ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان «رفتار غیرانسانی» یک سرباز ایرانی با مهاجران افغان را محکوم کرد

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان در اطلاعیه‌ای رفتار خشونت‌بار یک سرباز ایرانی با چند مهاجر افغان را محکوم کرد و خواهان رسیدگی فوری به این اتفاق شد.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان در اطلاعیه‌ای به رفتار خشونت‌بار یک سرباز ایرانی با چند تن از شهروندان این کشور در ایران واکنش نشان داد و خواهان رسیدگی فوری به این اتفاق شد. سفارت ایران در کابل رفتار سرباز ایرانی با مهاجران افغان را «عمیقاً قابل سرزنش» خوانده است.

صحنه‌ای از ویدئوی منتشرشده از بدرفتاری و اعمال خشونت سرباز ایرانی علیه مهاجران افغانستانی

ویدئویی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن یک سرباز ایرانی شماری از شهروندان افغانستان را آزار می‌دهد، از آنها می‌پرسد «اینجا اومدی چیکار؟» و به آنها سیلی می‌زند. این ویدئو با واکنش تند و گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

در پی انتشار این ویدئو، ابتدا سفارت ایران در کابل چهارشنبه ۲۸ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد که

«رفتار غیرانسانی ضرب و شتم تعدادی از شهروندان افغانستانی عمیقا قابل سرزنش است. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بلافاصله این موضوع را تحت بررسی قرار داده و انجام چنین اقدامی از ناحیه اعضای وابسته به خود را قویاً تکذیب نموده است.»

سفارت ایران وعده داد که تحقیقات «تا حصول نتیجه» ادامه خواهد یافت و نتایج آن به اطلاع همگان خواهد رسید.

سپس پنج‌شنبه ۱۰ آذر وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی در وب‌سایت این وزارتخانه با تشکر از واکنش سفارت ایران در کابل نوشت که «انتظار دارد چنانچه وعده داده شده است تحقیقات دراین رابطه در زودترین زمان ممکن صورت گرفته، نتیجه اقدامات در این رابطه به اطلاع عموم رسانیده شود».

مهاجران افغانستانی در ایران با تبعیض‌ها و بدرفتاری‌های گوناگون مواجه هستند. آمار دقیقی از تعداد افغان‌های ساکن ایران در دست نیست. جمعیت آنها از ۱,۵ میلیون تا سه میلیون تخمین زده می‌شود. در این میان تنها حدود ۶۰۰ هزار نفر کارت پناهندگی آمایش دارند.

آن دست از پناهجویان افغانستانی که کارت پناهندگی ندارند و «غیرمجاز» خوانده می‌شوند، از هیچ گونه خدمات دولتی برخوردار نیستند و مشکلات متعددی در زمینه کار، تحصیل و خدمات درمانی دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کمی دیرفهم

    مسعود جان, بعد از دو بار خوندن, هنوز هم نفهمیدم منظور شما چیه؟ که خرج زندگی در ایران بالا رفته؟ دلار ۱۹ تومن؟

  • مسعود

    با دلار 10 هزار تومنی هیچ توجیهی برای حضور اونها در ایران وجود نداره تنها چیزی که به ذهنم می رسه اینه که دموکراسی آمریکایی دردش از دلار 19 تومنی بیشتره!!!