ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلبانی سفیر ایران و یک دیپلمات ایرانی دیگر را به دلایل امنیتی اخراج کرد

آلبانی علت اخراج دو دیپلمات ایرانی را «آسیب‌زدن به امنیت ملی» این کشور اعلام کرده‌است. گزارش‌های تأییدنشده به طرح ناکام حمله به مسابقه فوتبال تیم‌های اسرائیل و آلبانی اشاره می‌کنند.

دولت آلبانی سفیر ایران در آن کشور و یک دیپلمات ایرانی دیگر را اخراج کرد. جزئیات اندکی از این تصمیم فاش شده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید با پشتیبانی از این تصمیم، علت اخراج دیپلمات‌های ایرانی را «حمایت از تروریسم» خوانده است. گزارش‌های تأییدنشده‌ای نیز از دست‌داشتن دیپلمات‌های ایرانی در توطئه برای «حمله تروریستی» به مسابقه تیم‌های فوتبال اسرائیل و آلبانی خبر داده‌اند.

سفارت ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه آلبانی چهارشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر از اخراج سفیر آلمان و دیپلمات ایرانی دیگری به دلیل «آسیب‌زدن به امنیت ملی‌‌اش» و «تخطی از موقعیت دیپلماتیک» خبر داد.

آلبانی نام آن دو را فاش نکرده، زمان اخراج آنها را اعلام نکرده و دلیل مشخص‌تری نیز عنوان نکرده است. مقام‌های این کشور به رویترز گفته‌اند که برای اخراج دیپلمات‌های ایرانی با متحدان‌ در سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) مشورت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز اخراج این دیپلمات‌ها را رسماً تأیید نکرده‌اند.

حمایت جان بولتون

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که نقش مهمی در خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در مه سال جاری داشت، از این تصمیم آلبانی حمایت کرد و در پیامی توئیتری نوشت:

«نخست‌وزیر ادی راما در آلبانی به تازگی سفیر ایران را اخراج کرد و به رهبران ایران پیام فرستاد که حمایت آنها از تروریسم تحمل‌کردنی نخواهد بود. ما در کنار نخست‌وزیر راما و مردم آلبانی می‌ایستیم که در برابر رفتار بی‌ملاحظه ایران در اروپا و سرتاسر جهان ایستاده اند.»

— John Bolton (@AmbJohnBolton) December 19, 2018


آلبانی به سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در خاک خود پناه داده است. مجاهدین خلق اردوگاه بزرگی در نزدیکی روستای مانزه در کناره دریای آدریاتیک ساخته‌اند. بولتون و رودی جولیانی، یکی از وکیلان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در آلبانی از مقر مجاهدین خلق بازدید کرده‌اند و در برخی نشست‌های این گروه در دیگر کشورها نیز به عنوان سخنران حضور داشته‌اند.

حمله علیه اسرائیل؟

یک سخنگوی وزارت خارجه آلبانی به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته است که در جریان اخراج دیپلمات‌های ایرانی، مذاکراتی با اسرائیل صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی ملی «تاپ چنل» آلبانی در گزارشی اعلام کرده است که این دیپلمات‌ها به دلیل دست‌داشتن در «فعالیت‌های غیرقانونی» در رابطه با بازی تیم‌های فوتبال آلبانی و اسرائیل در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی اخراج شده‌اند. این بازی دو سال پیش در آلبانی برگزار شد و هدف تهدید حمله تروریستی قرار گرفته بود.

پس از این مسابقه فوتبال،‌ ۲۰ تن در آلبانی و کوزوو دستگیر شدند. در ماه مه سال جاری، کوزوو هشت فعال اسلام‌گرای افراطی آلبانیایی‌تبار را به خاطر توطئه‌چینی برای حمله به آن مسابقه به زندان محکوم کرد. شش تن به ۱۰ سال زندان و دو تن دیگر به ۱۸ ماه زندان محکوم شدند.

برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله جورازلم پست نیز این خبر را گزارش داده‌اند. اما مقام‌های رسمی آلبانی این اتهام‌ها را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

در ماه‌های اخیر چندین بار جمهوری اسلامی به تلاش برای انجام اقدامات تروریستی در اروپا متهم شده است؛ از جمله به تلاش برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس و نیز طراحی ترور یک رهبر «جنبش الاحواز» در دانمارک.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.