ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود دادستانی به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان

نبود ایمنی جانی دانشجویان و دانش‌آموزان در ایران به موضوع متداولی تبدیل شده. با واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در تهران ۹ نفر کشته شدند. مسئولان باز هم وعده پی‌گیری چنین حوادثی را می‌دهند.

شمار کشته‌شدگان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران به ۹ نفر رسید. مسئولان یکی پس از دیگری اظهار تأسف کرده و بر پی‌گیری این حادثه تأکید می‌کنند. موضوعی که در حوادث مشابه دیگر تکرار شده است.

در حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران تاکنون ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حدود ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه ۴ دی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران با ۳۰ سرنشین از قسمت‌های شمالی این دانشگاه به سمت جنوب در حرکت بود که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج  و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه ‌شد، حدود ۹۰ متر در فضای سبز قل خورد و به دلیل این‌که در شیب تند قرار گرفته بود، با پایه بتنی تأسیسات آب برخورد کرد. بخش عمده‌ای از اتوبوس متلاشی شد، بخشی از آن کاملاً در زمین فرو رفت و تنها انتهای اتوبوس باقی ‌ماند. هفت دانشجو، از جمله دو دختر و پنج پسر در دم جان خود را از دست دادند. ۲۸ نفر مجروح این حادثه به چهار بیمارستان منتقل شدند اما به‌دلیل شدت جراحات دو نفر دیگر از جمله راننده اتوبوس جان سپردند. اورژانس تهران نیز در ساعات شامگاهی سه‌شنبه از وخیم بودن حال هفت نفر از دانشجویان مصدوم خبر داد.

این رویداد با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.ابتدا خبرهایی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نقل از معاون دانشگاه آزاد مبنی بر سکته راننده منتشر شد که پیمان صابریان، رئیس روابط عمومی اورژانس تهران این خبرها را تأیید نکرد. او گفت: «موضوع سکته یا عدم سکته راننده باید بررسی شود و نظر نهایی در مورد وضعیت راننده اتوبوس باید از سازمان پزشکی قانونی اعلام شود.»

به‌گفته صابریان هنوز علت حادثه مشخص نیست و باید توسط مسئولان بررسی و اعلام شود. محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ احتمال داد که یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته‌شدگان برخورد شدید با پایه بتنی تأسیسات بوده است.

از آن‌جا که در سال‌های گذشته شماری از دانش‌آموزان و دانشجویان ایران در حوادث مشابهی جان خود را از دست داده‌اند، این بار نیز موضوع ایمنی دانشجویان و دانش‌آموزان در سفرها و جابه‌جایی‌ها به موضوع اصلی تبدیل شد.

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از وضعیت ایمنی سرویس مدارس و دانشجویان ابراز نگرانی کرد و خواهان رسیدگی مسئولان شد.

شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز پس از بازدید از محل حادثه ضمن طرح این پرسش که «چرا مسیر اتوبوس دانشگاه آزاد گاردریل و سرعت‌گیر نداشته»، گفت: «متأسفانه هنوز فرهنگ ایمنی در کشورمان نهادینه نشده است و بر همین اساس مدام شاهد آن هستیم که اتفافات ناگواری همچون این حادثه رخ می‌دهد و دستگاه‌ها با هزینه‌های چند برابری زخم بر زمین مانده را تیمار می‌کند.»

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز خواستار رسیدگی به این حادثه شد و گفت: «این خسران بزرگی برای ماست که نتوانسته‌ایم امنیت جان همشهریان‌مان را تأمین کنیم.»

شماری از دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی این دانشگاه و فرسودگی آن سخن گفتند. آن‌ها گفتند پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تله‌کابین دانشگاه متوقف شد.

محمدعلی کرونی، مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل و نقل کابلی (تله‌کابین) علوم و تحقیقات نیز اعلام کرد: «اگر اجازه تکمیل تله‌کابین را می‌دادند، این سانحه رخ نمی‌داد.»

به‌گفته او از سال ۱۳۹۲ طرح جایگزینی سیستم جابه‌جایی دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران از اتوبوس به حمل ونقل کابلی مطرح شد. بر اساس این طرح، مسافت حدود هفت کیلومتری کوهستانی و خطرناک واحد علوم و تحقیقات با احداث یک سامانه حمل ونقل کابلی به کمتر از یک چهارم مسیر، یعنی ۱۸۰۰ متر و چهار ایستگاه در مکان‌های دانشجویی، کاهش پیدا می‌کرد و یک سیستم حمل ونقل سریع، ایمن، سازگار با محیط زیست و مدرن بر جابه‌جایی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد ایجاد می‌شد. اما در تابستان سال ۱۳۹۵ در حالی که کلیه تجهیزات تکمیل شده ومورد آزمایش قرار گرفته و پیشرفت پروژه به حدود ۸۰ درصد رسیده بود و می‌توانست ظرف سه ماه راه اندازی شود و با تغییر مدیریتی دانشگاه آزاد این پروژه متوقف شد و همچنان پس از گذشت ۳۰ ماه متوقف است و تجهیزات آن در انبار دانشگاه رها شده است.

با بازتاب گسترده این حادثه، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران دستور پیگیری این حادثه را داد و ساعاتی بعد جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد که پیمانکار حمل و نقل و مسئول تأسیسات این دانشگاه بازداشت و دو نفر از مسئولان دانشگاه نیز به دادستانی احضار شدند.

دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران به‌دلیل این حادثه تا پایان هفته جاری تعطیل است و دانشجویان این دانشگاه از روز شنبه می‌توانند به دانشگاه بروند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و وزیر علوم نیز به‌مناسبت این حادثه پیام‌های تسلیت صادر کردند.

این نخستین بار نیست که در تصادف اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان و دانشجویان، شماری از نوجوانان و جوانان ایرانی جان خود را از دست می‌دهند. در شهریورماه سال گذشته، ۱۲۶ دانش‌آموز نخبه دختر در مقطع راهنمایی و دبیرستان در استان هرمزگان برای شرکت در اردوی دانش‌آموزی فرزانگان به شیراز می‌رفتند که اتوبوس حامل آن‌ها در اثر خواب‌آلودگی راننده در حوالی داراب واژگون شد. این حادثه بیش از ۴۴ کشته و زخمی به جای گذاشت.

در سال‌های گذشته سوانحی که برای اتوبوس‌های راهیان نور پیش می‌آمد نیز همواره خبرساز بود.

حادثه اتوبوس حامل دانشجویان صنعتی شریف که ۲۶ اسفند ۱۳۷۶  به ته دره سقوط کرد و هفت نفر از دانشجویان و دو عضو هیئت علنی دانشگاه را به کشتن داد، در تاریخ ایران ثبت  شده است. مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی یکی از بازماندگان این حادثه بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان

    این مردک هزار شغله ولایتی کجا گم شده است

  • جعفر

    دانشجویان #علوم_تحقیقات امروز میگفتن اورژانس خیلی دیر درمحل حادثه حاضر شد. اما نیروهای یگان‌ویژه با سرعت بیشتری به دانشگاه رسیدند! ▪️راه‌حل خاموش کردن آتش خشم دانشجویان مصیبت‌زده، تعویض اتوبوسهای فرسوده‌ست (که مدیریت جدید تاییدش کرده) نه حضور یگان‌ویژه و ایجاد رعب و وحشت، حضرات!