ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میمنت حسینی، جمعیت‌شناس بازداشتی امنیت قضایی ندارد

وکیل میمنت حسینی اعلام کرده که نام این جمعیت‌شناس بازداشتی در دادسرا ثبت نشده. به یک معنا: رئیس قوه قضائیه به استناد تبصره ماده ۴۸ به او اجازه نداده وکیل داشته باشد.

وکیل میمنت حسینی اعلام کرده که نام این جمعیت‌شناس بازداشتی در دادسرا ثبت نشده. به یک معنا: رئیس قوه قضائیه به استناد تبصره ماده ۴۸ به او اجازه نداده وکیل داشته باشد. بنابراین او هنوز از امنیت قضائی برخوردار نیست.

میمنت حسینی چاووشی، جمعیت‌شناس متخصص و کارشناس بازنشسته وزارت بهداشت

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) محمود بهزادی وکیل دادگستری در مورد آخرین وضعیت این استاد جمعیت‌شناسی گفته است که یکشنبه ۱۸ آذر به دادسرا مراجعه کرده اما به دلیل آنکه نام میمنت حسینی چاووشی در دادسرا ثبت نشده، نتوانسته وکالت او را به عهده بگیرد:

این وکیل دادگستری به خبرگزاری ایرنا گفته است:

«بر اساس قانون کسانی که بازداشت می‌شوند باید تحت نظارت سازمان زندان‌ها قرار گیرند بنابراین باید نام آنان در سیستم ثبت شود ولی متأسفانه نام خانم حسینی هنوز در سیستم نیامده است. احتمالا ایشان در بندی است که نامش در سیستم ثبت نمی‌شود. باید منتظر باشیم تا نام خانم حسینی در سیستم ثبت شود تا بتوانیم اعلام وکالت کنیم.»

محمود بهزادی می‌گوید علی‌رغم اینکه غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون قوه قضائیه قبلا خبر داده بود که وکلای مربوط به ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری به ۱۴۰۰ نفر افزایش می‌یابند، هنوز دادسراها بر لیست ۲۰ نفره‌ تاکید می‌کنند.

بر اساس  ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری با شروع تحت نظر قرار گرفتن، متهم می‌تواند تقاضای حضور وکیل کند. وکیل هم می‌بایست با رعایت و توجه به محرمانه بودن تحقیقات و مذاکرات، با شخص تحت نظر ملاقات نماید و علاوه بر این وکیل می‌تواند در پایان ملاقات با متهم که نباید بیش از یک ساعت باشد ملاحظات کتبی خود را برای درج در پرونده ارائه دهد. این قانون اما تبصره‌ای دارد: در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی قوه قضائیه می‌بایست وکیل متهم را تأیید کرده باشد. وکیلان دادگستری اما می‌گویند تبصره ماده ۴۸ ناقض امنیت قضائی متهم است و به همین سبب قانون اساسی جمهوری اسلامی را نقض می‌کند.

سعید باقری در گفت‌وگویی که ایسنا پیش از این در مرداد سال جاری با او انجام داده می‌گوید:

«در تبصره ذیل ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری  حق وکیل از اصحاب دعوا سلب شده و در اختیار رییس قوه قضائیه قرار داده شده است، در حالی که رئیس قوه قضاییه باید مدافع حق دفاع باشد نه این که آن را با سلب حق انتخاب آزادانه وکیل توسط متهم محدود کند. »

میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس متخصص و محقق در دانشگاه ملبورن استرالیاست. او کارشناس بازنشسته وزارت بهداشت است و سال‌ها در اداره جمعیت و سلامت در تحقیقات و تحلیل کارشناسی آمارهای جمعیت و بهداشت آن وزارتخانه نقش داشته است.

نخستین بار محمود بهزادی یکشنبه ۱۱ آذر از بازداشت میمنت حسینی چاوشی خبر داده بود.  یک هفته قبل از آن، خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، سه‌شنبه، ۶ آذر اعلام کرده بود که نهادهای امنیتی بازداشت شماری از افراد در «حوزه کنترل جمعیت» را به عنوان عوامل نفوذی بازداشت کرده‌اند.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی، با دفاع از بازداشت چند نفر از فعالان «حوزه کنترل جمعیت»، مدعی شده بود که این افراد، سیاست‌ها و آمار جمعیتی را «دستکاری» کرده و به «شخصیت‌های تراز اول نظام» ارائه می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.