ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح یمن: تبادل فهرست زندانیان دو طرف

حوثی‌ها و دولت یمن اسامی حدود ۱۵ هزار زندانی را برای مبادله به‌نشانه تمایل به ادامه روند صلح به یکدیگر ارائه دادند. مذاکرات بر سر آتش‌بس در الحدیده و بازگشایی فرودگاه صنعا ادامه دارد.

در ادامه مذاکرات صلح یمن با نظارت سازمان ملل که در سوئد جریان دارد، نمایندگان شیعیان حوثی و دولت یمن اسامی حدود ۱۵ هزار زندانی را برای مبادله ارائه دادند. این مذاکرات در ادامه بر روی مسائل چون آتش‌بس در الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا و راه‌اندازی بانک مرکزی متمرکز است.

نمایندگان شیعیان حوثی در سمت راست و نمایندگان دولت یمن در سمت چپ تصویر در کنار نمایندگان سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی پس از مبادله اسامی زندانیان دو طرف

هیئت‌های نمایندگی دولت یمن و شیعیان حوثی پس از دو سال، از ۶ دسامبر / ۱۵ آذر مذاکرات خود را در قلعه یوهانسبرگ، نزدیک استکهلم، از سر گرفتند. آن‌ها پیش از این در مورد آزادی هزاران زندانی توافق کرده بودند و روز سه‌شنبه ۱۱ دسامبر / ۲۰ آذر در ششمین روز مذاکرات فهرست زندانیان خود را در اختیار یکدیگر قرار دادند.

به‌گفته نمایندگان دو طرف، مبادله زندانیان باید از طریق دو فرودگاه، صنعا در شمال و سیئون در جنوب تحت نظارت سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی انجام شود.

غالب مطلق، از اعضای هیئت نمایندگی حوثی‌ها گفت: «ما اسامی ۷ هزار نفر، از جمله ۲۰۰ افسر ارشد را مبادله کردیم.»

خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت یمن نیز به نوبه خود در صفحه توئیترش نوشت دولت فهرست ۸ هزار و ۵۷۶ نفر زندانی، از جمله طرفداران دولت و روزنامه‌نگاران را ارائه داده است.

صلیب سرخ جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که مبادله زندانیان ممکن است چند هفته طول بکشد و نیاز به بازگشت اتباع کشورهای ثالث دارد.

انتظار می‌رود مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل  تا پنج‌شنبه ادامه داشته باشد اما هنوز دو طرف بر سر مسائلی همچون آتش‌بس در الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا و کمک به بانک مرکزی اختلاف نظر دارند.

به‌گفته یک منبع آگاه مذاکرات روز سه‌شنبه بر سر الحدیده، بندر استراتژیکی بود که بیشتر کمک‌های انسانی از آن وارد یمن می‌شود. دو طرف با ایفای نقش سازمان ملل در زیرساخت‌های این  بندر موافقند، اما در مورد سرنوشت خود شهر اختلاف دارند. حوثی‌ها می خواهند الحدیده به یک منطقه خنثی تبدیل شود، در حالی که دولت ربه منصور هادی می خواهد کنترل آن را دوباره به دست بگیرد.

منابع مختلفی روز سه‌شنبه به رویترز گفتند که سازمان ملل روز سه‌شنبه پیشنهاد خود مبنی بر خنثی بودن الحدیده و ایجاد یک سازمان موقت برای مدیران شهر همزمان با بیرون رفتن طرف‌های درگیری از شهر را مطرح کرد.

مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن شامگاه دوشنبه ۱۰ دسامبر / ۱۹ آذر در یک نشست خبری در استکهلم اعلام کرد با این‌که مذاکرات پیشرفت می‌کند، اما به پشتیبانی بیشتری نیاز دارد.

گریفیتس ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در روزهای پیش رو بهتر از قبل باشد.

روز سه‌شنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران از توافق‌های اولیه میان طرف‌های یمنی در استکهلم، زیر نظارت نماینده سازمان ملل متحد حمایت می‌کند و قویاً از ادامه گفت‌وگوها جهت دستیابی به توافق‌ای نهایی در تمام موضوعات حمایت می‌کند. متجاوزان خارجی بایستی از مدت‌ها پیش به حملات هوایی و جنایت علیه بشریت پایان می‌دادند.»

در جنگ یمن ایران از شیعیان حوثی و عربستان سعودی از دولت یمن حمایت می‌کنند.

عربستان سعودی و متحدانش از ماه مارس ۲۰۱۵ به دخالت نظامی در یمن روی آوردند و در حال حاضر می‌خواهند به این جنگِ پُرهزینه پایان دهند.

از سوی دیگر، متحدان غربی که سلاح و اطلاعات در اختیار ائتلاف عربی قرار می‌دهند، مایلند به سرعت راه حلی برای مقابله با این بحران پیدا کنند، بحرانی که ده‌ها هزار نفر کشته و بیش از هشت میلیون یمنی گرسنه بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.