ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهانگیری: ده‌ها دستگاه موازی بودجه‌بگیر دولت شده‌اند

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران بودجه دولت را به «گوشت قربانی» تشبیه کرد که هر کس می‌خواهد بخشی از آن را دریافت کند. او گفت بودجه نهادهای موازی تا ۲۰ میلیارد افزایش پیدا کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران از این‌که بودجه دولت به «گوشت قربانی» تبدیل شده شکایت کرد و گفت هر کس مرکز مطالعاتی، دانشگاهی یا کاری دارد از بودجه دولتی استفاده می‌کند. به‌گفته او بودجه این نهادها از یک میلیارد به ۲۰ میلیارد افزایش پیدا کرده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران سه‌شنبه ۲۷ آذرماه در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: «ده‌ها دستگاه موازی در کشور درست شده و همه بودجه‌بگیر دولت شده‌اند اما کشور و بودجه تحمل این همه دستگاه موازی را ندارند.»

او افزود: «بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و هر کس مرکز مطالعاتی، دانشگاهی یا کاری دارد از بودجه دولتی استفاده می‌کند. برخی نیز با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس در گذشته داشتند، امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند، به‌طوری که بودجه آن‌ها اگر در ابتدا یک میلیارد بود، بعد به پنج میلیارد و در حال حاضر تا ۲۰ میلیارد افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که قرار نبود آن‌ها از دولت بودجه بگیرند.»

لایحه بودجه ۱۳۹۸ در ماه جاری به مجلس شورای اسلامی تحویل داده ‌شد. به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت در لایحه پیشنهادی خود بودجه برخی از نهادهای حکومتی را کاهش داده است. هنوز میزان کاهش بودجه دستگاه‌های حکومتی اعلام نشده اما به نظر می‌رسد موجی از مخالفت نمایندگان با کاهش بودجه دستگاه‌های حکومتی و به‌ویژه بنیادهای نظامی و مذهبی صورت بگیرد.

در ایران همواره میزان بودجه نهادهای موازی نظامی و مذهبی مورد سئوال بوده و هنوز میزان دقیق آن به‌شکل رسمی اعلام نشده است.

جهانگیری در این زمینه افزود: «این همه دانشگاه در کشور وجود دارد، قرار نبود فردی دانشگاهی راه‌اندازی کند و بودجه کمکی بگیرد. همچنین بسیاری از این شوراها که در کشور وجود دارد، ابتدا محدود بودند، ولی بعضی از آن‌ها امروز دبیرخانه‌هایی دارند که بودجه‌های‌شان چند ۱۰ میلیاردی است.»

معاون اول رئیس‌جمهوری شرایط کنونی ایران را سخت دانست و حذف این موارد در این شرایط را امکان‌پذیر خواند اما گفت: «اگر دولت یکی از آن‌ها را حذف کند سر و صداها بلند خواهد شد و به دولت خواهند گفت که کوتاه بیاید.»

به‌گفته جهانگیری، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دستور داده که بودجه سال ۹۸ براساس شرایط تحریمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری با بیان این‌که «در دوره‌ای قرار داریم که بخش‌های اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن است»، گفت: «ما نمی‌توانیم به‌راحتی به مردم بگوییم که وارد جنگ شده‌ایم. بمباران نشده ولی آمریکایی‌ها اسم همین وضعیت را، جنگ اقتصادی علیه ایران می‌دانند و مراکز حساس اقتصادی ایران را هدف گیری کرده‌اند تا مردم با تنگنا روبه‌رو شوند.»

او از جمله، از زیر فشار قرار گرفتن صنعت نفت و گاز، خودروسازی و صنعت فولاد بر اثر تحریم‌های آمریکا سخن گفت و از تولیدکنندگان داخلی خواست تا کمبودهای این صنایع را خود جبران کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۲۵ آذر برای دفاع از لایحه بودجه به مجلس خواهد رفت تا نمایندگان را به تصویب این لایحه ترغیب کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.