ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روند افزایش مساحت و تراز دریاچه ارومیه ادامه یافته است

سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۲۶ سانتی‌متر و نسبت به ۱۰ روز پیش، ۸ سانتی‌متر بالاتر رفته. مساحت دریاچه نیز ۳۱۳ کیلومتر مربع بیشتر شده است.

امیدها به احیای دریاچه ارومیه افزایش یافته است. رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای دومین بار در یک ماه اخیر از افزایش سطح آب این دریاچه نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

تراز و مساحت دریاچه ارومیه در هفته‌های اخیر رو به افزایش است ــ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، فرهاد سرخوش جمعه هفتم دی درباره سطح آب دریاچه ارومیه گفت:

«تراز دریاچه ارومیه در روز گذشته /۶ دی ماه/ در حالی به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۵۴ سانتی متر رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۶ سانتی متر افزایش سطح دارد.»

او کمتر از یک ماه پیش نیز گفته بود که تراز دریاچه ارومیه در ۱۸ آذر ۹۷ در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۳ سانتی‌متر افزایش سطح داشته. حالا به گفته سرخوش، تنها در ۱۰ روز گذشته نیز سطح آب هشت سانتی‌متر بالاتر آمده است.

این مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین از افزایش مساحت آن به دو هزار و ۴۷ کیلومتر مربع خبر داد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۳۱۳ کیلومتر مربع بیشتر شده است.

او دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه را بارندگی‌های اخیر و رهاسازی ۹۲ میلیون متر مکعب از آب سدهای زولا، سلماس،‌ شهرچای و مهاباد به دریاچه، و نیز موفقیت ستاد احیای دریاچه ارومیه دانست: « قبل از تشکیل ستاد احیا، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می یافت برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرده است.»

ستاد احیای دریاچه ارومیه به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در ۱۳۹۲ تشکیل شد. روحانی نخستین نشست کابینه دولت یازدهم را نیز به این موضوع اختصاص داد. اما روند احیای دریاچه ارومیه همواره امیدوارکننده نبوده و در سال‌های اخیر، بارها خبرهایی از افزایش و پس کاهش مجدد تراز و مساحت دریاچه منتشر شده است.

آب دریاچه ارومیه از حدود سال ۱۳۷۶ به تدریج شروع به کم شدن کرد تا اینکه در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به کمترین میزان خود رسید

همچنین این ستاد در اجرای تمام طرح‌ها تا کنون موفق نبوده است؛ از جمله طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه که سرخوش جمعه وعده داد سال آینده عملی شوند.

با وجود امیدواری‌های بیشتر به احیای دریاچه ارومیه، محققان دانشگاه «واخنینگن» هلند اردیبهشت‌ ۱۳۹۵ هشدار داده بودند که تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد حال و روز دریاچه ارومیه را به مراتب بدتر خواهد کرد و به خشکسالی وسیعی در این دریاچه منجر می‌شود؛ پیش‌بینی متفاوت با مقامات ایران.

بحران دریاچه ارومیه زمانی آغاز شد که تنها در طول یک دهه، کشاورزی در حوزه دریاچه ارمیه به سه برابر افزایش یافت. گسترش فزاینده کشاورزی نیز تقاضا برای آبیاری را بالا برد و درنتیجه سطح آب‌های زیرزمینی به غایت کاهش یافت. در همین دوره میزان بارش کاهش یافت و درجه حرارت نیز به اوج خود رسید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.