ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع دانشجویان علوم و تحقیقات در اعتراض به «بی‌لیاقتی» مسئولان دانشگاه آزاد

صدها دانشجوی معترض همراه با خانواده قربانیان «اتوبوس مرگ»، در تجمعی در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خواهان استعفای علی اکبر ولایتی شدند.

دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران در اعتراض به «بی‌لیاقتی» مسئولان که به سانحه مرگ‌بار واژگونی اتوبوس دانشجویان انجامید،‌ دست به اعتراض زدند. آنها خواستار استعفای بالاترین مقام دانشگاه آزاد اسلامی بودند.

تجمع اعتراضی دانشجویان علوم و تحقیقات؛ شنبه هشتم دی ــ عکس: ایرنا

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، حدود ۵۰۰ تن از دانشجویان معترض مقابل در ورودی دانشگاه تجمع کردند. در میان آنها خانواده شماری از کشته‌شدگان نیز دیده می‌شوند.

ایرنا به نقل از شماری از آنها می‌نویسد که «عزل برخی مدیران صرفا فرار به جلو مسئولان دانشگاه و سلب مسئولیت است، درحالی که سالهاست همه از خطرناک بودن این جاده مطلع بودند اما هیچ اقدامی نکردند.» یکی از دانشجویان معترض نیز به ایرنا گفته است که مقام‌های ارشد دانشگاه آزاد تا کنون حتی عذرخواهی نکرده‌اند.

بنا به ویدئوها و تصویرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان معترض علوم و تحقیقات شنبه هشتم دی شعار می‌دادند: «ولایتی، استعفا، استعفا»؛ «ولایتی، ولایتی، اسوه بی‌لیاقتی».

    علی‌ اکبر ولایتی، یکی از مشاوران رهبر جمهوری اسلامی پس از مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی در ۱۳۹۵ با حکم علی خامنه‌ای به سرپرستی هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد رسید.

    اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران ۱۲ ظهر سه شنبه چهارم دی واژگون شد و با پایه بتنی تأسیسات آب برخورد کرد. بر اثر این حادثه ۱۰ تن کشته شدند: هشت دانشجو، پدر یکی از آنها و راننده اتوبوس.

    به گفته محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، معاینه فنی اتوبوس سانحه‌دیده ۲۲ آذر، حدود دوهفته پیش از حادثه منقضی شده بود و به‌علاوه این اتوبوس از ۱۳۹۱ در رده خودروهای فرسوده قرار داشت.

    به گفته او، مسئولیت ایمنی خودروها و تجهیزات با مدیریت دانشگاه بوده است. بر اساس یک ویدئوی پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان در مراسم روز دانشجوی سال جاری به مسئولان دانشگاه گفته بودند که اتوبوس‌های حمل و نقل دانشجویان ناکافی و از رده خارج هستند. مدیریت دانشگاه نیز وعده پیگیری داده بود.

    دانشگاه علوم و تحقیقات در ارتفاعات ساخته شده است. ابتدا قرار بود دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تله‌کابین دانشگاه متوقف شد و استفاده از اتوبوس‌ها ادامه یافت.

    تا کنون مسئولان قضائی از بازداشت دو تن و اخراج پنج معاون و مدیر دانشگاه پس از این حادثه خبر داده‌اند.

    منتقدان دانشگاه آزاد می‌گویند این نهاد قابل نظارت نیست. در واکنش به سانحه واژگونی «اتوبوس مرگ»، پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس خواستار استعفای مسئولان ارشد دانشگاه آزاد شد و عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده نیز در توئیتی نوشت که «دانشگاه آزاد از نظارت‌ناپذیرترین سازمان‌هاست، اگر زیر نظر وزارت علوم بود امکان استیضاح داشتیم».

