ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبران کردهای سوریه برای رایزنی به پاریس می‌روند

رایزنی‌ها در پاریس بر تهدیدهای نظامی ترکیه علیه مناطق کردنشین سوریه متمرکز است. وزیر دفاع اردوغان تهدید کرده که در حمله ترکیه،‌ نیروهای کرد «در سنگرهایشان مدفون خواهند شد.»

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با شدت‌گرفتن تهدیدهای آنکارا علیه کردهای شمال آن کشور همزمان شده است. کردها خواهان تجدیدنظر واشنگتن در این تصمیم شده‌اند. دو رهبر ارشد سیاسی کردهای سوریه نیز برای مذاکره درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از آن کشور و تهدیدهای نظامی ترکیه به پاریس خواهند رفت.

نیروهای شورای نظامی منبج، بخشی از نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها ــ عکس از آرشیو

خالد عیسی، نماینده روژاوا (کردستان سوریه) در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفته است که دو رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک،‌ ریاض دارار و الهام احمد جمعه ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر به پاریس خواهند رفت. شورای سوریه دموکراتیک بال سیاسی «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) به رهبری کردها است که با پشتیبانی هوایی آمریکا در حال جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) بوده‌اند.

دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تأیید کرده است که رهبران کرد با دولت فرانسه رایزنی خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر اعلام کرد که پیروزی بر داعش میسر شده و نیروهای آمریکایی به همین دلیل در سوریه به‌سر می‌بردند. در پی این سخنان کاخ سفید از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از سوریه خبر داد.

تصمیم ترامپ در حالی اتخاذ می‌شود که ترکیه به تهدیدهایش علیه کردهای سوریه ادامه می‌دهد و بر شدت آنها افزوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دوشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۲ آذر گفته بود در حمله به کردها در شرق رود فرات در سوریه «تعلل نمی‌کنیم».

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه گزارش داده است که نیروهای کرد شمال سوریه در حال سنگربندی و حفر تونل و خندق هستند. حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پنج‌شنبه در دوحه، پایتخت قطر از مهیاشدن ترکیه برای عملیات نظامی در شرق رود فرات خبر داد و با لحن تندی گفت: «هر چه می‌خواهند حفر کنند ... وقتی زمانش برسد،‌ آنها در سنگرها مدفون خواهند شد. نباید در این باره هیچ شکی داشت.»

ترکیه اوایل سال جاری میلادی نیز به کانتون عفرین،‌ یکی از مناطق کردنشین شمال سوریه حمله کرد و آن را به تصرف خود درآورد. در جریان اشغال عفرین به دست ترکیه،‌ دست‌کم ۲۸۹ غیرنظامی از جمله ۴۳ کودک کشته شدند.

    واکنش کردها به تصمیم ترامپ و خطر داعش

    کردهای سوری معترض به تصمیم ترامپ و تهدیدهای ترکیه پنج‌شنبه در شهر رأس العین (الحسکه) در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه راهپیمایی کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان معتقدند که ایالات متحده در حال وانهادن آنها است و به گفته یکی از آنها، «در حال خیانت به مردم روژاوا [کردستان سوریه]».

    سربازان کرد و عرب «نیروهای دموکراتیک سوریه» در مراسم فارغ‌التحصیلی از آموزش نظامی در قامشلی ـ عکس از آرشیو

    رهبران کردهای سوریه تا کنون واکنش‌های عمومی محدودی درباره تصمیم ترامپ نشان داده‌اند. ستاد فرماندهی «نیروهای دموکراتیک سوریه» پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از دولت آمریکا خواست در تصمیم‌اش تجدید نظر کند:

    «تصمیم به خروج نیروها مستقیماً آخرین تلاش‌ها برای شکست گروه‌های تروریستی را تضعیف می‌کند و دلالت‌هایی جدی برای ثبات و صلح جهانی خواهد داشت. عقب‌کشیدن نیروها در چنین شرایطی به ایجاد یک خلاء سیاسی و نظامی در منطقه می‌انجامد و مردم را در چنگال نیروهای دشمن رها خواهد کرد.»

    این بیانیه هشدار داده بود که تصمیم کاخ سفید برای بیرون‌بردن نیروهای آمریکایی از شمال و شرق سوریه تأثیر منفی بر جنگ علیه تروریسم خواهد داشت و امکان سیاسی و نظامی برای احیای قدرت داعش را فراهم خواهد کرد.

    رایزنی‌ها در پاریس بر تهدیدهای نظامی ترکیه علیه مناطق کردنشین شمال سوریه متمرکز خواهند بود. نیروهای کرد سوری پنج‌شنبه اعلام کردند که اگر ترکیه به آنها حمله کند، جنگ با داعش را رها خواهند کرد.

