ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی ترامپ و اردوغان درباره خروج «آرام» نیروهای آمریکا از سوریه

اردوغان در گفت‌و‌گوی تلفنی با ترامپ از گام‌های جدید آمریکا در راستای «مبارزه با تروریسم در سوریه» ابراز رضایت کرد. گزارش‌ها از افزایش نیروهای ترکیه در نزدیکی شهر منبج حکایت دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای ترکیه‌ای خود درباره خروج «آرام و هماهنگ» نیروهای آمریکا از سوریه رایزنی کرد و از توسعه روابط تجاری با آنکارا خبر داد. او پیش‌تر خواهان خروج فوری سربازان آمریکایی از سوریه شده بود. همزمان نگرانی‌ها از حمله به مواضع کردها در منبج بالا گرفته است.

نظامیان آمریکایی در منبج ــ عکس از آرشیو

ترامپ یکشنبه ۲۳ دسامبر / دوم دی در پیامی توئیتری درباره مذاکرات تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت:

«ما درباره داعش، حضور و مشارکت دوجانبه‌مان در سوریه، و خروج آرام و به‌شدت هماهنگ سربازان آمریکایی از منطقه رایزنی کردیم. آنها پس از سال‌ها به خانه بازمی‌گردند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته پس از تماس تلفنی دیگری با اردوغان اعلام کرد که دو هزار سرباز آمریکایی مستقر در سوریه را فوراً خارج خواهد کرد. تصمیم او مشاوران ارشد و متحدان آمریکا را غافلگیر کرد و موجب استعفای دو مقام ارشد آمریکایی، جیمز متیس، وزیر دفاع و برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «دولت اسلامی»‌(داعش) شد.

منتقدان این تصمیم نگران حمله ترکیه به کردهای سوریه، قدرت‌گرفتن دوباره داعش در منطقه و تعمیق نفوذ ایران هستند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، مشاوران ترامپ اکنون او را راضی کرده‌اند که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باید به آرامی انجام پذیرد.

    اردوغان چه گفت؟

    دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز پس از تماس تلفنی رهبران دو کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان و ترامپ بر سر هماهنگی نظامی و دیپلماتیک توافق کردند تا پس از خروج سربازان آمریکایی از سوریه «خلاء قدرت» پیش نیاید. اشاره‌ای به نگرانی‌ها از بازگشت داعش.

    به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، داعش هنوز ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز در عراق و سوریه دارد که اغلب آنها مخفی شده‌اند. این تعداد عضو مسلح معادل است با تخمین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از شمار سربازان داعش در ابتدای قدرت‌گرفتنش در سال ۲۰۱۴.

    اردوغان در تماس یکشنبه از گام‌های آمریکا در راستای مبارزه با «تروریسم» در سوریه نیز ابراز رضایت کرد. او در یک سال اخیر بارها واشنگتن را به خاطر حمایت از «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه به حمایت از تروریسم متهم کرده بود.

    اگرچه اردوغان چندی پیش گفته بود در حمله به کردها در شرق رود فرات «تعلل نخواهیم کرد»، پس از تصمیم ترامپ به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از تعویق این حمله احتمالی خبر داد. اما نگرانی از حمله ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایت این کشور به کردها،‌ به ویژه در منبج ادامه دارد.

    «نیروهای دموکراتیک سوریه» به رهبری ی پ گ مهم‌ترین متحد ائتلاف بین‌المللی در جنگ علیه داعش بود و این گروه را از قلمروهای زیادی از جمله از رقه، پایتخت خلافت خودخوانده‌ اسلامی بیرون راند.

    به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه از ارسال نیروهای تقویتی به نزدیکی شهر منبج خبر داده است. سربازان آمریکایی در این شهر مستقر هستند. شرفان درویش، سخنگوی شورای نظامی منبج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز این خبر را تأیید کرده و گفته است که «در حال اتخاذ تمهیدات ضروری برای دفاع از خودمان در صورت وقوع حمله هستیم.»

