شد.»

  • مینا

    رئیس جمهور ِ جمهوری رافضی ایران حرف از دست رفتن اسلام میزنه!!!! خدا الان اون بالا داری می خندی نه؟

  • bijan

    روحانی این قدرت های مافیایی را میشناسد پنهان هم نیست ! امثال علم الهدی و محمد یزدی و اغلب حوزه ها و سپاه و بقیه که دولت در سایه اند و کاسبان تحریم . رسانه های وابسته به اینها هم که معلوم اند.