ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید: رئیس جمهوری آمریکا استرداد گولن را بررسی می‌کند

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید ترامپ متعهد به استرداد واعظ مذهبی مخالف اردوغان به ترکیه نشده و در این روند از این نقطه هم فراتر نرفته است.

یکشنبه ۱۹ دسامبر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در حاشیه برگزاری اجلاس دوحه از آمادگی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای بازگرداندن فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی به ترکیه خبر داده بود. کاخ سفید تکذیب نمی‌کند که اردوغان و ترامپ درباره استرداد گولن با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. اما موضوع استرداد واعظ مذهبی مخالف اردوغان را هم به شکلی که چاووش‌اوغلو در اجلاس دوحه جلوه داده، تأیید نمی‌کند.

فتح الله گولن، واعظ مذهبی مقیم آمریکا

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دوحه گفته بود که ترامپ در آرژانتین و در جریان سفر دو هفته قبل سران گروه جی ۲۰ به اردوغان گفته که «گولن و سایرین» را به ترکیه بازخواهد گرداند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران درباره وعده رئیس جمهوری آمریکا به همتای ترکیه‌ای خود برای استرداد فتح‌الله گولن گفته است:

«تنها چیزی که رئیس جمهوری گفت این است که ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد. هیچ چیز بیشتر گفته نشد و هیچ چیز از این نقطه فراتر نرفت. هیچ چیزی در تمام این روند.»

دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان، فتح‌الله گولن واعظ مذهبی ساکن آمریکا را متهم کرده که در کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه دست داشته و خواهان محاکمه او در خاک این کشور است. گولن این اتهام را همواره تکذیب کرده است.

پیش از اظهار نظر رسمی سخنگوی کاخ سفید، یک مقام دیپلماتیک که نام او افشا نشده، دوشنبه گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا در آرژانتین، در دیدار و گفت‌وگو با اردوغان متعهد نشده گولن را به ترکیه تحویل دهد.

اخراج گولن تنها یکی از موضوعاتی است که رابطه بین دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است. ایالات متحده و ترکیه که هر دو عضو ناتو هستند در سال ۲۰۱۸ روابط پرتنشی با یکدیگر را از سر گذراندند. ترامپ بعد از آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در اکتبر سال جاری که در ترکیه زندانی بود گفته بود که روابط واشنگتن و آنکارا رو به بهبود است. ترامپ هرگونه معامله بر سر برانسون را تکذیب کرده بود. رأی‌دهندگان مسیحی ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا از رئیس جمهوری انتظار داشتند کاری برای کشیش آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی و محاکمه شده بود انجام دهد.

ماه گذشته ترامپ اعلام کرده بود که استرداد گولن به ترکیه را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش فشار ترکیه بر عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی در نظر نمی‌گیرد. حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه نیز به اختلافات واشنگتن با آنکارا دامن زده. رجب طیب اردوغان تهدید کرده که ارتش ترکیه هر لحظه ممکن است سومین عملیات نظامی در شمال سوریه را با ورود به منبیج و گسترش این عملیات به شرق فرات برای مقابله با یگان‌های مدافع خلق کرد آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.