ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه جنبش جلیقه‌زردها در پی وعده‌های مکرون برای آرام کردن اوضاع

نمایندگان مختلف جنبش جلیقه زردها و همچنین نیروهای اپوزیسیون از چپ و راست وعده‌های رئیس جمهوری فرانسه را ناکافی دانسته‌اند. دانش‌آموزان دبیرستانی باز هم اعتصاب کردند.

در پی سخنان امانول مکرون برای آرام کردن اوضاع در فرانسه و دادن وعده‌هایی به معترضان، جنبش جلیقه زردها و نیروهای اپوزیسیون اقدامات مد نظر مکرون را ناکافی دانستند و دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستانی بار دیگر اعتصاب کردند.

عکس از آرشیو

صبح سه‌شنبه ۱۱ دسامبر / ۲۰ آذر، در فردای سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، سندیکای اتحاد ملی دبیرستانی‌ها که در جنبش جلیقه زردها شرکت دارند اعلام اعتصاب کرد و روز سه شنبه را «سه‌شنبه سیاه» نامید.

حدود ۱۷۰ دبیرستان به اعتصاب روز سه‌شنبه پیوستند و در شهرهای رون و مارسی در شمال و جنوب فرانسه دانش‌آموزان دبیرستانی دست به تظاهرات زدند.

آن‌ها خواهان حذف نظام گزینشی برای دانشگاه‌ها، اصلاحات در مورد دیپلم پایان تحصیلات دبیرستانی که سه سال دیگر قرار است به‌اجرا گذاشته شود، رایگان شدن کتاب‌های درسی و حمل و نقل عمومی برای دانش‌آموزان دبیرستانی‌ هستند.

این اعتراضات در حالی از سر گرفته می‌شود که امانوئل مکرون دوشنبه شب ۱۰ دسامبر / ۱۹ آذر پس از چند هفته سکوت درباره رویدادها و اعتراضات گسترده اخیر در شهرهای فرانسه سخنانی در این‌باره بیان کرد و وعده‌های تازه‌ای داد.

مکرون گفت نارضایتی‌های انباشته‌شده از سال‌های دور را به‌درستی درک کرده و اطمینان دارد که می‌توان برای خروج از بحران راهی یافت.

او با اشاره به حذف مالیات سوخت که یکی از خواسته‌های جلیقه زردها بود، از لغو مالیات بر ساعت‌های اضافه کاری و افزایش ۱۰۰ یورو به حداقل دستمزد در سال آینده خبر داد و از مؤسسات اقتصادی خواست تا به کارمندان خود پاداش آخر سال بدهند. او گفت این پاداش نیز بدون مالیات خواهد بود.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین وعده داد که بر شرکت‌های بزرگ اینترنتی مالیات بیشتری وضع کند و با فرار از پرداخت مالیات نیز مقابله کند.

مکرون همچنین گفت طرح افزایش مالیات بر سرمایه برای حقوق بازنشستگی کمتر از ۲۰۰۰ یورو را هم لغو می‌کند.

او در همین حال با خشونت‌ها در خیابان‌ها و حمله به مأموران پلیس مخالفت کرد و گفت تا زمانی که دمکراسی به همه اجازه می‌دهد مخالفت‌های خود را اعلام کنند ضرورتی به اعمال خشونت وجود ندارد.

جلیقه‌زردها به‌رغم مثبت ارزیابی کردن چنین اقداماتی آن را ناکافی دانسته‌ و از ادامه اعتراضات سخن گفته‌اند.

اپوزیسیون فرانسه، چه در جناح چپ و چه جناح راست افراطی سخنان مکرون را ناکافی دانستند.

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» از احزاب چپ‌گرا گفت اقداماتی که ماکرون می‌خواهد انجام دهد با مالیات مردم و بیمه‌شدگان هزینه خواهد شد و نه ثروتمندان بزرگ.

اولیویه دوسو، معاون وزیر امور اقدام دولتی و حسابرسی فرانسه گفته است که برنامه‌های ماکرون حدود ۹،۱ تا ۱۱،۴ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. او افزود میزان دقیق این هزینه‌ها در حال برآورد است تا منابع مالی لازم تأمین شود.

مارین لوپن، رهبر «جبهه ملی فرانسه»، حزب راست افراطی نیز گفته است مکرون تنها دست به عقب‌نشینی تاکتیکی زده اما مایل نیست که غلط بودن سیاست‌های خود را بپذیرد. لوپن گفت مکرون هیچ اطلاعی از وضعیت جامعه ندارد.

حزب سوسیالیست فرانسه نیز گفته که امانول مکرون تغییری در سیاست‌های خود ایجاد نکرده و حزب سبزهای فرانسه هم از فقدان رویکرد محیط زیستی در سیاست‌های مکرون گفته است.

جنبش اعتراضی جلیقه زردها در پاریس در اعتراض به افزایش مالیات سوخت شکل گرفت و موفق شد دولت امانوئل مکرون را وادار به عقب‌نشینی کند.

جنبش جلیقه‌زردها جنبشی خودجوش در فرانسه است که از نیمه ماه نوامبر از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت.

این جنبش به سرعت گسترش یافت و خواسته‌های افزایش قدرت خرید و دستمزدها به آن افزوده شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.