ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار بزرگترین سرمایه‌گذاران جهان: احتمال فروپاشی نظام مالی در صورت غفلت از تغییرات اقلیمی

۴۵۰ شرکت بزرگ که مجموع دارایی آنها به ۳۲ تریلیون دلار می‌رسد، هشدار دادند که با ادامه روند تغییرات اقلیمی نظام مالی با بحرانی به مراتب بزرگتر از بجران‌های گذشته .مواجه خواهد شد

در دومین هفته‌ کنفرانس اقلیمی ۲۰۱۸ در لهستان، گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران از کشورها خواستند که به سوخت‌‌ ذغال‌سنگ پایان دهند و مالیات‌های اساسی برای انتشار گازهای گل‌خانه‌ای وضع کنند. آنها هشدار داده اند که در صورت غفلت از تغییرات اقلیمی جهان با بحرانی به مراتب بزرگتر از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ مواجه خواهد شد. با این وجود در نشست دوشنبه میان نمایندگان کشورها، چگونگی تامین مالی مبارزه با گرمایش کره زمین» یکی از مهمترین نقاط مورد اختلاف بوده است.

کنفرانس اقلیمی کاتویچ تا ۱۴ دسامبر ادامه دارد- عکس از آرشیو

به گزارش روزنامه «گاردین»، ۴۵۰ شرکت که مجموع دارایی آنها به ۳۲ تریلیون دلار می‌رسد، روز دوشنبه درخواست خود برای توجه به تغییرات اقلیمی را ارائه دادند.

شرکت‌های مدیریت دارایی شامل صندوق‌های بازنشستگان و شرکت‌های بزرگ بیمه از دولت‌ها خواستند که نیروگاه‌های سوخت ذغال‌سنگ را از چرخه تولید خارج کرده و مالیات معناداری بر قیمت سوخت‌های فسیلی وضع کنند و بدین ترتیب به مبارزه با تغییرات اقلیمی بشتابند.

آنها گفتند که بدون این اقدامات جهان با یک فروپاشی مالی مواجه می‌شود که چندین برابر بدتر از بحران‌های اقتصادی گذشته خواهد بود.

کنفرانس اقلیمی ۲۰۱۸ در کاتویچ یک آزمایش کلیدی درباره تمایل کشورها به پیشبرد اهداف بلندمدت و تعهد به اقدامات مشخص است: اقداماتی که اکنون با مخالفت‌های اساسی روبه‌رو شده است. دستورالعمل اصلی این تعهدات، توافق اقلیمی پاریس است که تعیین می‌کند که دولت‌ها باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و روند آن و تلاش‌های خود را گزارش کنند.

مداخله سرمایه‌گذاران با انتشار بیانیه در حمایت از سیاست‌های مدیریت اقلیمی، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به گزارش گاردین بزرگترین مداخله‌ای است که تاکنون انجام شده.

سرمایه‌گذاران در کنفرانس اقلیمی ۲۰۱۸ خطاب به رهبران جهان سه اصل را گوشزد کردند: دستیابی به اهداف توافق پاریس، تسریع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در انتقال به صنایع عاری از کربن، تعهد کشورها به ارائه گزارش‌های مالی در رابطه با سیاست های اقلیمی.

برخورد زامبی‌وار کشورها با تغییرات اقلیمی

یکی از امضاکنندگان «بیانیه سرمایه‌گاران جهانی به دولت‌ها درباره تغییرات اقلیمی ۲۰۱۸» به گاردین گفت «ماهیت بلند‌مدت این چالش [اقلیمی] سبب شده که بسیاری به آن پاسخی زامبی‌وار بدهند». او افزود «این عین فاجعه است زیرا تاثیرات تغییرات اقلیمی می‌تواند ناگهانی، شدید، و فاجعه‌بار باشد».

یکی دیگر از امضاکنندگان نیز خسارت بلندمدت ناشی از تغییرات اقلیمی برای اقتصاد جهانی را «سالانه ۲۳ تریلیون دلار» تخمین زد. او گفت که این خسارت جبران‌ناپذیر اقتصادی چهار برابر بزرگتر از خسارت ناشی از بحران مالی ۲۰۰۸ است.

یک مدیر صندوق بازنشستگی و دیگر امضاکننده بیانیه تاکید کرد که اقتصاد سبز فرصت‌های زیادی را پیش پای سرمایه‌گذاران گذاشته و می‌توان از این فرصت‌ها برای ایجاد شغل و رشد اقتصادی بهره برد.

یکی از انگیزه‌های سرمایه‌گذاران در حمایت از انرژی‌های سبز، تغییر آرای عمومی مصرف‌کنندگان و افزایش تقاضا برای انرژی‌های پاک است. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران به صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر علاقه بیشتری نشان داده اند.

یکی از سرمایه‌گذاران دانمارکی به گاردین گفته شرکت‌ها هر چه بیشتر دست‌به‌کار شده اند تا سرمایه خود را از صنایع ذغال‌سنگ خارج کنند. آنها این کار را با انگیزه سلامت عمومی و محافظت اقلیمی انجام می‌دهند، اما بازدهی بد مالی ذغال‌سنگ یک دلیل دیگر برای این تغییر رویکرد است.

تامین مالی: مهمترین چالش پیش روی کنفرانس اقلیمی

با گذشت سه سال از توافق اقلیمی پاریس، مذاکره کشورهای جهان درباره تغییرات اقلیمی، یکشنبه ۲ دسامبر / ۱۱ آذر در شهر کاتویچ لهستان آغاز شد. در این اجلاس وزرای حدود ۲۰۰ کشور جهان برای گفتگو بر سر چگونگی عملی‌کردن توافق اقلیمی پاریس گرد هم آمدند.

در نخستین روز رسمی اجلاس اقلیمی سازمان ملل در کاتویچ لهستان، بانک جهانی اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، در مجموع ۲۰۰ میلیارد دلار (۱۷۷ میلیارد یورو) در دسترس این کشورها قرار خواهد داد. این مبلغ دو برابر بیشتر از مبلغ دوره ۵ ساله فعلی است.

با این وجود، روز دوشنبه ۱۰ دسامبر / ۱۹ آذر و در هفته دوم، مذاکرات اقلیمی با سوالاتی بحرانی مواجه شده. «چگونگی تامین مالی مبارزه با گرمایش کره زمین» یکی از مهمترین نقاط مورد اختلاف است.

اکنون نمایندگان کشور جهان تا ۱۴ دسامبر فرصت دارند که به راهکارهایی موثر برای مقابله با تغییرات اقلیمی برسند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    نظام مالی جهان ۱۰ سال پیش در حین "بحران بانکی ۲۰۰۸" از هم فرو پاشید و تنها چیزی که در عرض این ده سال نگه اش داشته است: چاپ بی نهایت اسکناس و پول کاغذی از بانکهای مرکزی جهان, پُر کردن بازارهای غرب و انباشت اقتصاد با اعتبار های مالی سهل و در حدود صفر نگه داشتن نرخ بهره (که قرض گرفتن را بسیار آسانتر مینماید); Quantitative Easing "تسکین کمیتی". همین حالاش هم آتش های ایالت کالیفرنیا, شرکتهای بیمه و کل ایالت کالیفرنیا (هشتمین اقتصاد جهان) را با مشکلات شدید مالی و اقتصادی روبرو کرده است. دو, سه سال دیگه به همین ترتیب پیش بره بعید نیست همه چیز از کنترل خارج بشه.