    به گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های ارتش آمریکا و تحلیل‌گران جنگ سوریه گفته‌اند که داعش هنوز ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز در عراق و سوریه دارد و اغلب آنها مخفی شده‌اند. این تعداد عضو مسلح معادل است با تخمین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از شمار سربازان داعش در ابتدای قدرت‌گرفتنش در سال ۲۰۱۴.

    برت مک‌گرک،‌ فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش هفته گذشته در وزارت خارجه آمریکا گفته بود «یک چیز را طی این سال‌ها آموخته‌ایم، و آن اینکه شکست‌دادن گروهی شبیه داعش تنها با شکست‌دادن‌ آنها در مکان فیزیکی‌شان و سپس ترک‌کردن محل ممکن نیست.»

    یوست هیلترمان، مدیر بخش خاورمیانه اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» نیز در این‌باره گفته است که عقب‌نشینی شتاب‌زده ایالات متحده کردها را بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌دهد: «ترکیه و سوریه،‌ هر دو خواهان نابودی یگان‌های مدافع خلق (YPG) به عنوان بازیگری نظامی هستند».

    «نیروهای دموکراتیک سوریه» همچنین حدود ۳ هزار اسیر داعشی در اختیار دارند که به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه به دنبال تحویل آنها به دمشق یا آزادکردن‌شان هستند. نگهداری از این زندانیان بار بزرگی بر دوش نیروهای سوریه دموکراتیک است؛‌ به ویژه پس از اعلام خروج قریب‌الوقوع ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی پشتیبان آنها.  اما بسیاری نگران تهدیدهای امنیتی این افراد عضو داعش در صورت آزادی مجدد هستند.

    فرانسه که عضوی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است، با «نیروهای دموکراتیک سوریه» در نبرد با داعش همکاری می‌کند. یک دستیار مکرون به خبرگزاری فرانسه گفته است که پاریس دغدغه‌های مشابهی با نیروهای کرد شمال سوریه دارد و نگران حمله احتمالی ترکیه و توقف جنگ با داعش است.

    گزارش‌هایی از وعده فرانسه برای بر عهده گرفتن نقش آمریکا و حمایت از کردها در برابر حمله احتمالی ترکیه منتشر شده است. این گزارش‌ها رسماً‌ تأیید نشده‌اند.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • انقلاب روژآوا

      همزمان با استعفای وزیر دفاع جیمز متیس، سایت وزارت دفاع آمریکا در یک اقدام بی سابقه با انتشار متنی کوتاه نوشتە است : از شروع مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۴ شاهد موفقیت چشمگیر نیروی دموکراتیک سوریه (SDF) و یگانهای مدافع خلق در سوریه بودیم که در کنار ۶ عضو ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش با از دست دادن بیش از ۱۶۰۰ نفر از جنگاوران خود در مقابل داعش ایستادند. [بر اساس آخرین آمارها] در اواخر سپتامبر ۲۰۱٨ هم سی و شش نقطه با اهمیت داعش حذف شده است و بیش از ۷۰۰ تروریست خارجی از ۴۰ کشور جهان در بازداشت SDF و یگانهای مدافع خلق هستند.

    • کریم‌پور شیرازی

      سلطنت باختگان ***که انقدر اظهار خوشحالی از تحریم های ترامپ (به قیمت گرسنگی مردم ایران) می کردند, با این خالی بازی های ترامپ در سوریه و افغانستان, تازه دو زاری شون افتاد که به چه مرتیکهء الدنگی امید بسته بودند. که این سابقهء دل بستن سلطنت باختگان به خالی بندی های آمریکا و غرب تقریبا یک قرن ازش می گذرد, اما این قوم پَرت, علاف هنوز درسشون را یاد نگرفته اند. خر یه بار در چاله میفته راهشو عوض میکنه, اما دلبستگان به کاخ سفید مثل اینکه هیچ وقت راهشون را عوض نخواهند کرد.

    • sattar beheshti

      شادی طالبان از طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان! طرح ترامپ برای خروج مرحله به مرحله بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. دولت افغانستان می‌گوید نگران خروج نظامیان آمریکا نیست و گروه طالبان بیش از همه از این روند استقبال می‌کند.

    • farid

      - خروج نظامیان آمریکایی، سوریه را پیشکش مثلث روسیه- ترکیه- جمهوری اسلامی خواهد کرد! - رئیس‌جمهوران ایران و ترکیه از افزایش مبادلات تجاری?!، ادامه همکاری‌ها بر سر سوریه و نیز «حداکثر استفاده از مکانیزم‌ همکاری‌های موجود» برای سرکوب مخالفان کرد در مرزهای مشترک خبر دادند!!.