ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان کارگر قالی‌باف و مشکلات بیمه

کارگران زن قالی‌باف برای هشت ساعت بافت مستمر روزانه، در ماه بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

بافت فرش دستباف به طور عمده در ایران به عهده زنان کارگر است. بنا به آمار سازمان تامین اجتماعی، از ۴۰۰ هزار کارگر قالی‌باف که تا سال ۱۳۹۴ تحت پوشش بیمه این سازمان بودند، ۷۰درصد زن بودند. به منظور حمایت از قالی‌بافان در برابر حوادث ناشی از کار، از کار افتادگی و بازنشستگی، دولت ایران از سال ۱۳۸۸ گزینه بیمه قالی‌بافان را معرفی کرد. بنا به آن قالی‌بافان می‌توانستند با پرداخت نزدیک به ۷۰ هزار تومان در ماه به سازمان تامین اجتماعی، خود را بیمه کنند. اما بخش قابل توجهی از بافندگان تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند (بیش از یک میلیون نفر) و عهده‌ای هم از پوشش بیمه با این بهانه که بافنده واقعی نیستند، حذف شدند.

این کارگران برای هشت ساعت بافت مستمر روزانه، در ماه بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند. آنها دچار انواع بیماری‌ها از قبیل کمر درد، مشکلات تنفسی و بینایی می‌شوند. اما اکنون بیمه قالی‌بافان هم برای آنها دردسر شده است. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷، ۱۵۰ هزار قالی‌باف که از سال ۱۳۸۸ حق بیمه را پرداخت کرده بودند، از بیمه اخراج شدند. سازمان تامین اجتماعی مدعی شده که برخی از افرادی که بیمه بافندگی شده‌اند، قالی‌باف نبوده‌‌اند و از این بیمه استفاده کرد‌ه‌اند. اما دولت بودجه‌ لازم برای پوشش کارگران قالی‌باف را از سال ۱۳۹۴ کم کرده و با توجه به کم بودن بودجه، سازمان تامین اجتماعی شروع به حذف پوشش کارگران  کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    در عوض برای آخوندها و طلبه های شاغل (؟!) از درامدهای عمومی هزینه بیمه پرداخت می شود برای آخوندها و طلبه های غیرشاغل هم چنین هزینه ای پرداخت میشود . لایحه بودجه سال 98 را ببینید. نمیدانیم شغل اینها چیست و چه فایده ای برای مردم دارند جز همه جور زیان و خسارت و زحمت !