ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان با مقامات آمریکایی دیدار می‌کنند

نشست جدید نمایندگان آمریکا و طالبان درباره جنگ ۱۷ ساله افغانستان، در امارات متحده عربی برگزار می‌شود و نمایندگان عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی نیز در آن شرکت خواهند داشت.

طالبان اعلام کردند که روز دوشنبه ۱۷ دسامبر / ۲۶ آذر دور جدید گفت‌وگوهای خود با مقامات آمریکایی را آغاز می‌کنند. این دور از مذاکرات در امارات متحده عربی برگزار می‌شود و نمایندگانی از عربستان سعودی، پاکستان و امارات نیز در آن شرکت خواهند داشت.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه توئیتر ضمن اعلام این خبر جزئیات دیگری از این نشست ارائه نداد.

خلیل میناوی، مدیر خبرگزاری رسمی باختر افغانستان برگزاری این اجلاس را تأیید کرد. او در توئیتر اعلام کرد که نمایندگان آمریکا، افغانستان، پاکستان و امارات متحده عربی روز گذشته، یکشنبه ۱۶ دسامبر / ۲۵ آذر نشست‌هایی پیش از «اجلاس آمریکا و طالبان که مورد حمایت پاکستان است»، برگزار کردند.

با وجود این‌که مقامات افغان در اجلاس دوشنبه شرکت نخواهند داشت اما حضور آن‌ها در امارات متحده عربی، گام مهمی در تلاش برای ایجاد گفت‌وگو میان دو طرف است. تا کنون طالبان هرگونه مذاکره مستقیم با مقامات دولتی افغانستان را رد کرده‌اند. آن‌ها دولت افغانستان را عروسک‌ خیمه‌شب بازی آمریکا می‌دانند و تنها بر مذاکره با آمریکا اصرار دارند.

از سوی دیگر حضور عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این دور، به‌عنوان دو کشوری که بر طالبان تأثیر قابل توجهی دارند و می‌توانند آن‌ها را به مذاکره مستقیم با کابل بکشانند، نیز مهم ارزیابی می‌شود.

عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی تنها کشورهایی بودند که در دوران حکومت پنج ساله طالبان در افغانستان تا سال ۲۰۰۱با نمایندگان آن‌ها دیدار داشتند.

آمریکا نیز تأثیر زیادی بر دولت افغانستان دارد. این کشور از زمان سرنگونی حکومت طالبان یک بیلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و جنگ افغانستان تبدیل به طولانی‌ترین جنگ برای آمریکا شده است.

در حالی‌که دولت آمریکا مذاکرات قبلی با طالبان را نه رد و نه تأیید کرده است، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای برقراری صلح در افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که چندین جلسه با تمام افغان‌هایی که درگیر جنگ طولانی‌مدت بوده‌اند، برگزار کرده است. اشاره او شامل طالبان که گفته می‌شود کنترل تقریباً نیمی از افغانستان را در دست دارند، نیز می‌شود.

ماه گذشته طالبان در بیانیه‌ای اعلام کردند که سه روز متوالی با زلمی خلیل‌زاد در قطر مذاکره کرده‌اند. دفتر سیاسی طالبان در قطر قرار دارد. پس از آن، خلیل‌زاد به کابل رفت و از محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان خواست تا با تشکیل یک گروه مناسب، مذاکره با طالبان را با هدف دستیابی به یک توافق‌نامه در مورد «نقشه راه برای آینده افغانستان» به پیش ببرد.

زلمی خلیل‌زاد اظهار امیدواری کرده که تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه آوریل سال آینده میلادی بتوان به این توافق دست یافت.

خلیل‌زاد از زمان انتصابش در ماه سپتامبر به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان تلاش کرده است تا مذاکرات صلح را آغاز کند و چندین سفر نیز به منطقه انجام داده است. اوایل ماه جاری، او در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی دیدار کرد. عمران خان نخست‌وزیر پاکستان پس از این دیدار اعلام کرد که خلیل‌زاد از پاکستان خواسته است تا در کشاندن طالبان به پای میز مذاکره کمک کند. عمران خان گفت که پاکستان از مذاکرات در امارات متحده عربی حمایت می‌کند و اصرار دارد که راه حل نظامی در مورد افغانستان جواب نمی‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مدت‌ها اسلام‌آباد را متهم می‌کرد که میلیاردها دلار از آمریکا کمک می‌گیرد اما کاری در راه صلح انجام نمی‌دهد. او از زمان به قدرت رسیدن عمران خان در تابستان گذشته بارها او را مورد حمله قرار داده است. واشنگتن صدها میلیون دلار کمک نظامی خود به پاکستان را متوقف کرده است.

در همین حال، عمران خان به اتهامات ترامپ پاسخ داده و گفته است که کشورش به جنگ با تروریسم کشانده شده است در حالی‌که پاکستانی‌ها در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دخالتی نداشتند و جنگ برای پاکستان ۱۲۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. عمران خان همچنین ۲۰ میلیارد دلار کمک آمریکا به پاکستان را ناچیز دانست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.