ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غار کهک در استان مرکزی

غار کهک در ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم، ۳۵۰ متر طول دارد و برای پیمایش آن نیاز به ابزارهای حرفه‌ای غارنوردی دارید. ستون‌های آهکی بلند، این غار را منحصر به فرد می‌کنند.

غار کهک در استان مرکزی است. برای رسیدن به آن باید به ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم و ۶۵ کیلومتری غرب شهر دلیجان در جاده قم – اصفهان بروید. غار نزدیک روستای کهک است و دهانه آن بر کوهی با همین نام است که قلعه روستا برآن بنا شده. اسم کهک مربوط به ارتفاع کم این کوه است که به آن کوهک یا به لهجه محلی کهک گفته می‌شود.
دهانه غار به شکل دایره و به قطر ۷۰ سانتی‌متر، در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این دهانه بالای دیوارهای به ارتفاع هشت متر واقع شده که برای اینکه به غار برسید، ابتدا باید هشت متر با طناب پایین بروید. غار مانند چاهی عظیم به قطر ۳۰ متر است که با زاویه ۴۵ درجه و بر اثر فرایند غار زایشی به وجود آمده است. داخل غار، سکوهای بزرگ متوالی، هر کدام با پرتگاه‌های۱۰ تا ۲۰ متری، از یکدیگر جدا می‌شوند. این پرتگاه‌ها احتمالا در اثر ریزش‌های زمینی در داخل غار ایجاد شده‌اند. بلندی بعضی از ستون‌های آهکی غار به ۱۴ متر می‌رسد؛ این ستون‌ها، این غار را با وجود اینکه طول آن زیاد نیست، منحصر به فرد می‌کنند. غار کهک، ۳۵۰ متر طول دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فواد روستائی

    یک پرسش: با سلام و آرزوی موفقیّت ممکن است با اعراب گذاری یا استفاده از حروف لاتین تلفّظ درست اسم این غار را به من یاد دهید. کَهَک / کِهِک / کُهک و غیره