ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به «نقض قانون» متهم شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با تعویق سه ماهه انتخابات ریاست جمهوری این کشور از سوی مخالفان دولت به عدم استقلال از دولت وحدت ملی و «زمینه‌سازی برای مهندسی انتخابات» متهم شد.

در پی اعلام سه ماه تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برخی از جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی افغانستان کمیسیون مستقل انتخابات را به عدم استقلال و حرف‌شنوی از دولت وحدت ملی متهم کردند.

انتخابات در افغانستان ـ عکس از آرشیو

پس از بحث و جدل‌های طولانی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شامگاه یکشنبه ۹ دی اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تأخیر در ۲۹ تیرماه سال آینده (۲۰ ژوئیه) برگزار خواهد شد. پیش از این قرار بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ / ۲۱ آوریل برگزار شود.

براساس اعلام این کمیسیون، همچنین قرار است سه انتخابات‌ پارلمانی غزنی، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸ برگزار شوند.

به‌گفته کمیسیون مستقل انتخابات زمان برگزاری انتخابات به این دلیل به تعویق افتاد که اصلاحات انتخاباتی و شرایط بهتر برای برگزاری آن انجام و فراهم شود.

به‌گزارش روزنامه ۸صبح افغانستان در پی اعلام تأخیر در انتخابات، شماری از نیروها و شخصیت‌های سیاسی که احتمال می‌رود در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند، کمیسیون مستقل انتخابات را به حرف‌شنوی و دستورپذیری از حکومت و نقض قانون اساسی متهم کردند.

گروه «محور مردم افغانستان» سه‌شنبه یکم ژانویه / ۱۱ دی اعلام کرد که کمیسیون مستقل انتخابات، زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به «دستور حکومت وحدت ملی» به تعویق انداخته است. این گروه می‌گوید هدف کمیسیون مستقل انتخابات از این اقدام، اعمال اصلاحات انتخاباتی نیست، بلکه «زمینه‌سازی برای مهندسی انتخابات» است. «محور مردم افغانستان» خواهان قطع مداخله حکومت در امور کمیسیون مستقل انتخابات شد.

همچنین محمدحنیف اتمر و احمدولی مسعود از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز از اقدام کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کردند. اتمر دلایل کمیسیون مستقل انتخابات برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری را قانع‌کننده ندانست و مسعود نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرد و گفت احتمال دارد در پی این اقدام، انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر تا زمان «نامحدودی» به تعویق افتد.

هم گروه «محور مردم افغانستان» و هم  محمدحنیف اتمر کمیسیون مستقل انتخابات را با به تأخیر انداختن زمان برگزاری انتخابات، به نقض قانون اساسی متهم کردند.

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات را به دلیل آن‌که به گفته او قرار بود چهار انتخابات را به صورت همزمان برگزار کند به نقض قانون متهم کرده بود. پس از این انتقاد بود که کمیسیون مستقل انتخابات از طرح تأخیر انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و سرانجام اعلام کرد که چهار انتخابات را به صورت همزمان برگزار می‌کند.

در همین حال عبدالعزیز ابراهیمی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به مخالفان گفته است که تصمیم بر تأخیر سه ماهه انتخابات و برگزاری سه انتخابات دیگر، براساس اولویت‌ها، محدودیت‌ها و لزوم‌دید خود کمیسیون مستقل انتخابات گرفته شده و حکومت در این‌باره هیچ دخالتی نداشته است.

ابراهیمی همچنین افزود انتخابات ریاست جمهوری به این دلیل که با سه انتخابات دیگر به صورت همزمان برگزار شود، نیز به تعویق افتاده است و برگزاری همزمان این چهار انتخابات هم از نظر امنیتی و هم مالی کم‌هزینه و بی‌دردسر خواهد بود.

شامگاه دوشنبه ۳۱ دسامبر / ۱۰ دی کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی در اطلاعیه‌ای تصمیم تازه کمیسیون مستقل انتخابات را «نقض صریح قانون اساسی» کشور دانست و نوشت: «از کمیسیون مستقل انتخابات انتظار می‌رود تا کم‌کاری خود در امر عدم تهیه به موقع مقدمات برگزاری انتخابات را جبران کند و به نقض قانون اساسی پایان دهد.»

در حالی‌که با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مخالفت می‌شود، دولت افغانستان، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سفارت آمریکا در کابل از این تصمیم استقبال کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا پیش‌تر گزینه‌ تعلیق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را مطرح کرده و با طرف‌های درگیر در مناقشات افغانستان و میانجی‌ها در میان گذاشته بود.

اما در آبان‌ماه سال جاری محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته بود: «انتخابات ریاست جمهوری در موعدی که قبلاً تعیین شده است برگزار خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.