ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منشأ بوی ناخوشایند تهران: احتمالاً افزایش آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسید گوگرد

هنوز منبع بوی نامطبوع تهران شناسایی نشده. مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران احتمال داده که آلودگی هوا سبب انتشار بوی بد شده است.

مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که هنوز منبع بوی نامطبوع تهران شناسایی نشده. این مقام مسئول احتمال داده که با توجه با افزایش غلظت آلاینده‌های مختلف در پایتخت از جمله دی‌اکسیدگوگرد، می‌توان نتیجه گرفت که یک منبع گوگرددار باعث افزایش شاخص آلاینده‌های تهران شده است.

آلودگی هوای تهران به گوگرد منشأ بوی بد؟ (عکس آرشیو)

رسانه‌های داخلی بعد از ظهر چهارشنبه ۱۱ دی گزارش دادند که بوی بدی که به بوی گوگرد یا آمونیاک شباهت داشت همه مناطق شهر تهران را در برگرفته است. شدت این بو به حدی بود که خیابان‌ها در برخی از مناطق تهران خلوت شده بود. گمانه‌زنی‌هایی درباره ترکیدگی شبکه فاضلاب تهران در میدان انقلاب تهران، آسیب در پالایشگاه تهران، یا زباله به عنوان منشأ این بوی ناخوشایند مطرح شده بود. اما هیچکدام از این حدس و گمان‌ها تأیید نشد. روابط عمومی فاضلاب تهران اعلام کرد هیچگونه ترکیدگی در شبکه فاضلاب شهری مشاهده نشده. آبفا هم گزارش داد در پالایشگاه تهران حادثه‌ای روی نداده است. حتی این احتمال مطرح شد که ممکن است بوی گوگرد ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند باشد اما مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی این احتمال را رد کرد. فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس هم گفته بود منشاء بوی ناخوشایند «ایستگاه متروی ملت است» که آن هم تأیید نشد.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پنجشنبه ۱۲ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرده است که حتی یک مورد مراجعه به مراکز درمانی به دلیل استنشاق این بوی نامطبوع و مسمومیت ناشی از آن گزارش نشده.

حسین شهبازی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پنجشنبه ۱۲ دی در گفت‌وگو با ایسنا یک بار دیگر اعلام کرد که هنوز منبع بوی نامطبوع تهران مشخص نشده. او احتمال داد که افزایش دی اکسید گوگرد در هوا سبب انتشار بوی ناخوشایند در همه مناطق تهران شده است:

«بررسی‌های ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که شب گذشته جهت باد شمال شرق به سمت جنوب غرب بوده و غلظت همه آلاینده‌ها اعم از ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون، ۱۰ میکرون و دی اکسید گوگرد بالا رفته است. اینها نشان می‌دهد که منشاء گوگرددار باعث افزایش شاخص آلاینده‌ها شده است.»

به گفته این مقام مسئول غلظت این آلاینده‌ها در شمال شهر کمتر از سایر مناطق تهران بوده است.

آرش حسینی میلانی سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از پدیده بوی ناخوشایند در تهران به عنوان یک پدیده تازه نام برده که می‌بایست به دقت بررسی شود. اما این پدیده تازه نیست. در سال‌های گذشته بارها کانون‌های بوی بد در اطراف فرودگاه امام در جنوب شهر تهران شناسایی شده‌اند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • امید

      قرار بود خودش بیاد، بوش اومد. این جمعه نیومد شاید جمعه آینده خودش هم بیاد!

