ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹ روز بی‌خبری از اصغر فیروزی پس از بازداشت در مشهد

گفت‌و‌گو با الهام هومین‌فر،‌ جامعه‌شناس و عضو سابق کانون مدافعان حقوق کارگر

اصغر فیروزی از جان‌به‌دربردگان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ است. او در سال‌های پس از آزادی به فعالیت فرهنگی رو آورد. درباره بازداشت این فعال فرهنگی ۷۰ ساله با الهام هومین‌فر، دوست او و جامعه‌شناس ساکن آمریکا گفت‌و‌گو کردیم.

اصغر فیروزی، فعال کهنه‌کار دوشنبه ۱۲ آذر بازداشت شد. مأموران امنیتی در مشهد در کتابخانه‌ای فیروزی را بازداشت کردند که این فعال فرهنگی خود به راه انداخته است. الهام هومین‌فر، دوست او و جامعه‌شناس ساکن آمریکا در گفت‌و‌گو با «زمانه» گفت که هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری فیروزی در دست نیست و نزدیکان او نگران سلامتی این فعال فرهنگی ۷۰ ساله هستند.

اصغر فیروزی در کتابخانه‌اش ــ عکس از مجموعه شخصی الهام هومین‌فر

اصغر فیروزی از جان‌به‌دربردگان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ است. او در سال‌های پس از آزادی به فعالیت فرهنگی رو آورد و در میان روشنفکران خراسان چهره‌ای شناخته‌شده است.

مرکز فرهنگی‌ای که اصغر فیروزی بنیان گذاشته، به نشر کتاب، برپایی شب شعر، برگزاری سمینارهایی درباره موضوعات مختلف از جمله مسائل زنان و کودکان، و اجرای تئاتر و موسیقی می‌پردازد. این فعال فرهنگی به سرتاسر ایران، حتی روستاهای دورافتاده کتاب می‌فرستد.

فیروزی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ نیز یک فعال سیاسی بود. او از بنیان‌گذاران کانون مدافعان حقوق کارگر است. به گفته الهام هومین‌فر،‌ عضو سابق این کانون، اصغر فیروزی هرگز فعالیت مخفیانه و خارج چهارچوب قانون انجام نداده و بازداشت او توجیهی ندارد.

هومین‌فر همچنین با اشاره به سن بالا و وضعیت سلامت فیروزی پیش از بازداشت،‌ از نگرانی نزدیکان و آشنایان و درخواست فوری آنها برای آزادی این فعال فرهنگی خبر داده است. در ۹ روز اخیر پس از بازداشت فیروزی،‌ او هیچ تماسی با خانواده یا دسترسی به وکیل نداشته و حتی از مکان نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

گفت‌و‌گوی زمانه با الهام هومین‌فر را در ادامه بشنوید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • بیژن

      اصغر فیروزی را جوانان دوران انقلاب در مشهد می شناسند. او از آدمهایی است که عمرش را برای پیشبرد کتابخوانی و آگاهی بخشی به جوانان صرف کرد. در دهه شصت حدود پنج شش سال زندانی بود و قبل از 67 آزاد شد وگرنه ممکن بودحالا اسمش را در ردیف قربانیان آن سال ببینیم. بعد از زندان هم دوباره به عرصه کتاب و کتابفروشی برگشت . او گرچه در زمان شاه زندانی سیاسی بود اما جز مدت کوتاهی در بعد از انقلاب فعالیت سیاسی نداشت و بیشتر فعال فرهنگی بود. اما حکومت هر از گاهی به سراغ زندانیان سابق میرود تا آنها را از فعالیت مجدد بیم دهد. چرا که حکومت بوی الرحمن خودش را شنیده است و با این بگیر و ببندها میخواهد آنرا چند روزی به عقب بیاندازد. امیدوارم بزودی آزاد شود و راهش را کماکان ادامه دهد