ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: محدودیت موشک‌های بالستیک علیه ایران اعمال شود

وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل به سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره توسعه برنامه موشکی ایران استناد کرد و گفت ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است.

وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که واشنگتن در پی همکاری با ۱۵ عضو این شورا برای بازگرداندن محدودیت‌های سابق سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران است. او به سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره توسعه برنامه موشکی ایران استناد کرد و گفت ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل که در آن قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به‌گزارش رویترز، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره ایران مورد بررسی قرار گرفت، چهارشنبه ۱۲ دسامبر / ۲۱ آذر برگزار شد.

در این نشست مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شخصاً شرکت و ایران را متهم به نقض قطعنامه سازمان ملل کرد.

پمپئو با بیان این‌که واشنگتن می‌خواهد محدودیت‌های سابق سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران اعمال شود، گفت تحریم تسلیحاتی ایران نباید در سال ۲۰۲۰ لغو شود.

او از شورای امنیت خواست تا «بازرسی و ممنوعیت در بنادر و دریاها به‌منظور جلوگیری از ادامه تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شود».

پمپئو یکم دسامبر / ۱۰ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران اخیراً یک موشک بالستیک با برد متوسط و با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است. بعد معلوم شد بحث بر سر موشک قیام و ذوالفقار است.

شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه ۱۳ آذر / ۴ دسامبر به درخواست فرانسه، بریتانیا و آلمان پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد تا آزمایش موشک میان‌برد بالستیک ایران را به بحث بگذارد.

سه قدرت اروپایی که خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران‌اند، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بودند که آزمایش موشک‌های ذوالفقار و قیام در ۳۰ سپتامبر و یکم اکتبر سال جاری به دلیل آن‌که ممکن است این موشک‌ها توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشند، به معنای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

بر اساس این قطعنامه که در سال ۲۰۱۵ در چارچوب برجام به تصویب رسید، ایران از آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع شده است.

در جلسه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ پمپئو به سخنان سه سال پیش سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره موشک‌های بالستیک با برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر استناد کرد و آن را گواهی بر توسعه برنامه موشکی ایران دانست.

در اسفندماه ۱۳۹۴، در آخرین روز رزمایش سپاه پاسداران با عنوان «اقتدار ولایت ۱» موشک‌های بالستیک قدر H و قدر F آزمایش شدند که به‌گفته سپاه دارای برد ۲۰۰۰ کیلومتری هستند. حاجی‌زاده آن زمان در این‌باره گفت: «علت این‌که موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری طراحی کردیم، برای هدف قرار دادن دورترین دشمن یعنی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) است.»

مایک پمپئو در نشست شورای امنیت گفت آزمایش‌های موشکی ایران پس از توافق هسته‌ای بیشتر شده و برجام موجب کاهش تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک ایران نشده است.

— Department of State (@StateDept) December 12, 2018

او با بیان این‌که ایران چندین قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده افزود: «ایالات متحده هیچگاه این را تحمل نخواهد کرد و هر کشوری که در پی صلح و امنیت باشد هم نباید آن را تحمل کند.»

پمپئو گفت: «ایران در حال تجهیز القاعده، پشتیبانی از ستیزه‌جویان طالبان در افغانستان، تروریست‌ها در لبنان، تجارت غیرقانونی زغال چوب در سومالی توسط الشباب، و آموزش و تجهیز شبه‌نظامیان شیعه در عراق است. شورا باید این فعالیت‌های بدخیم را مورد توجه قرار دهد.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان افزود: «ایالات متحده در کنار مردم ایران خواهد ماند که نزدیک به ۴۰ سال از بدترین قربانیان این رژیم بوده‌اند. آن‌ها از حمایت بی‌نظیر آمریکا برخوردارند.»

در نشست شورای امنیت گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره یمن و نقش ایران در کمک به شیعیان حوثی نیز ارائه و بررسی شد. در این گزارش دبیرکل سازمان ملل به مشابهت برخی موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی با موشک‌های ایرانی اشاره کرده و گفته است احتمالاً ایران دو موشک‌انداز ضد تانکی را ساخته که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن یافته‌اند و تولید آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بوده است.

در نشست شورای امنیت نماینده اتحادیه اروپا نیز ضمن دفاع از برجام از ایران خواست به آزمایش‌های موشکی خود پایان دهد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران سه‌شنبه ۲۰ آذرماه آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی را تأیید کرد که مورد اعتراض آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته و شورای امنیت جلسه ویژه‌ای برای آن برگزار کرده بود. او گفت سپاه پاسداران بیش از ۴۰ تا ۵۰ آزمایش موشکی در سال انجام می‌دهد.

جلسه پیشین شورای امنیت پشت درهای بسته تشکیل شد و آزمایش موشک میان‌برد بالستیک ایران را به بحث گذاشت. این جلسه بدون صدور قطعنامه علیه ایران به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.