ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا باقی ماند

ترزا می از هم‌حزبی‌هایش رأی اعتماد گرفت. مخالفان او اما پرشمار بودند. نخست‌وزیر گفت بهتر است به جای تمرکز بر برگزیت به خدمات اجتماعی توجه شود.

ترزا می با کسب ۲۰۰ رأی موافق و ۱۱۷ رأی مخالف از هم‌حزبی‌هایش رأی اعتماد گرفت و کماکان رهبری حزب محافظه‌کار را در اختیار خواهد داشت. رأی‌گیری در مجلس عوام شامگاه چهارشنبه ۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر انجام شد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا: قدرت او به مدت یک سال تثبیت شد

نخست‌وزیر بریتانیا در سخنانی که بعد از رأی‌گیری در مجلس عوام ایراد کرد، با اشاره به اهمیت برگزیت برای ایجاد امنیت مرزها یادآور شد که جز توافق با اتحادیه اروپا مشکلات دیگری مانند اجرای خدمات عمومی و تهیه مسکن برای خانواده‌ها هم در بریتانیا وجود دارد. ترزا می ‌درباره اهمیت برگزیت گفت:

در پی این رأی‌گیری حالا باید با اجرای برگزیت وظیفه‌مان را انجام دهیم و آینده بهتری بسازیم: برگزیت نظارت بیشتر بر پول ما، مرزها و قوانین‌مان را به ما برمی‌گرداند و از اشتغال، امنیت و اتحاد کشور حفاظت می‌کند. با همکاری همه سیاستمداران از تمام جبهه‌ها و بر اساس منافع ملی می‌توانیم به این اهداف دست بیابیم.»

تعداد مخالفان ترزا می‌ در مجلس عوام ۷۰ تا ۸۰ نماینده برآورد شده بود. اکنون اما معلوم شده که ۱۱۷ نماینده هم‌حزبی نخست‌وزیر بریتانیا با او مخالف‌اند.

ترزا می‌‌ در چارچوب مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا به این توافق دست یافته بود که در مرزهای ایرلند شمالی با ایرلند جنوبی هیچگونه کنترلی اعمال نشود. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا و ایرلند جنوبی جزو اتحادیه اروپاست. منتقدان نخست‌وزیر بریتانیا استدلال می‌آوردند که به این شکل بریتانیا برای همیشه به اتحادیه اروپا وابسته می‌ماند و به همین سبب خواهان تجدید نظر درباره توافق بر سر مرزهای ایرلند شمالی و جنوبی‌ بودند. دونالد توسک، رئیس شورای اروپا پیش از این اعلام کرده بود که اروپا در شرایط برگزیت به هیچ‌وجه تجدید نظر نمی‌کند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفته بود که توافق موجود درباره شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قابل تجدید نظر نیست. رأی‌گیری در مجلس عوام یک روز به تعویق افتاد با این امید که ترزا می‌در دیدار با مارک روته، نخست‌وزیر هلند و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بتواند رهبران اروپا را برای تجدید نظر در توافق برگزیت مجاب کند. اما این سفر هم بی‌ثمر ماند. رهبران اتحادیه اروپا پنجشنبه و جمعه در بروکسل گرد می‌آیند که توافق با بریتانیا را نهایی کنند.

اگر ترزا می‌در مجلس عوام رأی نمی‌آورد، این توافق باز هم به تعویق می‌افتاد. تا ۱۲ ماه آینده مجلس عوام نمی‌تواند جلسه عدم رأی اعتماد تشکیل دهد. به این ترتیب قدرت نخست‌وزیر دست‌کم به مدت ۱۲ ماه تثبیت شد. ترزا می اعلام کرده که ممکن است سال آینده از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.