ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع قاسم سلیمانی از محسن رضایی در قضیه "کربلای ۴"

واکنش‌ها به سخنان محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴ ادامه دارد و حتی صحبت از بررسی آن در شورای عالی امنیت ملی می‌شود. قاسم سلیمانی می‌گوید از این سخنان برداشت نادرستی شده است.

محسن رضایی در توئیتر خود نوشته بود عملیات کربلای ۴ در جنگ ایران و عراق که در آن‌ چند هزار نفر از نیروهای ایرانی کشته و مفقودالاثر شدند «عملیات فریب» دشمن بود، قاسم سلیمانی می‌گوید از این سخن برداشت درستی نشده است. اعتراضات به سخنان رضایی ادامه دارد و برخی از بررسی این موضوع در شورای عالی امنیت ملی سخن گفته‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس (راست) و محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ ایران و عراق

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ ایران و عراق جمعه ۷ دی‌ماه پستی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که در سه روز اخیر واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است. او نوشت: «با عملیات کربلای ۴ به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ۱۰ روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم». او سپس  افزود: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد.»

عملیات کربلای ۴ در تاریخ ۵ دی ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه پاسداران و به منظور آماده‌سازی تصرف بصره انجام شد اما با لو رفتن این عملیات ایران شکست سختی خورد و با گذشت نزدیک به یک روز از آغاز عملیات، نیروهای نظامی ایران با به جا گذاشتن تلفات بسیار عقب‌نشینی کردند. شمار دقیق تلفات ایران روشن نیست اما اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاطرات خود از کشته‌شدن حدود یک‌هزار نفر و مفقودالاثر شدن سه هزار و ۹۰۰ نفر در این عملیات خبر داده بود.

محسن رضایی دوشنبه ۱۰ دی در گفت‌وگو با برنامه «حالا خورشید» در شبکه ۳ تلویزیون ایران به توضیح درباره توئیت خود پرداخت و گفت: «قصد من این بود که حال که در مورد عملیات کربلای ۴ کار کارشناسی و انتقادی انجام می‌شود در مورد جنبه تبدیل این عملیات به عملیات فریب هم بحث شود. اما این حرف مرا طور دیگری برداشت کردند. این تحلیل پسینی است یعنی این‌که مثل روز روشن است.»

رضایی با اشاره به لو رفتن عملیات کربلای ۴ افزود: « تصمیم این شد که این ناکامی را به فریب تبدیل کنیم. نه این‌که از اول در ذهن ما بود که کربلای ۴ فریب شود اما ۲۴ ساعت بعد تبدیل به فریب کردیم.»

او در پاسخ به این سئوال که مگر می‌شود یک عملیات فریب این همه کشته داشته باشد گفت: «مگر ما به این عملیات، عملیات فریب می‌گوییم. می‌گوییم بعد از انجام عملیات کربلای ۴، آن را به عملیات فریب تبدیل کردیم. کل شهدای این عملیات هم ۹۸۵ نفر هستند. اسامی شهدا در بنیاد شهید و سپاه موجود است اما این‌که هزاران نفر شهید شده باشند صحت ندارد.»

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نیز در گفت‌وگوی تلفنی با این برنامه گفت: «به‌نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای رضایی برداشت درستی در این زمینه صورت نگرفته است.»

به‌گفته قاسم سلیمانی «دشمن تصور کرد که عملیات کربلای ۴ عملیات فرعی بوده، در حالی که عملیات کربلای ۴ یک عملیات اصلی بود.»

او همچنین افزود: «نمی‌توان تصمیم‌گیری درباره عملیاتی که ۶ تا ۹ ماه روی آن کار شد را به دلیل لو رفتن آن لغو کرد.»

در روزهای اخیر رسانه‌های ایران از واکنش‌های منفی بازماندگان جنگ، خانواده‌های کشته‌شدگان، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و مسئولان کشور به توئیت فرمانده پیشین سپاه خبر دادند و گروهی از نمایندگان مجلس به اظهارات محسن رضایی انتقاد کردند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: «ایران برای عملیات کربلای ۴، هزار شهید، سه هزار و ۹۰۰ مفقود و ۱۱ هزار مجروح داده با این شرایط چگونه می‌‎توان این عملیات را برای فریب دشمن دانست؟ (...) با فرض پذیرش ادعای آقای محسن رضایی مبنی بر این‌که به جهت فریب دشمن، عملیات کربلای چهار را اجرا کرده‌ایم، آیا اکنون آقای محسن رضایی می‌تواند پاسخ خون شهدا را به خانواده‌های این شهیدان بدهد.»

