ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزادی مشروط نازنین زاغری در صورت موافقت دادستان تهران

نازنین زاغری-رتکلیف، بیش از نیمی از حکم پنج سال حبس خود را تحمل کرده و مشمول قانون آزادی مشروط می‌شود. درخواست آزادی مشروط او به دادستانی تهران ارائه شده است.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در زندان اوین بیش از نیمی از حکم پنج سال حبس خود را تحمل کرده و مشمول قانون آزادی مشروط می‌شود. درخواست آزادی مشروط او به دادستانی تهران ارائه شده است.

نازنین زاغری

محمود بهزادی راد، وکیل مدافع نازنین زاغری روز سه‌شنبه ۲۷ آذر به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت موکلش بیش از نیمی از حکم پنج سال حبس خود را تحمل کرده و مشمول مقررات آزادی مشروط می‌شود:

«در حال حاضر منتظر نظر دادستان تهران هستیم که امیدواریم با درخواست آزادی مشروط موکلم موافقت شود.»

  • ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی شرایط محکومان دستگاه قضایی برای استفاده از «آزادی مشروط» را شرح می‌دهد:

در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادر کننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال، پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات، به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایط زیر حکم به آزادی مشروط را صادر کند:

الف- محکوم در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد.
ب- حالات و رفتار محکوم نشان دهد پس از آزادی، دیگر مرتکب جرمی نمی‌شود.
پ- به تشخیص دادگاه محکوم تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیان مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد.
ت- محکوم پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

  • تقاضای آزادی مشروط زندانیان عقیدتی-سیاسی اما کمتر از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد. در یک نمونه، بیش از دو سال طول کشید تا با آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی، وکیل و مدافع حقوق بشر موافقت شود. در حالی که او به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، بیش از هفت سال حبس کشید.

وکیل مدافع نازنین زاغری همچنین به بیمار بودن او اشاره کرد و گفت:

«با توجه به بیماری موکل، درخواست انتقال زاغری به بیمارستان را داده‌ایم تا مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان به عمل آید و اکنون منتظر موافقت زندان با درخواست انتقال او به بیمارستان هستیم.»

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری هفتم شهریور ماه امسال از بستری شدن او در بیمارستان به دنبال حمله عصبی ناشی از ترس خبر داده بود. او گفته بود پس از آنکه همسرش  از حال رفته، به درمانگاه زندان منتقل شده است.

سر دردهای شدید، سرگیجه، بی‌حسی در دست و پاها و فشار خون پایین از جمله مشکلاتی هستند که نازنین زاغری از آنها رنج می‌برد.

تقاضای آزادی مشروط نازنین زاغری اما در حالی مطرح شده است که موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب، سوم شهریور امسال در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، بر تشکیل پرونده جدید برای او تاکید کرده و گفته بود اتهام جدید او امنیتی است.

او درباره جزییات این اتهام اطلاعاتی ارائه نکرده است.

بهزادی راد اما در پاسخ به این پرسش ایرنا که پرونده جدید نازنین زاغری به کجا رسیده، گفت:

«در این پرونده وکالت زاغری را بر عهده ندارم اما تا جایی که اطلاع دارم یک جلسه دادگاه برگزار شده و پرونده جدید، اعتبار امر مختومه دارد؛ یعنی قبلا به همین اتهام رسیدگی و برای موکل مجازات صادر شده است.»

نازنین زاغری اما پنج‌شنبه اول شهریور ۹۷ برای سه روز از زندان مرخص شد که سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و وزارت امور خارجه بریتانیا از این موضوع استقبال کردند و احتمال آزادی دائم او را به میان آوردند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، پنج‌شنبه ۲۳ اوت در سخنرانی خود در سازمان ملل در نیویورک به مرخصی نازنین زاغری اشاره کرد و گفت:

«ما می‌خواهیم از مقام‌های ایران برای کاری که انجام دادند تشکر کنیم در حالی که نباید فراموش کرد که نازنین زاغری از همان اول هم نمی‌بایست زندانی می‌شد. نازنین بی‌گناه است.»

با وجود این نازنین زاغری با پایان مرخصی‌اش به زندان برگشت.

انتشار عکس‌های او با دخترش گابریلا به دنبال شروع و پایان مرخصی‌اش مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت. همراه با انتشار خبر به مرخصی رفتن نازنین زاغری عکسی از او و دخترش منتشر شد که آنها را خندان در آغوش هم نشان می‌داد. در عکس منتشر شده در پایان مرخصی سه روزه اما چهره گابریلا ترس‌خورده بود مادرش را تنگ در آغوش گرفته بود.

نازنین زاغری هنگام تعطیلات خود در آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفر به ایران و هنگام خروج از کشور همراه دختر خردسالش در فرودگاه «خمینی» تهران بازداشت و روانه زندانی در کرمان شد و سپس از آنجا به زندان اوین منتقل شد. مقامات جمهوری اسلامی او را متهم به «تلاش برای توطئه و براندازی نظام» کرده‌اند. این ادعا اما همواره از سوی این زندانی سیاسی و خانواده‌اش رد و بر بی‌گناهی او تاکید شده است. آنها تاکید کرده‌اند حضور نازنین زاغری در ایران تنها برای دیدار با خانواده‌اش بوده است.

زاغری برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرده که بخش و بازوی فعالیت‌های خیریه این سازمان است.

ایرنا اما او را مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی معرفی کرده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای «فعالیت تبلیغی علیه ایران» اقدام کرده است:

«چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره‌سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی چون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.»

از سوی دیگر محمود جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا برای طرح درخواست آزادی نازنین زاغری را نشان‌دهنده «ارتباط او با دولت بریتانیا» و «اهمیت این متهم برای آن کشور» دانسته است.

همچنین غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران دی سال ۹۶  در واکنش به طرح موضوع تبادل نازنین زاغری گفت: «ادعاهای مطرح ‌شده در خصوص تبادل این متهم مورد تأیید مراجع قضایی نیست.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.