    آمریکا برای کاستن از نگرانی‌های ترکیه در ژوئن سال جاری به توافقی دست یافت که بر اساس آن کردها از منبج خارج می‌شدند و سربازان آمریکایی و ترکیه‌ای حفاظت از منطقه را تا زمان انتخاب اداره‌کنندگان جدید این شهر برعهده می‌گرفتند. آنکارا اما بعدتر گفت آمریکا و ی پ گ به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند.

    نزدیکی همزمان اردوغان به آمریکا و ایران

    ترامپ در بخش دیگری از توئیت‌اش از توسعه قابل توجه روابط تجاری با ترکیه خبر داد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که ترکیه بارها اعلام کرده تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را رعایت نخواهد کرد.

    اواخر هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به ترکیه رفت و از افزایش قابل توجه مراودات تجاری و امنیتی با آنکارا خبر داد. رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست خبری پس از دیدار دو جانبه گفت:‌ «تحریم‌های آمریکا امنیت و ثبات منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد و ما از آنها حمایت نمی‌کنیم. ما به حمایت از ملت برادرمان، ایران ادامه خواهیم داد.»

    اردوغان از هدف ترکیه برای افزایش مبادلات تجاری دوجانبه تا سقف ۳۰ میلیارد دلار خبر داد. میزان این مبادلات اکنون ۱۱ میلیارد دلار است. دو رئیس‌جمهوری بر سر افزایش همکاری امنیتی علیه حزب کارگران کردستان (پ ک ک) نیز توافق کردند.

    ایالات متحده پیش از این تهدید کرده بود که کشورهای ناقض تحریم‌های ایران خود هدف تحریم قرار خواهند گرفت.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • الکساندرا اُکازیو-کورتز

      دولت ترامپ در برخی زمینه ها شباهت های زیادی به جمهوری جهنمی اسلامی دارد و نیازش به بحران سازی دائمی برای پرت کردن حواس مردم از مشکلات واقعی دولتش. اکنون نیز ترامپ امور حکومتی در آمریکا را با یک بحران ساختگی دیگر متوقف کرده. هیچ بعید و غیر قابل تصور نیست که ترامپ از تمامی این فعل و انفعالات در خاور میانه نیز برای ایجاد یک بحران ساختگی دیگر استفاده کند, هر چند که پس از اول ژانویه که کنگرهء آمریکا به دست دموکرات ها میفتد ترامپ با شرایطی بسیار متفاوت روبرو خواهد بود.

    • farid

      بنظر میرسد ترامپ مثل اوباما هواپیمای پر از دلار و برای آزادی گروگانهای آمریکایی به تهران میفرستد ؟! لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج از سوریه را اشتباه توصیف کرد و گفت این مشابه اشتباهی است که پیشتر باراک اوباما هم در عراق مرتکب شده بود. به گفته او خروج این نیروها از سوریه می‌تواند به داعش انگیزه بازگشت دهد و به تلاش‌ها برای مقابله با حکومت ایران هم لطمه وارد کند.

    • Faryad

      تصمیم ترامپ یک روز پس از آن اعلام شد که نهاد تصمیم‌گیرنده در مورد فروش تسلیحات آمریکا به خارج (Defense Security Cooperation Agency) به معامله سه و نیم میلیارد دلاری با ترکیه برای فراوش موشک‌های پاتریوت به این کشور چراغ سبز نشان داد. ترکیه گرچه عضو ناتو است، در چارچوب مناقشه با آمریکا بر سر نوع رویکرد در مورد کردهای سوریه تهدید کرده بود که به خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه دست خواهد زد. همان روز سه‌شنبه یک تماس تلفنی هم میان ترامپ و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه صورت گرفت که به ادعای اردوغان ترامپ در این تماس برای حمله ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه چراغ سبز نشان داده است.