ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شرکت ملی نفت چین روابط بانکی خود با ایران را قطع می‌کند»

رویترز به‌نقل از دو منبع آگاه نوشته است که تحریم‌های آمریکا موجب شده تا شرکت ملی نفت چین به فکر بانک‌های جایگزین کوچکی باشد تا بتواند مبادلات مالی خود با ایران را ادامه دهد.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که شرکت ملی نفت چین (CNPC) واحدهای بانکی خود را از انجام بسیاری از خدمات مالی مربوط به ایران منع می‌کند زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگران است.

شرکت ملی نفت چین (CNPC)

بانک «کونلون» که اصلی‌ترین کانال رسمی برای مبادلات مالی بین ایران و چین تا پیش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۲ بود، به‌طور عمده تحت مالکیت شرکت «سرمایه CNPC»، زیرمجموعه بازرگانی شرکت ملی نفت چین قرار دارد. اکنون با افزایش فشار آمریکا به مؤسسات بین‌المللی برای قطع همکاری تجاری با ایران، شرکت ملی نفت چین مراودات این بانک را متوقف می‌کند.

رویترز در ماه اکتبر گزارش داده بود که بانک کونلون چین که فعالیت خود را در یک شهر نفتی دورافتاده در شمال غربی این کشور آغاز کرده، به دلیل تحریم‌های آمریکا رسیدگی به پرداخت‌های مالی ایران را متوقف کرده است.

با این حال، بانک کونلون حسابی در بانک مرکزی ایران دارد که شرکت‌های نفتی چین سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار برای واردات نفت از ایران به این حساب واریز می‌کنند.

به‌گفته منابع آگاه، شرکت ملی نفت چین به پکن فشار آورده تا یک یا چند بانک تجاری کوچک کشور کنترل فعالیت‌های مالی را در دست بگیرند یا این‌که مستقیماً یک سازمان دولتی مسئولیت مبادلات مالی با ایران را به عهده بگیرد.

یکی از این منابع که با مباحث درونی شرکت ملی نفت چین درباره مبادلات بانک کونلون آشنایی دارد به رویترز گفت: «شرکت ملی نفت چین امکان کنترل یک یا چند بانک متوسط یا کوچک را که کمتر با دلار معامله می‌کنند برای معاملات با ایران مورد بررسی قرار می‌دهد.»

بانک کونلون ممکن است همچنان تنها سرمایه‌گذاری خود را در زمینه‌های نفتی ایران انجام دهد.

این منابع از هویت بانک‌های جایگزین چیزی نگفته‌اند اما دشوار بتوان بانک‌های محلی کوچک را برای به‌دست گرفتن این مبادلات قانع کرد.

سخنگوی شرکت ملی نفت چین حاضر نشده است در این‌باره سخن گوید. منشی هیئت مدیره شرکت «سرمایه CNPC» نیز به ایمیلی که در این پیوند به این شرکت ارسال شد پاسخی نداد. همچنین بانک کولون درخواست‌های مکرر در این رابطه را بی‌پاسخ گذاشت.

دومین منبع آگاه که در مذاکرات درباره توافق‌های مالی بین چین و ایران دخالت دارد، اعلام کرد که این بانک به موضوع گفت‌وگوهای تجاری چین و آمریکا تبدیل شده است.

شرکت «سرمایه CNPC» در گزارش سالانه ۲۰۱۷ خود گفته است که این شرکت در پایان سال ۲۰۱۶، ۵،۸۴۸ میلیارد ین، معادل ۸۴۹ میلیون دلار، به بانک کولون تزریق کرده و ۷۷،۰۹ درصد سهام دارد.

در همین گزارش سالانه آمده است که وضعیت مالی این شرکت می‌تواند به دلیل روابط بانک کولون با ایران پیامدهای منفی داشته باشد.

شرکت ملی نفت چین در آذرماه جاری نیز برای کاهش فشارهای آمریکا در جریان گفت‌و‌گوهای تجاری بین دو کشور، سرمایه‌گذاری خود در میدان گاز پارس جنوبی ایران را متوقف کرد.

یکی از مدیران نفتی چین به آسوشیتدپرس گفته‌ بود که دولت چین ظاهراً به این نتیجه رسیده که با توجه به مذاکرات تجاری این کشور با آمریکا توقف سرمایه‌گذاری در میدان پارس جنوبی از نظر سیاسی منطقی‌تر است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • س ص

    فرض کنیم دولت آقای ترامپ موفق بشود کہ صادر ات نفت ایران را بہ صفر برساند و بانک ھای جہان را نیز وادار سازد کہ حتی یک دلار بہ ایران منتقل نکنند ! آیا در ایران قحطی می شود و مردم از گرسنگی علیہ نظام مافیائی حاکم قیام می کنند ؟ بہ گمان من خیر ! زیرا اعتبار ناشی از وجود ذخائر عظیم نفت و گاز در ایران ، با ارزشتر از در آمد جاری ناشی از فروش آن است ۔ طرفہای تجاری ایران - روسیہ ، چین ، اروپا و دیگران می دانند کہ تحریم ھای امریکا موقتی است و نمی تواند حداکٹر بیش از چند سال دوام آورد ؛ پس برای بنگاہہای دولتی و تجار قابل اعتماد خود اعتبار بلند مدت باز می کنند و سفارشات خرید آنہا را تامین می کنند و بہای آنرا بہ حساب بدہ کار خریداران ایرانی منظور می کنند تا پس از رفع تحریم ھا ، معادل طلب شان و بہرہ آن ، نفت و گاز تحویل بگیرند ۔ خلاصہ آنکہ تحریم ھای امریکا البتہ برای رژیم آخوندی مشکل ایجاد می کند و قطعا" بہ افزایش تورم و طبعا" گسترش ابعاد فقر نیز در سطح ملی می انجامد، اما بنظر نمی رسد کہ نظام مافیائی را بہ زانو در آورد

  • حقیقتگو

    خوشبحال چین نفت را درحقیقت مفتی تحویل گرفتن....پولش هم نمی دهیم زیراکه تحریم هستیم حالا اگراجناسی بنچل چینی می خواهید که قابل صادرات به اروپا وامریکا نیستند بفرمائید تحویل بگیرید...درست همان کاری که اروپائی ها با حکومت قذافی کردند نفت لیبی را بردند وپول های فروش نفت را هم بانک هایشان نگه داشتند تابلاخره قذافی کشته شد وتمامی دارائی های بانکی قذافی وخانواده و عناصرحکومتی اش دربانک های اروپا طعمه اروپائی ها شد!!!!