ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دفتر روحانی: قبل از مذاکره با طالبان با دولت افغانستان صحبت کردیم

ایران با افغانستان ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. محمود واعظی گفت ، صلح و ثبات در افغانستان برای ایران اهمیت دارد. زیرا ناامنی در افغانستان ممکن است به ایران سرایت کند.

همزمان با تلاش دولت آمریکا برای کاهش تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان، طالبان تأیید کرده که به تازگی هیأتی برای انجام گفت‌وگوهای صلح با دولت مرکزی افغانستان به تهران اعزام کرده است. رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی یک بار دیگر یادآوری کرد که این گفت‌وگوها با هماهنگی دولت اشرف غنی انجام شده. محمود واعظی گفت ایران از آن وحشت دارد که ناامنی در افغانستان به این کشور هم سرایت کند.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی (عکس: آرشیو)

طالبان سه‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیأتی به تهران اعزام کرد با این هدف که درباره «وضعیت پسا اشغال، اعاده صلح و امنیت در افغانستان و منطقه» با طرف ایرانی مذاکره کند. محمود واعظی جمعه ۱۴ دی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به مذاکرات ایران و طالبان گفت:

«کشورهای همسایه ایران با مشکلات عدیده از جمله جنگ داخلی مواجه هستند، صلح و ثبات در منطقه برای ایران اهمیت زیادی دارد و ناامنی در افغانستان می‌تواند به ایران هم سرایت کند.»

واعظی خاطرنشان کرد که مذاکرات با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان انجام شده است:

«من در هیچ گزارشی ندیده‌ام که دولت افغانستان از مذاکرات ایران و طالبان ناراضی باشد. پیش از آغاز مذاکرات با طالبان، با دولت افغانستان صحبت داشته‌ایم.»

رئیس دفتر رئیس ‌جمهوری اسلامی هدف از این مذاکرات را تأمین صلح و امنیت در منطقه و ایجاد زمینه برای آغاز مذاکرات افغان- افغان دانست و اطمینان داد که ایران قصد ندارد در مسائل داخلی افغانستان دخالت کند.

ایران و افغانستان ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و مناسبات سیاسی میان دو کشور در سال‌های گذشته با پیچیدگی‌هایی همراه بوده است. تهران همواره متهم شده که سلاح و پول در اختیار گروه طالبان قرار داده ولی مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌اند.

نخستین بار دریابان علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی که در صدر هیأتی سیاسی، نظامی و امنیتی به افغانستان سفر کرده بود، چهارشنبه ۵ دی در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان از مذاکرات دنباله‌دار ایران با طالبان خبر داد. محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان اردیبهشت سال جاری «تماس» ایران با طالبان را تأیید کرده و گفته بود که هدف از این تماس‌ها تشویق طالبان برای پیوستن به مذاکرات صلح با دولت افغانستان است. ایالات متحده آمریکا اما جمهوری اسلامی را متهم به همکاری با طالبان کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا اول آبان سال جاری چند نفر از حامیان طالبان از جمله دو ایرانی مرتبط با سپاه قدس را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. گفته می‌شود که هدف ایران از همکاری با طالبان جلوگیری از گسترش داعش در این کشور است. وزیر خارجه روسیه هم بارها تأکید کرده که احتمال دارد پنج هزار نیروی داعش از شرق سوریه به افغانستان منتقل شوند.

طالبان در هفته‌های اخیر در دفتر سیاسی قطر با زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا دیدار کردند. این گروه همچنین در اجلاس صلح افغانستان در مسکو شرکت کرد و دیدارهایی با مقام‌های جمهوری اسلامی، ازبکستان، قطر و برخی دیگر از کشورها داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.