ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها روزنامه‌نگار در حکومت‌های اقتدارگرا زندانی شده‌اند

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه خود گفته است که ترکیه، چین و مصر مسئول بازداشت بیش از نیمی از روزنامه‌نگاران در جهان هستند. بر شمار روزنامه‌نگاران زندانی زن ۵ درصد افزوده شده.

در سومین سال متوالی، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) گزارشی از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در جهان منتشر کرده و در آن آورده است که دست‌کم ۲۵۱ روزنامه‌نگار به‌خاطر فعالیت‌های شغلی خود تحت حکومت‌های اقتدارگرا زندانی شده‌اند. رژیم‌های اقتدارگرا برای خاموش کردن صداهای مخالف بیش از پیش از ابزار بازداشت روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند. ترکیه، چین و مصر مسئول بازداشت بیش از نیمی از روزنامه‌نگاران در جهان هستند.

عکس از آرشیو

براساس گزارش تازه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که آمار آن تا یکم دسامبر ۲۰۱۸ تنظیم شده است، چین، مصر و عربستان سعودی بیش از سال گذشته روزنامه‌نگاران را زندانی کرده‌اند.

ترکیه برای سومین سال متوالی به‌عنوان یکی از بدترین زندان‌های روزنامه‌نگاران شناخته شده است. دست‌کم  ۶۸ روزنامه‌نگار در این کشور پشت میله‌های زندان هستند.

آمار کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نشان می‌دهند که ۷۰ درصد از روزنامه‌نگاران به اتهام اقدام علیه دولت‌ها زندانی شده‌اند و ۲۸ نفر به‌دلیل آن‌چه «انتشار خبرهای دروغ» عنوان می‌شود، محکوم شده‌اند. این تعداد ۹ نفر بیشتر از آمار سال ۲۰۱۶ است.

عرصه سیاسی پس از حقوق بشر خطرناکترین عرصه برای روزنامه‌نگاران بوده است. ۹۸ درصد از روزنامه‌نگاران زندانی توسط دولت‌های خود بازداشت شده‌اند.

شمار روزنامه‌نگاران زن پشت میله‌های زندان به ۳۳ نفر (۱۳ درصد) افزایش یافته که چهار نفر از آن‌ها در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند. سال گذشته میزان روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده زن در جهان ۸ درصد بود.

شمار روزافزون روزنامه‌نگاران زندانی در چین در سال جاری بخشی از آزار و اذیت اقلیت قومی اویغور است. ۴۷ روزنامه‌نگار در چین در زندان به‌سر می‌برند.

در مصر، دست‌کم ۲۵ روزنامه‌نگار در زندان هستند و حکومت عبدالفتاح السیسی روزنامه‌نگاران را به‌طور فزاینده‌ای دستگیر کرده و آن‌ها را به دادگاه‌ها می‌کشاند.

ونزوئلا با سه زندانی بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در قاره آمریکاست.

جوئل سیمون، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفت: «تجاوز وحشتناک جهانی به حقوق روزنامه‌نگاران که در سال‌های اخیر تشدید شده است هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد. به زندان افتادن ۲۵۱ روزنامه‌نگار در سراسر جهان به‌دلیل آن‌که خبرها را پوشش می‌دهند، غیرقابل قبول است.»

سیمون افزود: «تمام این هزینه‌ها بر دوش همه کسانی که به گردش خبرها و اطلاعات علاقه دارند سنگینی می‌کند. ما دیگر نمی‌توانیم بپذیریم که ستمگران برای تحمیل سانسور به زندان متوسل شوند.»

آمار روزنامه‌نگاران زندانی تنها به زندان‌های دولتی مربوط می‌شود و شامل افرادی نمی‌شود که نیروهای غیردولتی آن‌ها را بازداشت کرده یا ربوده‌اند. در برخی موارد، با بازداشت چندین روزنامه‌نگار توسط شورشیان حوثی در یمن و یا بازداشت یک روزنامه‌نگار اوکراینی توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه مواجه می‌شویم که به‌عنوان «ناپدیدشده» یا «ربوده‌شده» طبقه‌بندی می شوند.

در ایالات متحده آمریکا، هیچ روزنامه‌نگاری به‌دلیل شغل خود تا روز یکم دسامبر در زندان نبود. با این حال، در ۱۸ ماه گذشته، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران دست‌کم هفت مورد از روزنامه‌نگاران خارجی را که مدت‌ها تحت بازپرسی اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE) قرار گرفته‌اند، ثبت کرده است. این روزنامه‌نگاران به‌دلیل تهدیدات در کشورشان مجبور به ترک سرزمین‌های خود شده بودند.

فهرست کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شامل افرادی که در طول سال بازداشت و سپس آزاد شده‌اند نمی‌شود.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نهادی مستقل و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۸۱ در نیویورک آمریکا بنیاد گذاشته شد. این کمیته با اعتقاد به اصل «لزوم مطبوعات آزاد برای رشد جوامع مدنی» از حقوق روزنامه‌نگاران سراسر جهان در راستای تهیه گزارش‌های مبتنی بر واقعیت، بدون هراس از تبعات انتشار آن، دفاع می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.