ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۹۷ به جامعه معلمان ایران اهدا شد

به گفته شیرین عبادی، شیوه مسالمت‌آمیز و استقامت معلمان بر خواسته‌های منطقی‌شان می‌تواند نمونه‌ای خوب برای سایر افراد و اصنافی باشد که حقوقشان پایمال شده است.

جامعه معلمان کشور از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به ‌عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۹۷ معرفی شد. شیرین عبادی، بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر درباره این جایزه می‌گوید شیوه مسالمت‌آمیز و استقامت معلمان بر خواسته‌های منطقی‌شان می‌تواند نمونه خوبی برای سایر افراد و اصنافی باشد که حقوقشان پایمال شده است.

اهدای جایزه تلاشگر حقوق بشر سال ۹۷ کانون مدافعان حقوق بشر به خانواده محمود بهشتی لنگرودی به نمایندگی از جامعه معلمان ایران

کانون مدافعان حقوق بشر هر سال در روز جهانی حقوق بشر (دهم دسامبر)، به افرادی که با تلاش خود سعی در بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران دارند، تندیسی از منشور حقوق بشر کوروش به‌ عنوان جایزه اهدا می‌کند.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، «طبق تصمیم متفق اعضای شورای عالی نظارت این کانون، جامعه معلمان کشور به پاس خدمات فرهنگی و تلاش مستمر برای احقاق حقوق صنفی‌شان که منجر به بازداشت تنی چند از معلمان شده است»، به ‌عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر سال ۹۷»  انتخاب شد.

شیرین عبادی در همین رابطه به زمانه می‌گوید:

«این قشر نجیب و زحمتکش اجتماع بیش از ۳ سال است مطالبات صنفی خود را به شیوه‌های مختلف بیان می‌کند و متاسفانه پاسخ مناسبی نمی‌گیرد.»

شیرین عبادی

به گفته این برنده جایزه صلح نوبل، معلمان ایران به مناسبت خدمات فرهنگی و مبارزات مسالمت‌آمیز خود برای خواست‌های صنفی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی برای اعتلای دانش‌آموزان، مورد قدردانی قرار گرفتند.

این مدافع برجسته حقوق بشر در تشریح فعالیت‌های صنفی معلمان می‌گوید:

«معلمان امسال در دو ماه و هر ماه دو روز دست به تحصن زدند که اکثر مدرسه‌ها از این تحصن پیروی کردند. این شیوه مسالمت‌آمیز و همچنین استقامت بر خواسته‌های منطقی می‌تواند نمونه خوبی باشد برای سایر افراد و اصنافی که حقوقشان پایمال شده. به مناسبت این شیوه مبارزه برای احقاق حقوق تضییع شده محترم‌ترین اقشار جامعه، جایزه حقوق بشر کانون مدافعان حقوق بشر امسال به این طبقه تعلق گرفت و چون آقای محمود بهشتی لنگرودی، سخنگو و دبیر این کانون در زندان هستند، آقایان {عبدالفتاح} سلطانی و {محمد} سیف‌زاده به منزل ایشان رفتند و این جایزه را به نمایندگی به خانواده ایشان دادند.»

محمود بهشتی لنگرودی، عضو هیأت مدیره و سخنگوی کانون صنفی معلمان، ‌اکنون به جرم فعالیت‌های صنفی و فرهنگی در زندان به‌سر می‌برد.

تندیس منشور حقوق بشر کانون مدافعان حقوق بشر به آدینه بیگی، همسر او، تحویل شده است. حاضران در این مراسم همچنین آزادی همه معلمان بازداشت شده را خواستار شده‌اند.

با توجه به اینکه عبدالفتاح سلطانی به تازگی از زندان آزاد شده است‌ و محمد سیف‌زاده هم تجربه حبس داشته‌ است، شیرین عبادی در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت‌های مدنی از سوی جمهوری اسلامی تحمل نمی‌شود، به زمانه می‌گوید:

«یک دلیل خیلی ساده دارد و آن استبداد فکری است زیرا حکومتی که دموکرات باشد مسلما عقاید مخالف را تحمل می‌کند به‌ویژه اگر این عقاید مخالف همراه با پیشنهادهای سازنده باشد. به عنوان مثال آن‌چه جامعه معلمان می‌خواهند صرف‌نظر از اینکه احقاق حقوق و افزایش دستمزد خودشان است، مسائلی هستند که به نفع دانش‌آموزان و جامعه فرهنگی است. از جمله تعمیر مدرسه‌هایی که احتیاج به تعمیر دارند و آموزش و پرورش سال‌هاست اینها را رها کرده است.»

عبادی به حادثه آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر اشاره می‌کند که به دلیل نقض تجهیزات گرمایشی روی داد. در  آتش‌سوزی روز چهارشنبه ۱۵ آذر سال ۹۱، ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات فوت کردند. همچنین انگشتان سه دانش‌آموز به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد. مشکلات این دانش‌آموزان به دلیل عدم رسیدگی مناسب دولت و وزارت آموزش و پرورش همچنان پابرجاست.

او در ادامه به مخروبه بودن مدارس در سایر مناطق اشاره می‌کند که در برخی موارد باعث آسیب‌دیدگی جدی دانش‌آموزان شده‌ است:

«اینها همه مشکلات یک جامعه است و ما بایستی همگی قدردان معلمانی باشیم که این مسائل را مطرح می‌کنند و دنبال برطرف کردن این مشکلات هستند اما متاسفانه حکومت انتقاد سازنده را برنمی‌تابد و به همین دلیل است که هم معلمان، هم افرادی مانند آقایان سلطانی و سیف‌زاده بایستی سال‌ها در زندان بمانند.»

  • کانون مدافعان حقوق بشر و جایزه «تلاشگر حقوق بشر»

در دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی، هنگام بر پایی مراسم اهدای جایزه تلاشگر حقوق بشر سال کانون مدافعان حقوق بشر که مقرر بود به عزت‌الله سحابی اهدا شود، کانون هدف یورش مأموران امنیتی قرار گرفت و دفتر آن که از محل جایزه نوبل صلح شیرین عبادی خریداری شده بود، به شکلی غیرقانونی پلمب شد. این آپارتمان سپس مصادره و  فروخته شد، اما این عمل باعث توقف فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر نشده و کلیه فعالیت‌های آن تاکنون ادامه یافته است.

از جمله این فعالیت‌ها اعطای جایزه سالانه حقوق بشر است که در سال‌های گذشته به افرادی چون مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی و بهاره هدایت اهدا است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.