ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل خواستار رأی‌گیری برای اعزام ناظران به یمن شد

با حذف محکومیت حمایت ایران از حوثی‌ها در قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، این پیش‌نویس به رأی اعضای شورای امنیت گذاشته خواهد شد. آمریکا نیز با ارائه پیش‌نویس دیگری همه را شگفت‌زده کرد.

دیپلمات‌ها می‌گویند شورای امنیت سازمان می‌خواهد جمعه ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر مجوز اعزام ناظران به یمن را به‌رأی بگذارد. هدف، پیگیری پیشبرد نتایج کنفرانس اخیر نمایندگان دولت یمن و شیعیان حوثی در سوئد است.

شورای امنیت پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی بریتانیا در مورد یمن را به رأی خواهد گذاشت ـ عکس از آرشیو

بر اساس برنامه کاری تجدیدنظرشده که روز پنج‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر اعلام شد، نشست شورای امنیت درباره این قطعنامه را بریتانیا هدایت خواهد کرد. لندن درخواست کرده که این اجلاس در ساعت ۱۵ به‌وقت گرینویچ برگزار شود. رئیس دوره‌ای شورای امنیت که از ساحل عاج است زمان برگزاری این نشست را فعلاً ساعت ۲۰ به‌وقت گرینویچ اعلام کرده است.

هیئت‌های نمایندگی دولت یمن و شیعیان حوثی ۱۳ دسامبر / ۲۲ آذر، در مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل در سوئد برگزار شده بود بر سر آتش‌بس در بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی که در دست حوثی‌ها قرار دارند به توافق رسیدند. این آتش‌بس شکننده نخستین ساعت سه‌شنبه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر به‌وقت محلی اجرایی شد اما پس از آغاز آن نیز درگیری‌هایی در منطقه الحدیده رخ داده است.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن هفته گذشته از سازمان ملل خواست تا ناظران را هر چه سریعتر در یمن مستقر کند. متن پیش‌نویسی که بریتانیا آن را تهیه کرده بود موضوع چند روز مذاکرات بسیار دشوار بود.

اختلاف در این‌باره بر سر ایران بود. ایران در جنگ یمن از شیعیان حوثی پشتیبانی می‌کند و به ارسال سلاح،‌ از جمله موشک به آن‌ها متهم شده، اما آن را انکار می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت گزارش داده که بازمانده چندین موشک بالستیکی که حوثی‌ها به سوی عربستان سعودی پرتاب کردند، ظاهراً ایرانی هستند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی نیز در جنگ یمن از دولت عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کند و مداخله نظامی در یمن را از ۲۰۱۵ آغاز کرده است.

روسیه در مذاکرات چند روز اخیر شورای امنیت تهدید کرد که اگر ادعای مبنی بر حمایت ایران از حملات شورشیان حوثی از متن پیش‌نویس حذف نشود آن را وتو خواهد کرد. چنین اشاره‌ای از سوی آمریکا اعمال شد.

در متن نهایی برای رأی‌گیری، «محکومیت حمایت از ایران و سایر بازیگران» در حملات حوثی‌ها با نارضایتی واشنگتن به «محکومیت حمایت از سوی هر منبعی» تبدیل شده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند صبح پنج‌شنبه کویت عضو غیردایمی شورای امنیت و از کشورهای حاضر در ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که متن بریتانیا را رد می‌کند اما دلایلی در این‌باره ارائه نکرد.

بعد از ظهر پنج‌شنبه، با شگفتی همگان، آمریکا طرح پیش‌نویس قطعنامه‌ای در رقابت با آن‌چه بریتانیا تهیه کرده بود ارائه داد که در آن به مسئولیت مرتکبین جنایات در یمن اشاره شده است، چه نیروهای دولتی و ائتلاف عربی (حمایت شده از سوی واشنگتن)، و چه شورشیان حوثی.

به‌گفته دیپلمات‌ها قطعنامه‌ای که لندن برای رأی‌گیری پیشنهاد داده، «بر احترام کامل تمامی طرف‌ها به آتش‌بسِ تعیین‌شده برای استان الحدیده تأکید دارد». این پیش‌نویس به سازمان ملل اجازه می‌دهد که «در جهت استقرار نیروی نظارتی تحت مدیریت پاتریک کامائرت، ژنرال بازنشسته هلندی، تدارکات لازم را ببیند».

این پیش‌نویس همچنین از شورای امنیت خواسته تا پیشنهادها در مورد این‌که چگونه سازمان ملل می‌تواند به‌طور کامل از توافقنامه استکهلم حمایت کند، در اسرع وقت تا ۳۱ دسامبر ارائه شوند.

در این چارچوب بندر الحدیده تحت کنترل سازمان ملل قرار خواهد گرفت. دیپلمات‌ها در مورد امکان استقرار ۳۰ تا ۴۰ ناظر در الحدیده برای تضمین پایان دادن به درگیری‌ها و تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه سخن گفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.