ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گودبرداری در ورودی شهر باستانی شوش متوقف شد

فرمانداری شوش برای ساختن زیرگذر در ورودی شهر باستانی، دستور گودبرداری شبانه را بدون اطلاع میراث فرهنگی صادر کرده بود. در جریان حفاری آثار سفالی از دل خاک بیرون آمد.

شهرداری شوش بر اساس طرحی از دوران دولت محمود احمدی‌نژاد برای ایجاد یک زیرگذر غیرهم‌سطح در ورودی این شهر باستانی، گودبرداری از زمین را شبانه آغاز کرد. این عملیات بدون اطلاع و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی در حال اجرا بود که پس از اطلاع مسئولان آن نهاد، با دستور استاندار خوزستان متوقف شد.

در جریان گودبرداری در ورودی شهر باستانی شوش تکه های سفال بیرون آمد؛ جمعه هفتم دی ــ عکس: ایسنا

خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) جمعه هفتم دی گزارش داد که لودرهای شهرداری شوش شبانه کار گودبرداری از ورودی شهر باستانی شوش را آغاز کردند و شش ساعت مشغول بودند. شماری آثار سفالی در این حفاری از زمین بیرون کشیده شده است.

به گزارش ایسنا، تماس تلفنی معاون میراث فرهنگی و استانداری خوزستان با مسئولان شهرداری طرح ساختن زیرگذر را فعلاً متوقف کرده است.

محمد حسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی به ایسنا گفت که علی‌رغم تماس مسئولان محلی میراث فرهنگی خوزستان با فرمانداری شوش در ساعت‌های ابتدایی گودبرداری، این عملیات تا سه بامداد جمعه متوقف نشد.

او که از سوی ریاست سازمان مأمور پیگیری این مسأله شده است، جمعه‌شب از محل گودبرداری بازدید کرد و سپس به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) از تهیه دادخواست قضایی از سوی واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و ارسال آن به مراجع قضایی خبر داد:

« شوش منطقه ای باستانی است و هرگونه فعالیت در عرصه این منطقه باید تابع قوانین و مقررات مربوط به آثار ثبتی ملی و جهانی باشد.»

علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمعه در پیامی توئیتری با انتشار عکسی از عملیات گودبرداری نوشت: «این اقدام باعث خسارت‌های غیرقابل جبران برای تمدن چندهزارساله ما خواهد بود».

در این تصاویر که ایسنا ابتدا منتشر کرد، خرده‌های آثار سفالی بیرون‌آمده از زمین دیده می‌شوند.

ماجرا چیست؟

شوش سه سال پیش به عنوان یک شهر جهانی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. شهر باستانی شوش یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته‌شده جهان است.

امپراتوری عیلامیان ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در شوش بنا شد و در دوره هخامنشیان نیز شوش پایتخت سیاسی این امپراتوری بود.

طرح زیرگذر شوش ــ اندیمشک در دوران دولت دهم تصویب شد اما همواره با مخالفت حامیان میراث فرهنگی روبه‌رو بوده است. سال گذشته اعضای جامعه باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای خطاب به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت درخواست توقف این طرح را ارائه دادند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی خود نیز بهمن گذشته به وزیر راه نامه نوشت که «جاده سراسری اندیمشک ـ اهواز از عرصه ملی شهر باستانی شوش که امروز به مقصد جهانی گردشگری تبدیل شده، عبور کرده است ... احداث پل روگذر در ورودی این شهر در دو دهه پیش منظر شهر باستانی شوش را مخدوش کرده و برداشتن این پل به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل شده است.» او پیشنهاد داده بود که به جای ساختن زیرگذر، یک مسیر کمربندی ایجاد شود.

محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز ۲۱ اسفند گذشته به ایسنا گفت که «طرح احداث زیرگذر شوش متوقف و کمربندی جایگزین آن می‌شود.»

اما راضی نوری، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی با احداث کمربندی به جای زیرگذر به دلیل هزینه‌های بالا مخالفت کرد. او در گفت‌و‌گو با یک شبکه تلویزیونی محلی گفته بود: «زیرگذر که کفر نیست.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.