ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس گذرنامه وجود تراشه «جی پی اس» در گذرنامه‌های ایرانی را رد کرد

شهروندان شایعه کرده‌اند که جمهوری اسلامی می‌تواند با گذرنامه آن‌ها را رهگیری کند. سرهنگ مجید صمدی اطمینان داده که گذرنامه‌های الکترونیکی جمهوری اسلامی استاندارد است.

شهروندان شایعه کرده‌اند که جمهوری اسلامی می‌تواند با گذرنامه آن‌ها را رهگیری کند. سرهنگ مجید صمدی اطمینان داده که گذرنامه‌های الکترونیکی جمهوری اسلامی استاندارد است. یک کارشناس فناوری اطلاعات به زمانه گفته است که این تراشه‌های الکترونیکی برای ذخیره کردن اطلاعات شخصی به کار می‌روند اما جمهوری اسلامی ایران هنوز آن‌ها را فعال نکرده است.

شهروندان شایعه کرده‌اند که جمهوری اسلامی می‌تواند با گذرنامه آن‌ها را رهگیری کند. سرهنگ مجید صمدی اطمینان داده که گذرنامه‌های الکترونیکی جمهوری اسلامی استاندارد است

فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که ادعا می‌کند جمهوری اسلامی با کار گذاشتن تراشه «جی پی اس» در گذرنامه‌های شهروندان ایرانی، می‌تواند آن‌ها را رهگیری کند. در این فیلم به فعالان سیاسی و مدنی هشدار داده شده که اگر گذرنامه ایرانی دارند، مراقب باشند. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در واکنش به این فیلم گفته است گذرنامه‌های صادر شده در ایران مثل ۹۰ درصد کشورهای جهان الکترونیکی است.

در فیلمی که یکی از شهروندان ایرانی منتشر کرده، گذرنامه ایرانی‌اش را مقابل دوربین ورق می‌زند. از صفحه اول که اطلاعات شخصی او را نشان می‌دهد می‌گذرد، و به انتهای گذرنامه می‌رسد. دو لایه جلد گذرنامه را با تیغ که می‌کند در قسمتی که با رنگ سبز کمرنگ از سایر قسمت‌ها مجزا شده، زیر کاغذ یک تراشه کار گذاشته شده است. گفته می‌شود که این تراشه در عمل یک ناوبری جی پی اس از نوع ناوبری‌هایی‌ست که در تلفن‌های همراه وجود دارد و مقامات جمهوری اسلامی می‌توانند اگر ضرورت داشته باشد، شهروندان را با گذرنامه‌هایشان رهگیری کنند.

سرهنگ مجید صمدی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی در گفت‌وگو با سرویس انتظامی خبرگزاری فارس از خبرگزاری‌‌های نزدیک به سپاه وجود جی پی اس در گذرنامه‌های ایرانی را رد کرده و گفته است:

«این موضوع که در گذرنامه جی پی اس نصب شده غیرتخصصی و خنده‌دار است. ایران همانند ۹۰ درصد کشورهای دنیا گذرنامه‌اش الکترونیکی است و بر این اساس تراشه‌ای الکترونیکی در آن نصب شده. در روی جلد گذرنامه نیز علامتی شبیه دوربین حک شده است که به صورت شفاف اعلام می‌کند که گذرنامه الکترونیکی است.»



این مقام مسئول اعلام کرد که گذرنامه‌های جمهوری اسلامی ایران را  PKD که مرکز آن در کانادا است تأیید کرده و مطابق استانداردهای بین‌المللی است.

PKD) Public key directory) مرکزی است در کانادا برای تبادل اطلاعات و داده‌های دیجیتالی در گذرنامه‌های الکترونیکی و تأیید آن در مرزها. برای راستی‌آزمایی این اطلاعات دولت میزبان می‌بایست به اطلاعات دولتی که گذرنامه را صادر کرده دسترسی داشته باشد. این امر از طریق یک تراشه الکترونیکی که در گذرنامه کار گذاشته شده میسر می‌گردد. این مؤسسه همچنین بر بانک اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آید نظارت دارد. دولت‌ها می‌توانند با در اختیار داشتن این اطلاعات، از اطلاعات شخصی شهروندان کشورهای دیگر مطلع شوند.

در سال ۱۳۸۶ معاون حقوقی و پارلمانی نیروی انتظامی اعلام کرده بود که گذرنامه‌های ایرانی الکترونیکی می‌شوند.

محمد مهدی محمدی‌فر در آن زمان گفته بود:

«در جلد این گذرنامه‌ها تراشه‌های الکترونیکی همانند سیستم جی پی اس قرار می‌گیرد که موقعیت فرد را مشخص خواهد کرد. این اقدام به منظور رعایت مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد.»

یک کارشناس فناوری اطلاعات به زمانه گفته است که این تراشه‌های الکترونیکی برای ذخیره کردن اطلاعات شخصی به کار می‌روند اما جمهوری اسلامی ایران هنوز آن‌ها را فعال نکرده است.

مجلس شورای اسلامی در آن سال دو و نیم میلیارد تومان بودجه برای تجهیز گذرنامه‌ای ایرانی به این سیستم اختصاص داده بود که این پول در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.