    • #مصطفی_داننده

      اینها را می‌بینم و حالمان از بوی بد آنها به هم نمی‌‎خورد چرا حالمان به هم نمی‌خورد، سوالی است که یک یک ما باید به دنبال پاسخ آن بگردیم. باید بفهمیم که چرا حاضریم دیگران را پله کنیم تا به موفقیت، پول و زندگی بهتر برسیم، زندگی بهتری که گاهی با شکست خوردن دیگران فراهم می‌شود. فکر می‌کنید چرا برخی در این جامعه حاضر هستند سر صغیر و کبیر را کلاه بگذارند تا به مال و منان برسند؟ چرا برخی در این جامعه حاضر هستند برای رسیدن به کرسی قدرت، آبروی رقبای خود را ببرند؟ بوی مانند، بویی که پایتخت را گرفت می‌شود درمان کرد، می‌شود با بهترین عطر و ادکلن‌ها جلوی بوی نامطبوع را گرفت اما بوی رذیلت‌های اخلاق با هیچ عطری پاک نخواهد شد، این بو تا ابد‌الدهر بر در دیوارها شهرها خواهد ماند. حال و اوضاع اخلاق در جامعه ما خوب نیست، گویی اخلاق، ته لجن‌زاری است که باید برای رسیدن به آن مانند آن کارگر خوزستانی دل به لجن‌ها بدهیم تا خوبی‌ها را از اعماق آن خارج کنیم، تنها اخلاق مداری است که می‌تواند بوی بد کارهای غیراخلاقی ما را پاک کند. حواسمان به خودمان نیست به فرزندانمان و همه آنهایی که قرار است بعد از ما در این جامعه زندگی کنند باشد، ما چه جامعه‌ای به آنها تحویل می‌دهیم؟ جامعه‌ای که در آن آدم‌های خوب متهم به «ساده بودن» می‌شوند و آدم‌ها بد، «زرنگ» خطاب می‌شوند و مورد احترام همه هم هستند. سبک زندگی در ایران به گونه‌ای شده است که آدم خوب بودن و خوب ماندن راحت نیست، آدم‌های خوب معمولا ضرر می‌کنند. بوی بد تهران تلنگری برای همه ما بود، بیاییم فکری به حال بوهای بد کشور کنیم، بوهایی که در حال "کشتن جامعه" هستند.

    • مصطفی داننده

      بوی بد تهران که تمام شد با بوی بد جامعه چه کنیم! بویی بد برای ساعتی تهران را تسخیر کرد، دماغ‌ها به خط شدند تا بو را پیدا کنند موفق نبودند، بو رفته بود اما همه از آن حرف می‌زدند از بویی که حال پایتخت را بد کرده بود. شایعه‌های زیادی مطرح شد و در آخر هیچکس نفهمید این بو از کجا آمد و به کجا رفت. این بو تمام شد، با دیگر بوهایی متعفنی که سال‌هاست تهران و بسیاری از شهرهای ایران را درگیر خود کرده است چه می‌کنیم؟ بوی بد دروغ، ریا، گران فروشی، کم فروشی، تهمت و ... تا به حال این بوها را نشنیده‌اید؟ بوی بد اینها بدتر از بوی بد پیچیده در پایتخت نیست؟ بوی که از شمال تا جنوب از شرق تا غرب را درگیر خود کرده است. برای چند هزار تومان بیشتر کم فروشی می‌کنیم، برای پول بیشتر گران فروشی می‌کنیم، برای رسیدن به پستی بالاتر دروغ می‌‎گوییم و ریا می‌کنیم، به سرعت برق و باد تهمت می‌زنیم. اینها را می‌بینم و حالمان از بوی بد آنها به هم نمی‌‎خورد چرا حالمان به هم نمی‌خورد، سوالی است که یک یک ما باید به دنبال پاسخ آن بگردیم.

