ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشر ایران خواهان اعزام هیاتی بین‌المللی برای رسیدگی به مرگ وحید صیادی نصیری شد

سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران مسئولیت مرگ وحید صیادی نصیری و شرایط دیگر زندانیان را بر عهده رهبر جمهوری اسلامی گذاشته و خواستار پاسخگویی او در قبال این موضوع شده است.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن ابراز تاسف از مرگ وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی زندان مرکزی قم (لنگرود) که از دو ماه پیش در اعتراض به عدم رعایت «اصل تفکیک جرایم» دست به اعتصاب غذا زده بود، خواستار اعزام هیاتی بین‌المللی به ایران برای رسیدگی به شرایط زندانیان و مرگ این زندانی سیاسی شد.

وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی جان‌باخته در اعتصاب غذا- طرح از کمپین حقوق بشر ایران

وحید صیادی نصیری که بر اثر اعتصاب غذا در بیمارستان جان باخت، ۳۸ ساله بود و سه بار به دلیل فعالیت‌های خود در فضای مجازی بازداشت شده بود.

سازمان حقوق بشر ایران روز پنج‌شنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر، خواستار واکنش فوری جامعه جهانی به مرگ این زندانی سیاسی و تلاش برای نجات جان دیگر زندانیان اعتصابی شد.

به گفته محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، این سازمان خواهان فرستادن یک هیات ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به شرایط زندانیان عقیدتی در ایران است:

«محکومیت ظالمانه حبس به خاطر ابراز عقیده، رفتار غیر انسانی در زندان و سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان نسبت به سلامت وحید صیادی نصیری، منجر به جان باختن این زندانی شده است.»

امیری مقدم مسئولیت مرگ وحید صیادی نصیری و شرایط دیگر زندانیان را بر عهده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گذاشت و گفت او باید در قبال این موضوع پاسخگو باشد.

وحید صیادی نصیری آخرین بار اول مرداد ماه سال جاری، در منزل مسکونی خود بازداشت شد. نیروهای امنیتی او را به بازداشتگاه اداره اطلاعات و پس از یک هفته به زندان مرکزی قم منتقل کردند.

او در جریان بازداشت دوم خود بابت توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ترتیب به تحمل پنج، دو و یک سال حبس محکوم شد که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، باید پنج سال آن را تحمل می‌کرد.

صیادی نصیری نوروز ۱۳۹۶ مشمول عفو نوروزی شد و به همین دلیل اسفند ماه این سال از زندان آزاد شد.

یکی از بستگان صیادی نصیری به سازمان حقوق بشر ایران گفته است:

«وحید دفعه اول دو سال زندان بود. دفعه دوم یک سال و خرده‌ای و ۲۵ اسفند ۹۶ از زندان رجایی‌شهر آزاد شد، اما دوباره اول مرداد ۹۷ گرفتندش .... به ما گفتند جرمش فعالیت سیاسی از طریق موبایل است.»

یکی از دوستان این زندانی سیاسی درگذشته نیز به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که او از تاریخ ۲۱ مهر ماه به دلیل عدم رعایت تفکیک جرایم و شرایط نامناسب زندان مرکزی قم دست به اعتصاب غذا زده است:

«چند روز پس از اینکه او دست به اعتصاب غذا می‌زند در شعبه اول دادگاه انقلاب قم به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به چهار سال و نیم زندان محکوم می‌شود و اعتراض به این حکم ناعادلانه را نیز به خواسته‌های خود می‌افزاید.»

