ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش توافق صلح یمن را شخصاً اعلام می‌کند

دبیرکل سازمان ملل در آخرین روز اجلاس صلح یمن در سوئد بر امضای چهار توافق‌نامه نظارت دارد. تکلیف بندر استراتژیک الحدیده مشخص نشده. ولیعهد سعودی باید رضایت دهد.

دبیرکل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه ۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر وارد استکهلم پایتخت سوئد شد. آنتونیو گوترش در آخرین روز اجلاس صلح یمن شرکت می‌کند. در این اجلاس طرفین که عبارت‌اند از نمایندگان دولت یمن و نمایندگان شورشیان حوثی درباره بازگشایی فرودگاه صنعاء و از سرگیری صادرات نفت و تبادل اسرا به توافق رسیدند اما موفق نشدند درباره واگذاری بندر استراتژیک الحدیده در کرانه دریای سرخ به توافق برسند.

چهارشنبه ۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بدو ورود به استکهلم، پایتخت سوئد

چهارمین مذاکرات صلح یمن به میزبانی سوئد رسماً از جمعه هفته گذشته در حوالی استکهلم و با نظارت سازمان ملل و شخص مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن آغاز شد. در این مدت پیش‌نویس چهار توافقنامه آماده شده است: تبادل اسرا، بازگشایی فرودگاه صنعاء، از سرگیری صادرات نفت برای تقویت ریال یمن و واگذاری بندر الحدیده. آنتونیو گوترش همراه با مارتین گریفیتس بر امضای این توافقنامه‌ها نظارت دارد و نتیجه مذاکرات صلح را تا پایان روز جاری شخصاً اعلام می‌کند.

یک روز پیش از پایان اجلاس صلح یمن، عربستان سعودی میزبان نشست دیگری بود که به پیشنهاد ملک سلمان در ریاض برگزار شد: اجلاس رژیم دریای سرخ و خلیج عدن با هدف حمایت از تجارت جهانی، خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی، تقویت ثبات منطقه، سرمایه‌گذاری و توسعه کشورهای عضو. بندر الحدیده در یمن از نظر رژیم دریای سرخ برای جلوگیری از دسترسی ایران به تنگه باب‌المندب و شاخ آفریقا برای عربستان سعودی اهمیت دارد. نمایندگان دولت یمن و شورشیان حوثی نتوانستند بر سر واگذاری این بندر استراتژیک به سازمان ملل به توافق برسند.

مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن به طرفین درگیری پیشنهاد داده است که از بندر الحدیده خارج شوند و این بندر را که برای حمل اقلام غذایی و مبارزه با گرسنگی در یمن بسیار اهمیت دارد به سازمان ملل و ناظران بین‌المللی بسپرند. هر دو طرف با این پیشنهاد موافق‌اند. شورشیان حوثی اما می‌گویند بندر الحدیده می‌بایست یک منطقه بی‌طرف باشد، نمایندگان دولت هادی اما می‌گویند حاکمیت بندر را باید دولت در دست بگیرد.

گوترش روز گذشته (چهارشنبه) با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی قصد دارد تحت فشار ایالات متحده آمریکا هرچه زودتر جنگ یمن را به پایان برساند. پنتاگون سیاهه‌ای از  خدماتی که به ائتلاف عربی در جنگ یمن ارائه داده تهیه کرده و از عربستان سعودی خواسته است این هزینه‌ها را که سر به میلیاردها دلار می‌زند به عهده بگیرد.

قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که ۲ اکتبر سال جاری در کنسولگری عربستان تکه‌تکه‌اش کردند و معلوم نیست چه بر سر جنازه‌اش آوردند، محمد بن سلمان را تحت فشار قرار داده است.

سازمان ملل به همراه مجموعه‌ای از نهادهای حقوق بشری و کارشناسانی که در امور یمن فعالیت می‌کنند، به طور مشترک گزارشی از گرسنگی در یمن ارائه داده‌اند. بر اساس این گزارش ۱۶ میلیون نفر که عبارت است از نیمی از جمعیت یمن، حتی اگر کمک‌های انسان‌دوستانه جامعه بین‌الملل را دریافت کنند از «ناامنی غذایی» رنج می‌برند. برای مقابله با ناامنی غذایی در یمن سازمان ملل به بندر الحدیده نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.