    • مصطفی

      با توجه به اعلام رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر افزایش غلظت همه آلاینده‌ها اعم از ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون، ۱۰ میکرون و دی اکسید گوگرد، قطعا منشاء گوگرد دار باعث افزایش شاخص آلاینده‌ها شده است. از طرفی به دلیل آنکه در مقطع انتشار بو، جهت باد شمال شرق به سمت جنوب غرب بوده طبیعی است که غلظت داده‌های مربوط به آلاینده‌ها در ایستگاه‌های پایش کیفیت هوای جنوب و جنوب غرب رخ دهد و رشد غلظت آلاینده‌ها در ایستگاه‌های شمال شهر کمتر شود. لذا دو دلیل برای این موضوع قابل تصور است. نشت از مخازن آمونیاک و ترکیبات سوخت مایع و جامد موشکی در مجموعه نظامی شهید همت و مکانیک وزارت دفاع در حکیمیه تهران دوم گسل‌ دماوند و مشا اول باید مجموعه های نظامی موصوف بدقت پالایش و بررسی شوند در صورت سلامت آنها باید به مردم هشدار جدی جهت زلزله داده شود. بین بوی گوگرد و زلزله رابطه وجود دارد. به این گفتار که در مقاله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اشاره شده است دقت کنید. ﻣﻮرد زﻣﻴﻦلزره 1868 میلادی در حصار گلی در دریاچه نمک از اﻳﻦ ﻧﻈﺮ جالب است که قدیمی ترین تلاش شناخسته شده برای پیوند دادن رفتار بی هنجار جانوران پیش از یک زمین لرزه با خود پدیده زمین لرزه و نیز با اثرات آن بر روی مخابرات تلگرافی است. در روزنامه دولتی 7/6/1285 قمری آمده است: " در 10 جمادی الاول در همه جا مخابرات بوسیله خطوط تلگراف دستخوش دشواری بسیار و دریافت ضعیف شد که از آن می‌توان این نتیجه را گرفت که هنگامی که زمین لرزه ای نزدیک به روی دادن باشد روز پیش از آن شدت الکتریسته در زمین بیشتر می شود و در نتیجه مخابرات تلگرافی را دشوار می سازد.... در شب مورد بحث، پیش از جنبیدن زمین و نزدیک به رویداد زمین لرزه، جانوران و پرندگان ناله و فریاد می کردند و بیشتر مردم بوی زننده ای مانند بوی گوگرد حس می کردند که سبب دست دادن احساس تهوع می شد. ... سبب آن است که بخارهایی در درون کره زمین محصورند که در نتیجه رویداد یک زمین لرزه از ترک ها و شکاف های زمین به بیرون راه می یابند"

    • ▪️فاضلاب پلاسکو در منفی ۲۱ متر که ۴۵ سال مسدود و پنهان بود!

      گزارش عصر ایران از منشأ بوی بد تهران: ▪️فاضلاب پلاسکو در منفی ۲۱ متر که ۴۵ سال مسدود و پنهان بود! ▪️ عصر دیروز وقتی یکی از مقنی ها در عمق منفی ۲۱ متری در حال حفاری بود، ناگهان اعلام خطر کرد و ما او را بیرون کشیدیم و همزمان با او، گازی بد بو با فشار بسیار زیاد از چاه به بیرون پرتاب شد. فوران این گاز که مانند آتشفشان بود، چنان شدتی داشت که تا مدت نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه با سرعتی زیاد ادامه یافت و بعد از آن کُند و نهایتاً متوقف شد.

    • بوی گند سود سرمایه و بهره کشی و نابرابری .

      ولی از پارسال همین موقع که هی باد می آید، معلوم شده که بوی بیمارستان هایی است که کارشان از کلیه فروشی به قرنیه فروشی و اخیرا به دست فروشی رسیده است. بو از خیابان ها و کوچه هایی می آید که به تن فروشی افتاده اند. از ساختمان شش طبقه ی خیابان آزادی می آید که ابواب جمعی اش قفل به دست در شهر می گردند تا کارخانه ها و صندق های بازنشستگی را تخته کنند. از پیاده روهای حوالی میدان انقلاب می آید که دانشگاه هایش را با پروپوزال و پایان نامه به فروش گذاشته اند. این گند از میدان فاطمی می آید که صندوق های بازنشستگان را در آنجا زده اند! این بوی گند از محله محله ی پایتخت می آید که یک مشت طرار دارند جیب مردم را می زنند! سال ها بر این بو، سرپوش گذاشته بودند و از پارسال همین موقع ها که آن باد تند وزید، از این گند، رونمایی کرده است. بوی گند سود سرمایه و بهره کشی و نابرابری . مردم این بوی گند را شنیده اند. مسوولان خودتان را به آن راه نزنید! بوی گند، دنیا را برداشته است. . . شورای بازنشستگان ایران

