ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۹۸: آموزش و پرورش خصوصی‌سازی می‌شود

اعتبار پیش‌بینی شده برای آموزش و پرورش ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد کمتر از بودجه مورد نیاز است. این وزارتخانه باید بخشی از خدمات آموزشی را از بخش خصوصی خریداری کند.

سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸، ۴۵ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ایران «خرید خدمات آموزشی» و «کاهش ادارات مراکز استان‌ها» را از الزام‌های این وزارتخانه در سال آینده اعلام کرد. معلمان این رویکرد را «عزم دولت برای خصوصی‌سازی آموزش و پرورش» می‌دانند.

عکس از آرشیو- تجمع سراسری معلمان و اعتراض به زندانی بودن معلمان فعال صنفی

به گفته علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ایران، دولت در لایحه بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش را به «خرید ۱۰ درصد خدمات آموزش» از بخش خصوصی مکلف کرده است.

علاوه بر این وزارتخانه به «کاهش ادارت مراکز استان‌ها و ادغام اداره مناطقی که تعداد دانش‌آموزان آن کمتر از ۵ هزار نفر است»، موظف شده است.

الهیار ترکمن گفت که این اقدامات در راستای «اصلاح ساختاری بودجه» صورت می‌گیرد.

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس، خرید خدمت از بخش خصوصی در آموزش و پرورش را «مقرون به صرفه‌تر» از هزینه دولت در این حوزه دانسته بود.

الهیار ترکمن هم با تکرار سخنان رئیس دولت، خرید خدمت از بخش خصوصی را «مطابق با ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه» دانست که تمامی دستگاه‌های اجرایی را به خرید خدمت از بخش خصوصی مکلف کرده است.

کارشناسان حوزه آموزش الزام وزارت آموزش و به پرورش به «خرید خدمت» را «بردن آموزش به سمت خصوصی‌سازی» می‌دانند که در آینده این وزارتخانه را «دچار بحران می‌کند».

به گفته محمد نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش در ایران، با اجرای این تبصره خدمات آموزشی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

او گفته که این اقدام «ارتقای جایگاه معلم» را زیر سوال می‌برد.

رضا مسلمی عضو کانون صنفی معلمان همدان هم اعتبار پیش‌بینی شده برای آموزش و پرورش را «کمال بی‌عدالتی» دانست که موجب «حاشیه‌نشینی»معلمان خواهد شد.

او بودجه سال آینده را برای معلمان «نگران کننده» دانست. به گفته مسلمی، دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده ۱۰ درصد نیروی انسانی را تعدیل کند.

آموزش و پرورش ۱۰۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد

در حالیکه معلمان از آغاز سال تحصیلی جدید دو مرتبه تحصن کردند و خواستار افزایش حقوق و اجرای طرح رتبه‌بندی شدند، الهیار ترکمن گفت که دولت به زودی لایحه رتبه‌بندی را به مجلس می‌فرستد، اما هدف این لایحه افزایش حقوق معلمان نیست.

به گفته او دولت برای اجرای طرح رتبه‌بندی ۱۱ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اعتبار مورد نیاز این وزارتخانه را ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. دولت اما در نهایت ۴۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته است.

این در حالی است که به گفته الهیار ترکمن حدود یک هزار میلیارد تومان از کسری بودجه امسال آموزش و پرورش به سال آینده منتقل خواهد شد.

او کسری بودجه این وزارتخانه در سال‌جاری را ۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد اما گفت که سه هزار میلیارد تومان آن از محل ساز و کارهای بودجه قابل تامین است.

الهیار ترکمن میزان کسری بودجه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها را هم ۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

سرانه دانش‌آموزان: ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان

حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی هزینه دولت برای هر دانش‌آموز را ۴ میلیون تومان اعلام کرد. اما بر پایه ارقام اعلام شده از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش سرانه دانش‌آموزان مدارس دولتی حدود ۳۷ هزار تومان است.

الهیار ترکمن سرانه دانش‌آموزان مدارس دولتی را ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان، سرانه ورزشی را ۷۶۰۰ تومان و سرانه ارتقای سلامت جسمی را ۴۴۰۰ تومان اعلام کرد.

به گفته او دولت برای دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی که در خوابگاه می‌مانند هم فقط روزانه ۳۵۰۰ تومان پرداخت خواهد کرد. با این حال الهیار ترکمن، افزایش بودجه آموزش و پرورش را «بالاترین میزان افزایش» عنوان کرد.

مقام‌های دولتی ایران بودجه سال آینده را «انقباضی» خوانده‌اند که «با توجه به شرایط تحریمی» تدوین شده است. حسن روحانی، هنگام ارائه لایحه به مجلس گفت که دولت لایحه بودجه بر اساس نظرات رهبر جمهوری اسلامی تغییر داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.