ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزیدگان عکس سال یونیسف در سال ۲۰۱۸

جوایز ویژه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل برای مستندنگاری سرنوشت کودکان جهان. دو عکاس ایرانی هم در میان تقدیرشدگان حضور دارند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) هر سال در یک مسابقه عکاسی از آثاری تقدیر می‌کند که شخصیت و شرایط اجتماعی کودکان در سراسر جهان را به طور ویژه‌ای مستند کرده باشند. در سال ۲۰۱۸ جایزه اول عکس سال یونیسف به آنتون آراگون رونوسیا، عکاس اسپانیایی رسید. از دو عکاس ایرانی هم تقدیر شد: از شایان حاجی نجف به خاطر مجموعه «دفن کودکی زیر آوار جنگ» و هاشم شاکری به خاطر مجموعه‌ای درباره پیامدهای خشکی دریاچه هامون در زندگی کودکان.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) با انتشار بیانیه‌ای درباره هدفش از برگزاری مسابقه عکس سال نوشته است:

«عکس‌های این مسابقه صرفاً نشانگر واقعیت نیستند، آنها ما را به جهان کودکان می‌برند. برخی از آنها فلاکت و نومیدی کودکان را آشکار می‌کنند و برخی دیگر رویاها و امیدهای آنان را. مستندنگاری وضعیت این کودکان، مسئولیت‌مان را در برابر توجه و طرفداری از حقوقشان، گوشزد می‌کند.»

کودک معلول در مرکز سنت لویی توگو، اثر: آنتون آراگون رونوسیا، عکاس اسپانیایی، جایزه اول عکس سال یونیسف

آنتون آراگون رونوسیا، عکاس اسپانیایی جایزه نخست عکس سال یونیسف را به خاطر عکس یک کودک معلول در غرب آفریقا به دست آورد. بر اساس برخی باورهای خرافی که در غرب آفریقا شایع است، کودکان معلول از خانواده‌ها طرد می‌شوند. مرکز سنت لویی در توگو به این کودکان پناه می‌دهد. در این مرکز حدود ۷۰ کودکان بی‌سرپرست زندگی می‌کنند.

جایزه دوم یونیسف به تورجوی چادهوری، عکاس بنگلادشی تعلق گرفت. موضوع او: کودکان بدون گواهی تولد و ملیت در میان آوارگان روهینگیایی

جایزه دوم یونیسف به تورجوی چادهوری، عکاس بنگلادشی تعلق گرفت. موضوع او: کودکان بدون گواهی تولد و ملیت در میان آوارگان روهینگیایی که به بنگلادش پناه آورده‌اند. نه میانمار و نه بنگلادش، هیچیک این کودکان را به رسمیت نمی‌شناسند و بدون گواهی تولد و ملیت آن‌ها از حق آموزش بی‌بهره می‌مانند.

جایزه سوم یونیسف برای رینا کاساتلنوئوو، عکاس اسرائیلی. موضوع او دوستی یک اسرائیلی و فلسطینی پیرامون یک کودک بیمار که در غزه قابل درمان نیست

جایزه سوم یونیسف نیز به رینا کاساتلنوئوو، عکاس اسرائیلی رسید. محمد، پسرک نه ساله‌ای‌است که از یک بیماری ژنتیکی رنج می‌برد که در غزه قابل درمان نیست و به همبن سبب مادر او از سه ماهگی فرزندش را به پزشکان اسرائیلی سپرده است. فقط پدربزرگ محمد می‌تواند در اسرائیل از نوه‌اش دیدن کند. در این سال‌ها رفاقتی بین او و یکی از طرفداران صلح در اسرائیل شکل گرفته. رینا کاساتلنوئوو دوستی این دو مرد پیرامون یک کودک معلول را مستند کرده است.

شایان حاجی نجف، عکاس ایرانی شایسته تقدیر شناخته شد: عکسی از کودک بسیجی در جنگ ایران و عراق

شایان حاجی نجف، عکاس ایسنا در خوزستان به خاطر عکسی از مجموعه «دفن کودکی زیر آوار جنگ» که یک کودک بسیجی را نشان می‌دهد، شایسته تقدیر شناخته شد. این عکاس خبرنگار در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفته است که قصد داشته پیامدهای جنگ را در زندگی خانواده‌ها نشان دهد. یونیسف آلمان اما می‌گوید او سرنوشت کودکانی را که به میدان‌های مین فرستاده می‌شدند مستند کرده و به همین سبب شایسته تقدیر شناخته شده.

هاشم شاکری ، عکاس ایرانی شایسته تقدیر شناخته شد: خشکسالی هامون و زندگی کودکان

یونیسف همچنین از اثری از هاشم شاکری نیز که درباره پیامدهای خشکی دریاچه هامون در زندگی کودکان است به طور ویژه تقدیر کرده است.

مارلنا والدهاوزن، عکاس آلمانی شایسته تقدیر شناخته شد: محمد، پسربچه پناهجوی سوری با یک بیماری کمیاب در جهان

در این میان اثر مارلنا والدهاوزن، عکاس آلمانی درباره یک کودک پناهجوی سوری که به دلیل ابتلا به بیماری وراثتی «سندروم کوتیکس لاکسا» در نه سالگی مانند پیرمردان جلوه می‌کند جایگاه ویژه‌ای دارد. محمد که تا پیش از این به مدرسه‌ای در ترکیه می‌رفت، مدام در معرض تحقیر سایر کودکان قرار داشت، اما از وقتی که در اتریش او و خانواده‌اش را پذیرفتند و تحت درمان قرار گرفته، زندگی با این بیماری برای او تحمل‌‌پذیر شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.