ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت شورای عالی صلح افغانستان از مذاکرات آمریکا با طالبان

هدف نماینده آمریکا در امور افغانستان این است که در امارات، زمینه گفت‌وگوی طالبان با دولت افغانستان را فراهم آورد. طالبان شرط گذاشته‌اند.

هدف نماینده آمریکا در امور افغانستان این است که در امارات، زمینه گفت‌وگوی طالبان با دولت افغانستان را فراهم آورد. طالبان می‌گویند در مذاکراتشان با زلمی‌ خلیل‌زاد که در حال حاضر در امارات متحده عربی در حال برگزاری است، خروج نیروهای ناتو از افغانستان، آزادی اسرا و زندانیان و توقف حملات به غیر نظامیان را به بحث گذاشتند. در این میان شورای عالی صلح افغانستان نیز از مذاکرات نماینده آمریکا با طالبان حمایت کرد. محمدکریم خلیلی، رئیس این شورا گفت: «صلح از هر آدرس و هر مرجع و منبع داخلی و بیرونی که صورت بگیرد، مورد استقبال ماست.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان دوشنبه ۱۷ دسامبر / ۲۶ آذر دور جدید گفت‌وگوهای خود با نمایندگان طالبان را آغاز کرد. این دور از مذاکرات در امارات متحده عربی برگزار می‌شود و نمایندگانی از عربستان سعودی، پاکستان و امارات نیز در آن شرکت دارند. دولت افغانستان هیأتی را به امارات متحده عربی اعزام کرده اما به طور مستقیم در این مذاکرات شرکت ندارد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس طالبان می‌گویند در این مذاکرات خروج نیروهای ناتو از افغانستان، آزادی اسرا و زندانیان و توقف حملات به غیر نظامیان را به بحث گذاشتند.

زلمی خلیل‌زاد چهارشنبه ۱۹ دسامبر/ ۲۸ آذر با انتشار پیامی در توئیتر روند مذاکرات را «سازنده» دانست. نماینده آمریکا در امور افغانستان در این پیام از طالبان نامی به میان نیاورده اما اعلام کرده که مقامات پاکستانی را در جریان روند مذاکرات با طالبان قرار می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های افغانستان، رییس شورای عالی صلح  چهارشنبه از مذاکرات صلح با طالبان در امارات متحده عربی حمایت کرد. محمدکریم خلیلی گفت:

« هدف ما تقویت صلح و برقراری صلح است. صلح از هر آدرس و هر مرجع و منبع داخلی و بیرونی که صورت بگیرد، مورد استقبال ماست.»

طالبان مذاکرات مستقیم با دولت محمد اشرف غنی درباره صلح را نپذیرفته و بارها اعلام کرده که صرفاً با ایالات متحده آمریکا درباره صلح در افغانستان مذاکره می‌کند. رییس شورای عالی صلح با اشاره به ضرورت مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان گفت:

 «همیشه گفتیم که هر دو طرف جنگ افغان‌ها هستند، باید به این جنگ که چهار دهه از ما قربانی گرفته نقطه پایان دهیم چرا که ما صلح عزتمندانه و صلح که به مالکیت افغان‌ها باشد می‌خواهیم.»

دولت ترامپ، زلمی خلیل‌زاد را در سپتامبر/ مهر سال جاری به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان معرفی کرد. خلیل‌زاد در این مدت با همه طرفین درگیری برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در تاریخ گفت‌وگو کرده است. اوایل ماه جاری، او در اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی دیدار کرد و موفق شد حمایت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از مذاکرات صلح با طالبان را به دست بیاورد.

زلمی خلیل‌زاد اظهار امیدواری کرده که تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در  آوریل سال آینده میلادی بتوان به توافق صلح دست یافت.

طالبان نیمی از ولایت‌های افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.