ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اپوزیسیون سودان خواستار انحلال دولت شد

خشونت‌ها و اعتراضات مردمی در سودان ادامه دارد. در حالی‌که اپوزیسیون می‌خواهد با انحلال دولت انتخابات جدید برگزار شود، عمر البشیر از تصمیم خود برای مقابله با مشکلات اقتصادی سخن می‌گوید.

چندین حزب اپوزیسیونِ سودان اعلام کردند که از عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور درخواست خواهند کرد دولت را منحل و یک گروه انتقالی را برای برگزاری انتخابات جایگزین آن کند.

.عمر البشیر ۷۴ ساله از سال ۱۹۸۹ در سودان در قدرت است

احزاب اپوزیسیون سودان سه‌شنبه یکم ژانویه / ۱۱ دی خبر دادند که درخواست خود برای انحلال دولت و همچنین گشودن پرونده‌ای برای بررسی خشونت‌های دو هفته اخیر نیروهای امنیتی علیه اعتراضات مخالفان را فردا (چهارشنبه) به عمر البشیر ابلاغ خواهند کرد.

این درخواست را از جمله حزب اسلامگرای میانه‌رو «اوما»، جنبش برای اصلاح و حزب دموکراتیک اتحادگرا  امضا کرده‌اند.

روز دوشنبه ۳۱ دسامبر / ۱۰ دی نیروهای امنیتی سودان با شلیک گاز اشک‌آور مانع از حرکت تظاهرکنندگان معترض به سوی کاخ ریاست جمهوری در خارطوم پایتخت این کشور شدند. مأموران پلیس ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کردند که زینب المهدی، دختر صادق المهدی، رهبر حزب «اوما» نیز در میان آن‌ها بود.

موج اعتراضات در سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ / ۲۸ آذر آغاز شده و شعارهایی که مردم معترض سر می‌دهند شبیه به شعارهای جنبش «بهار عربی» در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ است. گرانی، کمبود سوخت، افزایش شدید قیمت نان و کاهش ارزش پول عامل اعتراضات مردمی در سودان است. گسترش اعتراضات جنبش را به سمت مخالفت با حکومت عمر البشیر سوق داده است.

شامگاه دوشنبه عمر البشیر ۷۴ ساله که از سال ۱۹۸۹ در قدرت است در تلویزیون سودان ظاهر شد و بدون اشاره به اعتراضات هفته‌های اخیر اعلام کرد که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است و او قصد دارد در آینده با این مشکلات مقابله کند.

مدافعان حقوق بشر رژیم سودان را به استفاده بیش از حد از زور در مقابله با معترضان متهم کرده‌اند.

آمار رسمی از خشونت‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۹ نفر، از جمله دو نظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. در آغاز هفته گذشته سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که ۳۷ نفر در جریان اعتراضات در سودان کشته شده‌اند. وزارت کشور سودان به رویترز گفته است که از آغاز خشونت‌ها ۱۲۵ مأمور پلیس زخمی شده‌اند.

در هفته گذشته پزشکان و روزنامه‌نگاران سودان نیز با اعتصاب به اعتراضات مردمی پیوستند.

سودان گرفتار یک بحران اقتصادی عمیق است که از سال ۲۰۱۱، پس از همه‌پرسی به سود جدایی از بخش جنوبی آغاز شده است. استقلال سودان جنوبی سه چهارم درآمدهای نفتی این کشور را کاهش داده است.

دادگاه بین‌المللی کیفری عمر البشیر را به ارتکاب جرائم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه غرب دارفور تحت پیگرد قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.