ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس هند رهبران جدایی‌طلبان کشمیر را دستگیر و برخی جاده‌ها و خیابان‌ها را مسدود کرد

. پاکستان این اقدامات هند را محکوم کرده و وعده داده که موارد نقض حقوق بشر از سوی این کشور را در سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

پلیس هند رهبران جدایی‌طلبان کشمیر را دستگیر، و برخی جاده‌ها و خیابانها را نیز مسدود کرده است. پاکستان این اقدامات هند را محکوم کرده و وعده داده است که موارد نقض حقوق بشر از سوی این کشور را در سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

کشمیر، بخش هندی - عکس آرشیوی

کشمیر در هفته آخیر نیز شاهد ناآرامی بوده است. اعتراضات به قتل سه شبه‌نظامی جدایی‌طلب به دست نیروهای امنیتی روز شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر بالا گرفت. نیروهای امنیتی به روی معترضان آتش‌گشودند و هفت نفر را کشتند. یک سرباز نیز در درگیری‌های روز شنبه کشته شد.

رهبران جدایی‌طلبان محمد یاسین مالک و میر واعظ عمر فاروق در حالی دستگیر شدند که قصد راهپیمایی به سمت مقر فرماندهی ارتش در سرینگر، یکی از شهرهای منطقه کشمیر را داشتند. یکی دیگر از رهبران، سید علی‌شاه گیلانی نیز به گفته پلیس در حصر خانگی به سر می‌برد.

مالک، یکی از رهبران جدایی‌طلبان، در حال دستگیری به خبرنگاران گفت که نیروهای هندی قصد دارند کشمیری‌ها را بکشند.

یک مقام ارشد پلیس اما گفته است که این افراد بعد از آرام‌شدن اوضاع آزاد خواهند شد.

پلیس و نیروهای شبه‌نظامی در بخش‌های مختلف شهر سرینگر سنگربندی کرده اند. همچنین نیروهای امنیتی راه‌های منتهی به مقر فرماندهی ارتش را مسدود کرده اند.

فروشگاه‌ها، مراکز دولتی و بانک‌ها در سرینگر تعطیل هستند. همچنین به دستور مقامات اینترنت موبایل و راههای قطار شهری از دسترس خارج شده اند.

ارتش به مردم هشدار داده که مراقب باشند از آنها برای ایجاد ناآرامی سوء‌استفاده نشود.

مناقشه میان پاکستان و هند

پاکستان که همچون هند بخش‌هایی از منطقه کشمیر را در کنترل خود دارد، کشتار روز شنبه را محکوم کرده است.

کشمیر در هیمالیا، منطقه‌ مورد مناقشه هر دو دولت هند و پاکستان است و گرچه بین این دو کشور تقسیم شده، اما این دو قدرت هسته‌ای ادعای مالکیت تمام آن را دارند. هند و پاکستان پس از استقلال در اوت ۱۹۴۷ سه بار تاکنون با یکدیگر جنگیده‌اند که دو بار آن بر سر کنترل کشمیر بوده است.

این دو کشور سال ۲۰۰۳ آتش‌بس بر سر نزاع‌های کشمیر را پذیرفتند اما از آن زمان بارها به روی یکدیگر و غیرنظامیان کشمیر آتش گشوده‌اند. تا کنون بیش از ۷۰ هزار تن در اثر درگیری‌ها در این منطقه کشته شده‌اند.

بهار امسال ارتش پاکستان اعلام کرد ژنرال‌های محلی با ایجاد یک خط ویژه بین مناطق تحت کنترل هند و پاکستان برای مقابله با تنش در کشمیر، موافقت کردند.

دو طرف همچنین متعهد شده‌اند که آتش‌بس سال ۲۰۰۳ را که بارها نقض شده، به‌طور کامل به اجرا گذارند. با این حال از آن زمان تا کنون آتش‌بس بارها نقض شده است.

نیروهای هند گفته اند که امسال ۲۴۲ شبه‌نظامی جدایی‌طلب را کشته اند. در این درگیری‌ها ۱۰۱ غیرنظامی و ۸۲ عضو نیروهای امنیتی کشته شدند. به این ترتیب سال جاری خونین‌ترین سال دهه‌ اخیر کشمیر بوده است.

در واکنش به درگیری‌های هفته اخیر، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفته است که «این نزاع تنها با گفتگو و نه خشونت و کشتار برطرف خواهد شد». او همچنین افزوده که «موارد نقض حقوق بشر» از سوی هند را در سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

هند که اکثریت جمعیت آن هندو ست، پاکستان را به آموزش و تسلیح شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در کشمیر، با اکثریت مسلمان، متهم کرده است.

برخی از گروه‌های اسلام‌گرا در کشمیر از سوی پاکستان حمایت می‌شوند اما گروه‌های کشمیری مخالفی نیز وجود دارند که خواهان استقلال کشمیر هستند و برخی از آنها دست به بمب‌گذاری و ترور می‌زنند. دولت‌های پاکستان و هند هر دو بارها در سرکوب معترضان کشمیری و فعالان آنها مشارکت کرده‌اند

هندی‌ها در حال حاضر حدود ۴۳ درصد منطقه کشمیر را که شامل جامو، دره کشمیر، لداخ و یخال سیاچن می‌شود تحت کنترل دارند، در مقابل پاکستانی‌ها ۳۷ درصد منطقه و سرزمین‌های کشمیر آزاد و گلگت-بلتستان را در اختیار دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.