ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقامات اسرائیلی: خروج آمریکا از سوریه به سود ایران است

اسرائیلی‌ها می‌گویند در صورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه ایران به راحتی می‌تواند زمینی از مرز عراق و سوریه سلاح و موشک وارد خاک سوریه کند و این برای اسرائیل خطرناک است.

در حالی که نتانیاهو گفته است اسرائیل تصمیم ترامپ در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه را بررسی خواهد کرد، برخی از مقامات این کشور از این تصمیم شگفت‌زده شده و گفته‌اند خروج آمریکا از سوریه هم به نفع ایران و بشار اسد است و هم به ترکیه کمک می‌کند که کردهای شمال سوریه را سرکوب کند.

عکس از آرشیو

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر اعلام کرد که پیروزی بر گروه «دولت اسلامی» (داعش) میسر شده و نیروهای آمریکایی به همین دلیل در سوریه به‌سر می‌بردند. در پی این سخنان کاخ سفید از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه خبر داد.

به‌گفته کاخ سفید، کارکنان رسمی آمریکا در این هفته از سوریه خارج می‌شوند و دو هزار سرباز که به کردها در شمال سوریه آموزش نظامی می‌دهند در مدت ۶۰ تا ۱۰۰ روز سوریه را ترک خواهند کرد.

این تصمیم شگفتی مقامات اسرائیلی را برانگیخت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در نخستین واکنش اعلام کرد که ترامپ او را در جریان این تصمیم قرار داده بود. با این حال او به صراحت در این‌باره سخن نگفت و تنها به این بسنده کرد که اسرائیل موضوع را بررسی خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو در همین حال تأکید کرد که اسرائیل می‌تواند از امنیت خود دفاع کند و این کشور «با حمایت آمریکا، به اقدام علیه حضور نظامی ایران در سوریه» ادامه می‌دهد.

ییسرائل کاتز، وزیر راه و ترابری، که وزیر اطلاعات اسرائیل هم هست پنج‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر در مصاحبه‌ای سخنان نتانیاهو در مورد دفاع اسرائیل از امنیت خود را تأیید کرد اما درباره تصمیم آمریکا گفت: «این عقب‌نشینی وضعیت امنیتی سوریه را وخیم‌تر و دسترسی رژیم ایران به سوریه از طریق راه زمینی را آسان‌تر خواهد کرد.»

کاتز افزود «برچیدن بازرسی مرزی نیروهای آمریکایی در مرز سوریه و عراق ممکن است پیامدهای ناگواری داشته باشد.»

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل نیز در یک گفت‌وگوی رادیویی در این‌باره گفت: «آمریکایی‌ها در خط مرزی سوریه و عراق، مانع از رفت و آمد نیروهای ایرانی و انتقال سلاح به سوریه می‌شدند، اما اکنون با برداشته شدن چنین مانعی، رژیم ایران از این پس می‌تواند از راه زمینی به سوریه سلاح و موشک برساند و این خطرناک است.»

لیبرمن تصمیم آمریکا را براساس منافع این کشور دانست و تأکید کرد که اسرائیل باید برای دفاع از خود، تنها به خود متکی باشد.

رسانه‌های اسرائیلی نیز از تصمیم ترامپ انتقاد کرده و ضمن اشاره به «تهدید ایران» گفته‌اند که این تصمیم به زیان کردهای سوریه هم هست. به‌گفته آن‌ها کردهای مورد حمایت آمریکا در متلاشی کردن داعش نقش مهمی ایفا کردند و اکنون با خروج آمریکایی‌ها، بعید است در برابر ارتش ترکیه مقاومت کنند.

اسرائیل بارها اعلام کرده که حضور ایران در سوریه را برنمی‌تابد. نتانیاهو در دیدارهای مختلف با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه گفته است که اسرائیل نمی‌خواهد حکومت بشار اسد در سوریه را سرنگون کند اما مسکو باید ایران را به ترک سوریه متقاعد سازد.

در ماه مه سال جاری نیز اعلام شد که نتانیاهو و پوتین به این توافق دست‌ یافته‌اند که سپاه قدس و حزب‌الله لبنان و سایر شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران می‌بایست از شعاع ۷۰ الی ۸۰ کیلومتری مرز اسرائیل فاصله بگیرند.

اسرائیل تاکنون بارها پایگاه‌های نظامی ایران در خاک سوریه را بمباران کرده و چندین نفر از نیروهای جمهوری اسلامی را کشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.