ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری پلیس با حامیان استقلال کاتالونیا در بارسلون

نخست‌وزیر اسپانیا برای نشان‌دادن «رابطه عاطفی» با کاتالونیا نشست هفتگی کابینه را در بارسلون برگزار کرد. اما استقلال‌طلبان کاتالان خشمگین شدند و به خیابان ریختند.

۲۴ ساعت پس از آنکه حکومت محلی کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا بر گفت‌و‌گو با یکدیگر تأکید کردند، نخست‌وزیر اسپانیا نشست هفتگی کابینه دولت را در بارسلون برگزار کرد. واکنش هزاران حامی استقلال کاتالونیا ریختن به خیابان و نشان‌دادن خشم‌شان از اقدام دولت مرکزی بود.

معترضان استقلال‌طلب در بارسلونا،‌ ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر ــ عکس: AFP

هزاران معترض کاتالان جمعه ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر در سرتاسر کاتالونیا جاده‌ها را مسدود کرند و در بارسلون با پلیس ضدشورش درگیر شدند. آنها در پاسخ به فراخوان گروه‌ها و اتحادیه‌های کارگری استقلال‌طلب برای نشان‌دادن انزجارشان از اقدام پدرو سانچز، نخست‌وزیری اسپانیا به خیابان آمده بودند.

حکومت محلی کاتالونیا نیز که ائتلافی از احزاب استقلال‌طلب است، از اعتراض‌های غیرخشونت‌آمیز حمایت کرده. هرچند حکومت محلی با دولت مرکزی توافق کرده‌بود تا راهی برای برون‌رفت از بحران سیاسی ایجادشده پس از همه‌پرسی استقلال در سال گذشته بیابند.

کوئیم تورا، رئیس حکومت کاتالونیا پنج‌شنبه ۲۰ دسامبر برای نخستین بار با پدرو سانچز دیدار کرد. هر دو رهبر چندی پیش در سال جاری میلادی به قدرت رسیدند: تورا پس از فرار کارلس پوجدمون، همتای سابقش از تعقیب قضائی دولت مرکزی و برگزاری انتخابات دوباره در کاتالونیا؛ و سانچز از حزب «کارگران سوسیالیست» پس از سقوط دولت محافظه‌کار ماریانو راخوی در ژوئن.

سانچز و تورا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که برای حل نزاع درباره آینده منطقه کاتالونیا به گفت‌و‌گو روی خواهند آورد.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در تاریخ یکم اکتبر / ۹ مهرماه سال پیش برگزار شد. ۹۰ درصد مردم منطقه کاتالونیا در این همه‌پرسی به استقلال رأی دادند. مشارکت انتخاباتی ۴۲ درصد بود، اما حوزه‌های رأی‌گیری بسیاری توسط پلیس اسپانیا بسته شد و نزدیک به ۹۰۰ نفر در جریان درگیری‌ با پلیس و نیروهای امنیتی زخمی شدند.

هنوز ۹ تن از سیاستمداران و فعالان کاتالونیا در زندان هستند و به اتهام «شورش» به محاکمه کشیده خواهند شد.

اما وقتی نخست‌وزیر اسپانیا نشست هفتگی کابینه را در بارسلون برگزار کرد، استقلال‌طلبان خشمگین شدند. سانچز گفته بود برگزاری نشست کابینه در پایتخت کاتالونیا برای نشان‌دادن «رابطه عاطفی» با این منطقه بود.

اما نگرانی از شدت اعتراضات به حدی بود که دولت مرکزی صدها مأمور ویژه ضدشورش به بارسلون فرستاد تا امنیت نشست کابینه را حفظ کنند. معترضان می‌گویند تا زمانی که زندانیان آزاد نشده‌اند، به دولت مرکزی اعتماد ندارند.

اغلب معترضان در بارسلون را جوانان تشکیل می‌دادند. آنها در خیابان فریاد می‌زدند: «برو گم‌شو! برو گم‌شو!» پلیس با معترضان در پایتخت کاتالونیا درگیر شد و چندین تن را بازداشت کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.