ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آماده‌سازی نهایی» شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه برای حمله

شورشیان تحت حمایت ترکیه مواضع خود را در نزدیکی منبج تقویت می‌کنند. سخنگوی ائتلاف شورشیان می‌گوید «در مراحل پایانی آماده‌سازی برای حمله به منبج و شرق فرات هستیم».

خطر حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه افزایش یافته است. گروه‌های مسلح سوری تحت حمایت ترکیه مواضع‌شان در نزدیکی شهر منبج در شمال سوریه را تقویت کرده‌اند. سخنگوی ائتلاف این شورشیان می‌گوید «در مراحل پایانی آماده‌سازی» برای حمله به مواضع کردها هستند.

یکی از مقرهای سربازان آمریکایی در روستایی در حاشیه شهر منبج،‌ ۲۶ دسامبر ــ عکس: خبرگزاری فرانسه

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه از اعزام نیروهای کمکی به مواضع شورشیان تحت حمایت ترکیه در حوالی منبج و تقویت مواضع این گروه‌ها خبر داد اما گفت «عملیات‌ نظامی آغاز نشده و درگیری یا رویارویی بین دو طرف رخ نداده است».

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از اعزام نیروهای ترکیه به مرز با سوریه و نیز خط مقدم در منبج خبر داده بودند. اعزام این نیروها پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان خروج نیروهای این کشور از سوریه شد.

دو هزار سرباز آمریکایی در سوریه در شهر منبج مستقرند. ترامپ چند روز پیش در گفت‌و‌گوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره هماهنگ‌کردن بر سر خروج «آرام» نیروهای آمریکایی از سوریه رایزنی کرد.

اردوغان در دو سال اخیر بارها واشنگتن را به دلیل حمایت از «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، به حمایت از تروریسم متهم کرده بود. ی پ گ هدایت «نیروهای دموکراتیک سوریه»، مهم‌ترین متحد ائتلاف بین‌المللی در جنگ علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) را برعهده دارد.

«در مراحل پایانی آماده‌سازی برای نبرد هستیم»

ترکیه ابتدای سال جاری با کمک شورشیان سوری تحت حمایتش به عفرین، منطقه تحت کنترل ی پ گ حمله و آن را اشغال کرد. اردوغان چندی پیش گفته بود در حمله به کردها در شرق رود فرات «تعلل نخواهیم کرد»، اما پس از تصمیم ترامپ به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از تعویق این حمله احتمالی خبر داد. اکنون احتمال حمله‌های مشابه به منبج و شرق رود فرات بالا گرفته است.

شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه از جرابلس به سمت منبج راه افتاده‌اند؛ ۲۶ دسامبر ــ عکس: خبرگزاری فرانسه

یک گزارشگر خبرگزاری فرانسه ده‌ها شبه‌نظامی مسلح تحت حمایت ترکیه را در نزدیکی شهر جرابلس در وانت‌ها و کامیون‌های نظامی دیده است که به سمت منبج در حال حرکت بوده‌اند. او وضعیت را «آرام» توصیف کرده است.

اما شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه هشدار داده‌اند که این آرامش چندان به طول نخواهد انجامید. یوسف حمود، سخنگوی ائتلاف شورشی الجیش الوطنی چهارشنبه ۲۶ دسامبر / پنجم دی به خبرگزاری فرانسه گفت:

«ما در مراحل پایانی آماده‌سازی برای نبرد منبج و سپس جنگیدن در شرق رود فرات هستیم.»

او مدعی شده است که حمله به منبج با خروج نیروهای ایالات متحده از منطقه هماهنگ خواهد بود: «منتظر توافق‌های سیاسی بین آمریکا و ترکیه درباره خروج نیروهای آمریکایی هستیم».

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز درباره توافق ترکیه و آمریکا درباره سرنوشت شهر منبج سوریه گفته است «آنکارا و واشنگتن موافقت کرده‌اند تا نقشه راه منبج را تا پایان خروج نیروهای ارتش آمریکا از سوریه تکمیل کنند.» دو طرف ژوئن امسال توافق کردند که ی پ گ از منبج خارج شود و سربازان آمریکایی و ترکیه‌ای گشت‌زنی مشترک در منطقه را تا زمان انتخاب اداره‌کنندگان جدید این شهر برعهده بگیرند.

ی پ گ می‌گوید از منبج خارج شده است و در آنجا حضور ندارد. آنکارا اما اصرار دارد که عقب‌نشینی نیروهای کرد از منبج رخ نداده است.

شرفان درویش،‌ سخنگوی شورای نظامی منبج ــ از هم‌پیمانان نیروهای دموکراتیک سوریه ــ‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اعزام نیروهای تقویتی به مرز سوریه و ترکیه را تأیید کرده و گفته است که «این تحرکات را زیر نظر داریم».

به گفته درویش، «گشت‌زنی ائتلاف بین‌الملل هنوز جریان دارد و هیچ چیز تغییر نکرده. ما برای دفع هر گونه حمله‌ای آمادگی داریم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.