ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خیز اصول‌گرایان برای فتح قوا

اصول‌گرایان جمنا را واگذاشته‌اند و در پشت پرده به دو ائتلاف دیگر روی آورده‌اند. قالیباف به ریاست مجلس چشم دوخته، رئیسی به دستگاه قضا، زاکانی و لاریجانی به پاستور.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری زمستان ۹۸ برگزار می‌شود. با خروج آمریکا از برجام، نارضایتی از دولت روحانی بالا گرفته و زمینه مناسبی برای خیز اصولگرایان برای در اختیار گرفتن قوه مقننه فراهم آورده. رسانه‌های داخلی از ائتلاف قالیباف با رئیسی خبر داده‌اند. همزمان ائتلاف دیگری هم پشت پرده شکل گرفته است: «شورای وحدت» با حضور قالیباف، رئیسی، سعید جلیلی و محسن رضایی و با نقش‌آفرینی علیرضا زاکانی به عنوان بازوی اجرایی اصولگرایان. در کنار علی لاریجانی، از زاکانی به عنوان نامزد بعدی انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شود. در این میان روحانی امیدوار است سرنوشتی بهتر از احمدی‌نژاد در انتظارش باشد.

ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف: دو رفیق قدیمی با «گعده‌های دوستانه» هفتگی. اولی به ریاست قوه قضائیه چشم دوخته، دومی به ریاست مجلس شورای اسلامی

نخستین بار هفته‌نامه «مثلث» از فعالیت‌های اصول‌گرایان در قالب «شورای وحدت» پرده برداشت. بر اساس این گزارش شورای وحدت با حضور ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی و علی‌رضا زاکانی جلسات منظمی را با هدف همگرایی اصول‌گرایان برگزار می‌کند و به این ترتیب نقش جمنا بیش از گذشته کمرنگ می‌شود. به گفته محمدرضا باهنر به دلیل آنکه این جلسات در سطح اصول‌گرایان «عالی‌رتبه» برگزار می‌شود محرمانه مانده است. با این‌حال گفته می‌شود که علیرضا زاکانی نقش هماهنگی اصول‌گرایان را به عهده گرفته و به همین سبب نام او هم به عنوان یکی از کاندیداهای پاستور در کنار علی لاریجانی مطرح شده است.

علی لاریجانی در مجلس یازدهم می‌بایست ریاست را واگذارد و از پارلمان خارج شود. پاستور مقصد بعدی اوست. قدرت‌نمایی ابراهیم رئیسی در دور دهم انتخابات ریاست جمهوری و رأی ۱۶میلیونی او اشتهای اصول‌گرایان را برانگیخته: حال که قرار است لاریجانی عازم پاستور شود، شاید بتوان قالیباف را بر مسند او نشاند. ابراهیم رئیسی نیز با تکیه بر سابقه‌اش در دستگاه قضایی و اعدام‌های سال ۶۷ می‌تواند ریاست قوه قضائیه را به عهده بگیرد و به این ترتیب دو قوه مقننه و قضائیه در اختیار اصول‌گریان قرار خواهد گرفت. شکل‌گیری ائتلاف دومی که در برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از آن به عنوان «ائتلاف مشهدی» یاد  شده، برای «فتح قوا» بعد از روحانی‌ست.

محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی هر دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هر دو زاده مشهدند. محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت از جلسات منظم این دو چهره اصول‌گرا به عنوان «گعده‌های دوستانه» دو رفیق قدیمی یاد کرده است:

 «آقای قالیباف و آقای رئیسی رفیق ۴۰ ساله هستند و طبیعی است که هر هفته همدیگر را ببینند. این‌ها جلساتی در قالب گعده دوستانه دارند.»

رابطه این دو یار خراسانی اما چندان هم بی‌تنش نیست. ابراهیم رئیسی در بخشی از سخنانش در دانشگاه شهید بهشتی گفته بود:

« آقای قالیباف گفت تا آخرین مناظره می‌مانم بعد از آن سراغ نظرسنجی ها می‌رویم اگر رای من کمتر بود کنار می‌روم و این کار را کردند. ایشان در واقع به عهد خود وفا کرد و من از ایشان متشکرم، ایشان لطف کرد. من به هیچ کس نگفتم نیایید تا من بیایم.»

طرفداران قالیباف اما بلافاصله پاسخ دادند که در نظرسنجی دو طرفه با روحانی رای قالیباف از رای رئیسی بالاتر بوده است و به همین سبب اگر رئیسی به نفع قالیباف کنار می‌رفت، امکان داشت قالیباف بر روحانی پیروز شود. محسن پیرهادی درباره اختلاف دو یار خراسانی گفته است:

 «نباید در ایستگاه انتخابات ماند. آنچه مهم است وحدت جریان انقلاب اسلامی برای خدمت بیشتر به مردم و ارائه راهکار در شرایط دشوار فعلی برای برداشتن باری از دوش ملت است.»

در این میان اصلاح‌طلبان بر روحانی خرده می‌گیرند که با «گردش قهرمانانه» به سوی رئیسی و قالیباف درغلتیده با این امید که بعد از مستعجل شدن دولتش، سرنوشت محمود احمدی‌نژاد در انتظار او نباشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.