ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه سال ۱۳۹۸: شرکت‌های دولتی پروارتر می‌شوند

سهم «حیات‌خلوت‌های ذینفعان» و دستگاه‌های نظامی و امنیتی در حالی از بودجه افزایش می‌یابد که به نوشته خبرگزاری ایلنا «کارگران و معلمان جایی در بودجه ۹۸ ندارند.»

بودجه سال آینده، برپایه ارقام مندرج در لایجه آن، ۴۰ درصد نسبت به بودجه سال جاری افزایش یافته و سقف آن به ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. بخش بزرگی از آن سهم شرکت‌های دولتی است که به توصیف خبرگزاری ایسنا «به حیات خلوتی برای ذی‌نفعان تبدیل شده‌اند».

۴ دی ۱۳۹۷: عرضه لایحه بودجه سال آینده به مجلس
۴ دی ۱۳۹۷: عرضه لایحه بودجه سال آینده به مجلس

سهم موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها طبق لایحه بودجه ۱۳۹۸ کشور، ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با سهم کنونی یعنی ۸۳۹ هزار میلیارد تومان رشدی برابر با ۵۱,۸ درصد نشان می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا در مورد این افزایش سهم نظر یک کارشناس اقتصادی را پرسیده است. این کارشناس، وحید شقاقی، می‌گوید: « قرار بر این بوده که شرکت‌های دولتی به محلی برای سودآوری تبدیل و دولت از آن‌ها منتفع شوند و در نهایت سود آن به کل اقتصاد برسد اما متاسفانه این شرکت‌ها نه تنها سودآوری ندارند، بلکه هزینه‌ها و زیان‌های قابل توجهی که با خود به همراه داشته‌اند، آنها را به سرباری برای دولت تبدیل کرده که نه بهره‌وری دارند و نه کارآمدی؛ در عین حال که اندازه دولت در این سال‌ها بزرگ شده و شرکت‌ها بیشتر به عنوان منبعی زیان‌ده روی دست دولت مانده‌اند.»

این کارشناس در ادامه افزوده است: « اگر حساب‌های این شرکت‌ها بررسی شود، به وضوح نشان می‌دهد که چگونه برخی از آنها [به] پشت صحنه‌ای برای رانت‌خواری و حیات خلوتی برای ذی‌نفعان تبدیل شده‌اند که این ذی‌نفعان بزرگ اجازه ورود به این شرکت‌ها و واکنش‌های آنها را نمی‌دهند.»

کارگران و معلمان جایی در بودجه ۹۸ ندارند

بنگاه‌هایی که «حیات‌خلوت‌های ذی‌نفعان» هستند و دستگاه‌های نظامی و امنیتی مشمول افزایش بودجه شده‌اند. در عوض جزییات بودجه ۹۸ نشان‌دهنده کاهش سهم گروه‌های اجتماعی محروم است. خبرگزاری ایلنا در مورد بودجه تیتر زده است: «کارگران و معلمان جایی در بودجه ۹۸ ندارند».

این خبرگزاری سهم «تأمین اجتماعی»، بودجه برای اجرای «رتبه‌بندی معلمان»، بیمه گروه‌های خاص ازجمله قالیبافان و بافندگان صنایع دستی و همانندهای آنها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است:

«بودجه ۹۸ با درنظر گرفتن عشر و خمس نیازهای اجتماعی نمی‌تواند مدعی «اصلاحات اقتصادی» باشد؛ وقتی یک هفتم بودجه مورد نیاز برای «رتبه‌بندی معلمان» در نظر گرفته شده و وقتی از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته دولت به تامین اجتماعی، بازپرداختِ حتی ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز به صورت شفاف و واقعی دیده نشده، ادعای «فقرزداییِ» سنگ بزرگی‌ست که فقط علامت نزدن است!»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    سرمایه های کشور به دست مشتی غارتگر افتاده . بی هیچ شرمی مشغول تاراج هستند. این تازه بخشی از سرمایه های کشور است، خامنه ای اضافه بر اینها دارای سرمایه های نجومی است.بابک زنجانی پیش از رفتن به زندان گفت من ویترین هستم ! از این ویترین ها زیادند.