محمدعلی پورمختار، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس سخنان محسن رضایی را «متقن و مستند» دانست و  گفت: «فرماندهان آن روز می‌گویند که ما به سردار رضایی گفته‌ایم که عملیات کربلای ۴ لو رفته است اما فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که باید شما این عملیات را انجام دهید، این موضوع به آن معناست که هدف مهمی پشت موضوع اجرای عملیات کربلای ۴ بوده که در مرحله بعدی یعنی کربلای ۵ اهداف محقق شده است.»

پورمختار نیز همچون محسن رضایی آمار چند هزار نفری تلفات در عملیات کربلای ۴ را نادرست خواند.

مهدی شیخ، عضو فراکسیون امید مجلس نیز در واکنش به سخنان محسن ‌رضایی گفت: «دو روز قبل از عملیات کربلای ۴ هواپیماهای عراقی عکسبرداری کردند و رفتند، بر ما روشن بود که این عملیات لو رفته و به خوبی اجرا نخواهد شد.»

او «عملیات فریب» خواندن عملیات کربلای ۴ را «غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه» خواند و گفت: «اگر عملیات کربلای ۴ برای فریب دشمن بوده است، مسئولان وقت بگویند چرا ایران تا این همه تلفات داده است. (...) نمی‌شود نیروهای خودی به شهادت برسند و بعد بگوییم این عملیات برای فریب دشمن بوده است.»

پیش از این واکنش‌ها، افرادی همچون حسین الله‌کرم و مسعود ده‌نمکی از محسن رضایی دفاع کرده بودند و حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران در کانال تلگرامی‌اش خطاب به رضایی نوشته بود: «بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز.»

در همین حال حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان ‌این‌که سخنان محسن رضایی«هیچ کمکی به امنیت کشور نمی‌کند»، گفت: «این موضوعی است که شورای عالی امنیت ملی باید به آن ورود کند.»

فلاحت‌پیشه همچنین گفت: «کمیسیون امنیت ملی نیز اگر احساس کند موضوع به‌گونه‌ای است که طرح این بحث می‌تواند به مؤلفه‌های امنیت ملی آسیب بزند حتماً ورود خواهد کرد و ما در جلسه کمیسیون حتماً در این رابطه صحبت خواهیم کرد و درباره آن تصمیم می‌گیریم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • setaare

    به روباه گفتند شاهدت کیست گفت دمبم. بگذاربد اینرا تیتر خبریتان بهتر نیست؟

  • نادم از اصفهان

    جنایتکاران اصلی ملایان و آیت الله ها و مداحان بودند/ چرا که فرمان عملیات را بدست جوانان و نوجوانان احمقی چون محسن رصایی و همین زرلشکر قاسم خان سلیمانی دادند.پیش از آن اما خمینی و هشت مکاه پیش از جنگ فتوای سرنگونی صدام و تمرد سربازالن وپ درجهع داران عراقی از مافوقهای خود را داد. بعد از اعلام و اعلان جنگ حکومت اسلامنی ایران علیه عراق بود که صدام به ایران حمله کرد. بروید ویدیو خمینی را ببینید. خمینی جلاد همه ی تاریخ ایران خواهد بود. البته مدتی ست که بنده دیگر و به خاطر سانسور در این سایت نیامده ام اما دنیا را چه دیدی شاید جلاد خواندن خمینی و خونخواری او درست به نظر این سایت بیاید. اینان وقتی فرزندان خودشان را بکشند دیگر چه توجهی به فر زندان ما خواهند داشت. بدبخت پدر و مادر من و عموی من که همچنان با دادن سه کشته در کربلای ۴ و من مجروح برای همیشه و مقطوع النسل همچنان فکر می کنند فرزندنشان بر ادر من و دو پسر عموی من شهیدان ایرانند و این بنده ی حقیر شهید زنده. شاید هم برای دلگرمی خودشان باشد و من. خانواده ها اکثرا نمی بینند که آنها برای منزلت آیت الله و ملا و مداح کشته شده اند. آنها کاخهای و ارج قرب آیت الله ها و تخت و تاج عربیشان را و نزدیکانشان را نمی بینند. ما ملت حتما و حکما سزاوار چنین حاکمانی هستیم. مدینه فاضله که وعد دادند همان مدینه فاحشه ی بود که می بینیم.