در سال‌های اخیر انتقال زندانیان سیاسی به بند زندانیان جرایم عمومی که برخی افراد خطرناک در آنها نگهداری می‌شوند، به یکی از شیوه‌های مسئولان برای آزار و اذیت زندانیان سیاسی تبدیل شده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پدرام

    تمامی ما باید پاسخگو باشیم در برابر آزادیخواهان گذشته این مرز و بوم با سکوت کثافت بار و متعفن خود در برابر اینهمه جنایت و ظلم اشکار رادیو زمانه عزیزم خط خودت رو از بقیه رسانه ها جدا کن وپشتیبان مردم رنج دیده ایران باش روح وحید صیادی شاد و نامش تا ابد نیکو

  • خیابان وحید صیادی نصیر

    اگر علیه انگلیسی‌ها اعتصاب غذا کردی و فوت کردی، خیابان به نامت می‌کنیم . اما اگر برای بهبود شرایط جهنمی بنام ایران اعتصاب غذا کردی و فوت کردی،یک عذرخواهی هم نمی‌کنیم چون ایرانی هستی و بی‌پناه. - امروز خیابان بابی سندز؛ فردا خیابان وحید صیادی نصیر ، که درزندان لنگرود قم دو روز پیش با پیش از شصت روزاعتصاب غذا به قثل رسید!

  • صدیق

    رادیو زمانه، سپاسگذارم! این روزها، روزهای سخت و دردآوری برای همه ما ایرانیان است. در میان تمامی وب سایتهای موجود در این کره خاکی، رادیو زمانه همواره منعکس کننده درد ما ایرانیان بوده و با انعاس اخبار درست، بدون هر گونه تنگ نظری و یا سویۀ سیاسی، نقش بسیار موثری در کاهش آلام ما مردم ستمدیده داشته است. بعنوان یک ایرانی از دست‌اندرکاران و تأمین کنندگان مالی و بالاخص مدیریت فهیم و دانشمند رادیو زمانه صمیمانه تشکر می‌کنم و امید وارم روزی در ایرانی دمکرات و آزاد به شکلی شایان توجه و درخور بتوانیم از شما تشکر و تقدیر کنیم. پیروز باشید.

  • فرزاد

    بعنوان یک شهروند ایرانی از سازمانها و نهادهای داخلی برای پیگیری قتل وحید صیادی نصیری -که بسیار طولانی و دردآور بوده - قطع امید کرده‌ام. اما از سازمانهای بین‌المللی درخواست پیگیری قتل فجیع این فرزند ایران را دارم. مسئولیت قتل وحید صیادی نصیری قطعاً بعهده شخص خامنه‌ای، و سپس منصوب او، صادق لاریجانی، بعنوان رئیس قوه قضاییه است. قطعاً این قتلها فراموش نخواهند شد و هر زمان که باشد، باید مسئولان چنین جنایاتی پاسخگوی کشته شدن فرزندان ایران باشند.

  • مرگی در اوج معصومیت و وجدان هایی که جریحه دار شده اند

    مرگی در اوج معصومیت و وجدان هایی که جریحه دار شده اند ▪️اردوی کار: مرگ معصومانه زندانی عقیدتی وحید صیادی نصیری پس از 60 روز اعتصاب غذا آن هم به خاطر درخواست انتقال از زندان قم به زندان اوین خشم و نفرت برحق بسیاری را علیه دستگاه سلاخی و آدمکشی قضایی/امنیتی حاکم برانگیخت و دوباره نشان داد که درسیستم ولایی، هر کس حامی نداشته باشد و صدایش پژواکی نیابد؛ حتی برای خواست ساده ای چون اتتقال به زندان دیگر شصت روز هم اعتصاب غذا کند کمترین توجهی نمی کنند و با بیرحمی و خونسردی جلادان حرفه ای می گذارد بمیرد. به سطح کشیدن این حقیقت تلخ با مرگ جانکاه وحید صیادی نصیری وجدان های انسان های زیادی را جریحه دار کرده است.محمد مظفری در توئیتر نوشته: سال٩٣ تو هواخوری بند٨ اوین دیدم بدجور تو خودشه رفتم پیشش نشستم گفتم مشکلت چیه؟ بهم گفت من مثل خیلیها که الان تو زندان هستند معروف نیستم و کسی را ندارم خبرهایم را کار کند. بهش قول دادم صدایش باشم اما فراموشش کردم. لکه ننگ فراموش کاریم تا ابد بر پیشانیم ماند. #وحید_صیادی_نصیری