ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور قرار منع تعقیب برای ۱۵ کارگر نیشکر هفت‌تپه

اتهام کارگران تبرئه‌شده اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی بود. تحقیقات در مورد اتهام‌های انتسابی به علی نجاتی، اسماعیل بخشی و دو کارگر دیگر و همچنین سپیده قلیان ادامه دارد.

وکیل مدافع کارگران بازداشتی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که ۱۵ کارگر بازداشتی این شرکت تبرئه شدند. اتهام این کارگران اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی بود. پرونده‌های علی نجاتی، اسماعیل بخشی و دو کارگر دیگر و همچنین سپیده قلیان همچنان در دست بررسی است.

یکی از تجمعات اعتراضی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه ـ عکس از آرشیو

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران بازداشتی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه سه‌شنبه ۴ دی از صدور قرار منع تعقیب برای ۱۵ نفر از کارگران بازداشتی خبر داد. او گفت: «اتهام این ۱۵ کارگر که از سوی شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش برای آن‌ها قرار منع تعقیب صادر شده، اخلال در نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی بود.»

کارگران نیشکر هفت‌تپه در آبان و آذر امسال، باردیگر در اعتراض به  پرداخت نشدن دستمزدها و همچنین خصوصی‌سازی این مجتمع برای چند روز پیاپی مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. در جریان این اعتراضات ۱۸ کارگر بازداشت شدند. این کارگران خواستار خلع ید از دو شرکت «زئوس» و «آریاک» و واگذاری شرکت به صورت خودگردان و یا دولتی شدن دوباره آن هستند.

فرزانه زیلابی همچنین اعلام کرد که تحقیقات در مورد اتهام‌های انتسابی به علی نجاتی، عضو سندیکای کارگران هفت‌‌تپه و رئیس پیشین آن و چهار تن دیگر از بازداشت شدگان این اعتراضات، دیگر از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان فعال اجتماعی و کارگر غیرشاغل در شرکت هفت‌تپه، در شعبه اول دادیاری دادسرای شهرستان شوش ادامه دارد.

به‌گفته وکیل مدافع کارگران بازداشتی هفت‌تپه «در قرار صادره به صراحت تجمع‌های صنفی مسالمت‌آمیز  کارگران به رسمیت شناخته شده است».

او گفت که در تمامی پرونده‌های متعددی که با اتهام‌های مشابه علیه موکلینش در دادسرای عمومی و انقلاب شوش مطرح شده، «این نخستین بار است که دادنامه‌ای به این شیوه و صراحت صادر می‌شود».

فرزانه زیلابی سه‌شنبه ۲۷ آذر گفته بود که علی نجاتی به «اخلال در نظم عمومی از طریق هدایت جریان اعتصابات و تجمعات شرکت نیشکر هفت‌تپه» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. مأموران امنیتی هشتم آذر، همزمان با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه نجاتی را در خانه‌اش دستگیر و به زندان منتقل کردند. مقام‌های قضایی پرونده قبلی را علت دستگیری او اعلام کردند اما به گفته زیلایی، علاوه بر اتهامات قبلی، دو اتهام دیگر نیز به نجاتی تفهیم شده است.

اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه که ۲۷ آبان سال جاری، پس از پایان تجمع کارگران مقابل فرمانداری شوش بازداشت شده بود،عصر چهارشنبه ۲۱ آذر آزاد شد.

سپیده قلیان، فعال مدنی که روز ۲۷ آبان‌ در جریان تجمعات اعتراضی کارگران هفت‌تپه بازداشت شده بود، نیز پس از یک ماه بازداشت، روز سه‌شنبه ۲۷ آذر با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

پیش از این خبرهایی درباره ضرب و شتم این فعال مدنی و اسماعیل بخشی در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتشر شده بود.

گفته می‌شود که اسماعیل بخشی همچنان زیر فشار است و بازگشت او به محل کار پس از رسانه‌ای شدن خبر ممنوعیت کارش صورت گرفته و موقتی است.

او دو روز قبل با انتشار یک متن در شبکه‌های اجتماعی به صورت تلویحی تائید کرد که در زندان شکنجه شده و پس از آزادی نیز تحت فشار است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.