ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریاض تصویب قطعنامه ضد سعودی در سنا را محکوم کرد

پادشاهی سعودی به آمریکا هشدار داد که بر اساس ادعاهای واهی روابط دو استراتژیک دو کشور را بیش از این به مخاطره نیندازد.

حکومت عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای تصویب دو قطع‌نامه علیه این کشور در سنای آمریکا را محکوم کرد و از آن به عنوان مصداق مداخله آمریکا در امورد داخلی این کشور یاد کرد. پادشاهی سعودی هشدار داد که آمریکا موقعیت عربستان سعودی در خاورمیانه را تضعیف نکند.

ریاض تصویب قطعنامه ضد سعودی در سنا را محکوم کرد (عکس: آرشیو)

پنجشنبه هفته گذشته ۱۳ دسامبر/۲۲ آذر در یک اقدام تاریخی مجلس سنای آمریکا دو قطعنامه را تقدیم رئیس جمهوری کرد: قطعنامه نخست می‌گوید دولت ترامپ می‌بایست به دخالت نظامی آمریکا در جنگ یمن پایان دهد و قطعنامه دوم با صراحت اعلام می‌کند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی آمر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است که ۲ اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول تکه تکه‌اش کردند و از جناره‌اش هم اثری به دست نیامد. این دو قطعنامه نمادین است و تا وقتی که به تصویب کنگره آمریکا نرسیده لازم‌الاجرا نیست.

صبح دوشنبه ۱۷ دسامبر/ ۲۶ آذر حکومت عربستان سعودی در محکومیت این دو قطعنامه بیانیه‌ای منتشر کرده است. در این بیانیه گفته شده:

«پادشاهی عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده که قتل جمال خاشقجی، شهروند سعودی یک جنایت تأسف‌آور است و نه سیاست پادشاهی سعودی و نه دستگاه‌های مربوط به آن را بازتاب می‌دهد.»

در دو سال گذشته تلفات غیر نظامیان در یمن در اثر بمباران جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی افزایش یافته و سبب ناخشنودی قانون‌گذاران آمریکایی شده است. نمایندگان سنای آمریکا با ۵۶ رأی موافق و ۴۱ رأی مخالف خواهان اتمام حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن شدند. ۷ نماینده جمهوری‌خواه از حزب خود فاصله گرفتند و به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

پادشاهی سعودی در بیانیه صبح دوشنبه ۱۷ دسامبر/ ۲۶ آذر خود اعلام کرده که قطعنامه‌های سنا بر اساس ادعاهای واهی بنا شده و به ایالات متحده آمریکا هشدار داده است که از دخالت در امور داخلی این کشور خودداری کند و سبب تضعیف موقعیت عربستان سعودی در جهان و خاورمیانه نشود و پیوندهای سیاسی و امنیتی دو کشور را به مخاطره نیندازد.

در سال ۱۹۷۳ در جنگ ویتنام، کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساند که اختیارات رئیس جمهوری وقت، ریچارد نیکسون در اعزام سرباز و ادامه جنگ ویتنام را محدود می‌کرد. چنانچه قطعنامه سنا به تصویب نمایندگان کنگره آمریکا برسد، اختیارات دونالد ترامپ برای اعلام جنگ یا ادامه جنگ محدود خواهد شد. احتمال تصویب این قطعنامه در کنگره اما چندان زیاد نیست.

سازمان ملل به همراه مجموعه‌ای از نهادهای حقوق بشری و کارشناسانی که در امور یمن فعالیت می‌کنند، به طور مشترک گزارشی از گرسنگی در یمن ارائه داده‌اند. بر اساس این گزارش ۱۶ میلیون نفر که عبارت است از نیمی از جمعیت یمن، حتی اگر کمک‌های انسان‌دوستانه جامعه بین‌الملل را دریافت کنند از «ناامنی غذایی» رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.