    • منیژه فروزنده

      شهر بو گندو ! از چهارشنبه این خبر در شبکه های اجتماعی پیچیده است که تهران ، بو می دهد. یعنی بویش در آمده است! حالا شهرداری که شامه ی تیزش بوی پول را خوب می شنود، می گوید: « هر شهری بوی خودش را دارد! تهران که مادر شهرهاست، دیگر جای خود دارد.» فرمانداری اعلام کرده است که بوی چی؟ بوی کی؟ سازمان حفاظت از محیط زیست هم می گوید: « ما که دماغ مان کیپ نیست و کمترین بو ها را از صدفرسخی تشخیص می دهیم، بویی نمی شنویم!» این وسط اما مردم یعنی کاربران شبکه های مجازی پای شان را در یک کفش کرده اند که تهران بو می دهد. شامه ی هر کس اشتباه بکند، شامه ی مردم اشتباه نمی کند. انکار مسوولان و دستگاه ها، قضیه را بودارتر کرده است. تا جایی که مردم می گویند: بو که چه عرض کنیم؟ گند این شهر، همه جا را برداشته است! حالا همه و در راس آن ها، بازنشسته ها گواهی می دهند که گند شهر در آمده است. چرا؟ چون تهران، ابر شهر است؛ مثل یک ماهی خیلی خیلی خیلی بزرگ در این دریای بی در و پیکر که هر جایش را بگیری، گند از جای دیگرش می زند بیرون. تهران، سر شهرهاست و حالا بوی گندش در آمده است. مولوی آزار نداشت که روزی روزگاری گفته بود: « ماهی از سر گنده گردد، نی ز دم !» خداییش گند دارد این شهر را برمی دارد و باد که می آید این گند را بیشتر پخش می کند، مخصوصا این روزها که بادهای ۳۶۵ روزه می وزد، گند همه چیز را بالا آورده است. هر کس هم منشا گند را از جایی از تهران می شنود؛ بعضی ها می گویند این بو از بهارستان می آید! بعضی ها می گویند از خیابان پاستور است این گند. ولی این خیابان که خیلی پاستوریزه است! بعضی ها به مناطق بالای شهر اشاره می کنند و می گویند این گند، از خانه های ۵۷۰ میلیاردی و قصرهای افسانه ای می آید، ولی مگر می شود از این خانه های شیک و پیک گند بزند بیرون؟

    • دلیل بوی بد تهران پیدا شد !

      دلیل بوی بد تهران پیدا شد ! این بوی بد بخاطر ماده ای به اسم مرکاپتان است که دقیقا بوی فاضلاب میدهد. این ماده در گاز شهری زده میشه که گاز شهری بوی بدی میگره که اگر جایی نشتی داشته باشه ساکنین ساختمانهای شهری زود متوجه بشن. بوی این ماده بسیار ماندگار بوده و شدید است به قدری که یک گالن چهار لیتری از ان اگر در یک ماشین باشد و اتوبان یادگار امام رو به بالا یا پایین حرکت کند باد بوی انرا در کل تهران پخش خواهد کرد. این ترفند جدید حکومت است برای اینکه مردم تهران را در خانه هایشان نگه دارد. لطفا اطلاع رسانی کنید احتمالا در اصفهان و سایر شهرهایی که نتوانند جلوی تجمع مردم در خیابانها را بگیرند پخش خواهند کرد. این رژیم از هیچ ترفندی برای سرگرم کردن مردم دست نمیکشد. با تشکر کارمند بازنشسته شرکت گاز

    • شعف از سوسنگرد

      اینها همه از علائم ظهور است!