ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش از آغاز آتش‌بس درگیری‌ها در بندر الحدیده ادامه دارد

درگیری‌های پراکنده‌ای بین حوثی‌ها و طرفداران دولت یمن گزارش شده. گوترش هشدار داده که بحران گرسنگی در یمن ممکن است عمیق‌تر شود.

بر اساس توافقی که بین شورشیان حوثی و نمایندگان دولت یمن در سوئد به دست آمد، با آغاز سه‌شنبه ۱۸ دسامبر (ساعت ۲۱ روز دوشنبه ۱۷ دسامبر به وقت گرینویچ) در یمن آتش‌بس برقرار می‌شود. با این حال در بندر الحدیده درگیری‌های پراکنده، تیراندازی و شلیک خمپاره بین طرفین درگیری ادامه دارد.

دوشنبه، ۲۶ آذر/ ۱۷ دسامبر بندر الحدیده: شلیک خمپاره و تیراندازی بین حوثی‌ها و طرفداران دولت فقط چند ساعت قبل از آغاز آتش‌بس

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، ساکنان مناطق جنوبی بندر الحدیده گزارش داده‌اند که نیروهای دولتی از یک طرف و شورشیان حوثی از طرف دیگر در طول شب با تبادل آتش خمپاره و با تیراندازی به مواضع یکدیگر با هم درگیر شده‌اند.

شبکه تلویزیون المسیره وابسته به حوثی‌ها گزارش داده که نیروهای دولتی مناطق جنوبی شهر را هدف قرار داده‌اند، و در پی این حملات چهار تن شامل یک کودک زخمی شده‌اند.

۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر شورشیان حوثی و نیروهای دولتی پس از یک هفته مذاکره توافق کردند که نیروهای خود را از الحدیده بیرون بکشند.

سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که از نخستین ساعت ۱۸ دسامبر/ ۲۷ آذر (برابر با ساعت ۲۱ دوشنبه ۱۷ دسامبر به وقت گرینویچ) بین شورشیان حوثی و نیروهای حامی دولت یمن آتش‌بس‌ برقرار می‌شود. با این‌حال از جمعه گذشته تاکنون  درگیری‌ها همچنان بین شورشیان حوثی و نیروهای دولت یمن ادامه دارد. طرفداران صلح یمن امیدوارند که آتش‌بس از بامداد سه‌شنبه از هر دو سوی درگیری تضمین شود.

خالد الیمنی، وزیر خارجه یمن یکشنبه گذشته خاطرنشان کرده بود که آتش‌بس از سه‌شنبه آغاز خواهد شد.

بندر استراتژیک الحدیده تحت تسلط شورشیان حوثی‌ست و نیروهای دولتی با حمایت ائتلاف سعودی به صورت گسترده در حومه این شهر مستقر هستند. در جنگ یمن، ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند. ایران نیز نیز از برقراری آتش‌بس در الحدیده حمایت کرده است.

به گزارش سازمان ملل، در طی مذاکرات سوئد برای صلح در یمن نیروهای دولتی و شورشیان به توافق رسیدند تا در مدت ۲۱ روز نیروهای خود را از شهر تخلیه کنند. همچنین ناظران بین‌المللی در شهر مستقر خواهند شد. دو طرف برای تبادل ۱۶ هزار زندانی نیز توافق کردند. اما آنها نتوانستند بر سر مسائل مرتبط با بازگشایی فرودگاه صنعا به توافق برسند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که مذاکرات مقدماتی در مورد ایجاد یک دولت انتقالی به دور بعدی گفت‌گوها موکول شد که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود.

عربستان سعودی و متحدانش از مارس ۲۰۱۵ به دخالت نظامی در یمن روی آوردند و در حال حاضر می‌خواهند به این جنگِ پُرهزینه پایان دهند. در بحران یمن تاکنون ۶۰ هزار نفر کشته شدند و ۸۵ هزار کودک یمنی هم از گرسنگی جان دادند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل یکشنبه گذشته (۱۶ دسامبر/ ۲۵ آذر) در اجلاس دوحه اعلام کرد که اگر درگیری‌ها در یمن به پایان نرسد تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۴ میلیون نفر از ساکنان این کشور در معرض گرسنگی قرار می‌گیرند.

گوترش، یکشنبه گذشته (۱۶ دسامبر/ ۲۵ آذر) در اجلاس دوحه اعلام کرده بود که اگر درگیری‌ها در یمن به پایان نرسد تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۴ میلیون نفر از ساکنان این کشور در معرض گرسنگی قرار می‌گیرند.

گوترش همچنین هشدار دارد که بحران گرسنگی در یمن هنوز مهار نشده است. سازمان ملل برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه و غذا به یمن به بندر الحدیده نیاز دارد. به همین سبب هشدار گوترش هشداری هم به حوثی‌های طرفدار ایران است که به توافق صلح در سوئد پایبند بمانند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.