    ویدئوی زیر سخنرانی مادر یکی از دانشجویان جان‌داده «اتوبوس مرگ» در تجمع دانشجویان است:

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • علی

      این دانشگاه را با این وضعیت زیر نظر محسن هاشمی ساختند. قرارداد با پیمانکار اتوبوس ها را در دوره فرهاد رهبر نوشتند. این دعوا ها بهره برداری از خون دانشجوها ست تا مقصرین اصلی این وضعیت دوباره به پست ومال و اموال برسند.

    • انتقاد تند هاشم‌زایی نماينده تهران از ولايتي :

      زمانی که من نماینده مجلس بودم آقای ولایتی وزیر امور خارجه بودند. برای چه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را در مجلس تصویب می‌کنیم؟ چرا ایشان را با سن و سال و مشغله‌ای که دارد می‌گذاریم به‌عنوان رئیس هیات امنا کار کند؟ بعد از آن متأسفانه خط و خطوط به این مسائل وارد می‌شود و افراد سطح پایین ازنظر مدیریتی در دانشگاه آزاد منصوب می‌شوند. آقای ولایتی برای احترام به افکار عمومی همین امروز باید استعفا دهد. علاوه بر این باید عذرخواهی می‌کردند. امیدوارم برای احترام به خانواده جانباختگان دانشگاه علوم تحقیقات و احترام به افکار عمومی رده‌های بالای مدیریتی در دانشگاه آزاد از آقای ولایتی گرفته تا رئیس دانشگاه آزاد استعفا دهند و از مردم عذرخواهی کنند. پلیس سال ۹۲ اعلام کرده که این خودرو جزو ماشین‌های فرسوده است. نمی‌دانم چرا در کشور ما به این شکل است درحالی‌که در کشور فرانسه به دلیل تخلف راننده وزیر کشور، وزیر مجبور به استعفا شد و می‌گفتند وزیر کشوری که نتواند راننده خود را تربیت کند به درد کشور نمی‌خورد اما در کشور ما بالاترین مسائل اتفاق می‌افتد اما مسئولان زورشان می‌آید که از مردم عذرخواهی کنند.

    • انتقاد تند هاشم‌زایی نماينده تهران از ولايتي :

      ولایتی برای احترام به افکار عمومی باید همین امروز عذر خواهي و استعفا دهد/ چرا ولایتی با این همه مشغله رییس هیات امنای دانشگاه آزاد است؟ من در صنعت و معدن کارکرده‌ام و زمانی که می‌خواهند ماشینی را از بخش خصوصی برای معادن بگیرند شرط در مناقصه این است که ماشین‌ها بیش از ۵ سال کارنکرده باشند و ماشین‌هایی که بیش از ۵ سال کارکرده باشند در معادن استفاده نمی‌شوند. اینکه برای دانشگاه علوم و تحقیقات که ازنظر ارتفاع از بسیاری از معادن بالاتر است و جاده پرپیچ‌وخم دارد از اتوبوس فرسوده استفاده می‌شود، جای تعجب دارد. برادر راننده اخیراً مصاحبه کرد که این اتوبوس را ۶۰ میلیون خریده بودند. درصورتی‌که با نرخ‌هایی فعلی خودرو، با ۶۰ میلیون تومان یک ماشین‌سواری نیمه فرسوده می‌توان خرید. چگونه مسئولان دانشگاه توانسته‌اند دانشجویان مملکت را سوار این اتوبوس کنند؟ مطمئناً راننده اتوبوس در رده‌های میانی نفوذ داشته است. دانشگاه آزاد ساختمان‌هایی را در نقاط مختلف کشور می‌سازد و چگونه چنین سرویسی را در اختیار دانشگاه علوم تحقیقات می‌گذارد که با توجه به شیب آن با تراکتور هم نمی‌توان بالا رفت. البته دیروز و بعد از وقوع این حادثه شنیدیم که دانشگاه آزاد ۶۰ اتوبوس نو خریداری کرده است.

    • سامان

      این همه زمین دور و بر تهران، روی کوه جای دانشگاه ساختن است؟! حالا میگویند داشنجویان با تله اسکی رفت و آمد کنند !